Mies vähättelee omaa juomistaan
Tuttu tarina varmasti monelle.
Mies on juonut jo vuoden joka viikonloppu 1-2 viinapulloa. Ja joskus saunaolut. Ennenkin on mennyt mielestäni paljon, mutta on välillä sentään ollut jopa puolen vuoden taukoja, joten en ole kiinittänyt sen ihmeemmin asiaan huomiota.
Nyt vuoden tosiaan joka ikinen viikonloppu on juonut. Milloin syynä on välttää juomalla kulkutaudit, milloin aihe juhlia hyvää diiliä, milloin työputken katkaisu, työkaverin syntymäpäivä. Vaikkei ole vapaa-ajalla työkaverin kanssa edes tekemisissä. Syitä siis riittää. Joskus syynä on ollut päänsärky, mikä on vaatinut viinaa.
Minä olen tietysti se vaikea osapuoli tässä, kun edes mainitsenkaan asiasta, ja napisen asiasta turhaan miehen mielestä. Uhkailee voivansa laittaa korkin kiinni, mutta jos sanon, että laita sitten, niin tyhjentävästi tokaisee "niin laitankin", mutta sama meininki jatkuu seuraavana viikonloppuna.
Hän ei näe asiassa ongelmaa, vaikka ei edes kykene liikkumaan seuraavana päivänä mihinkään ennen puolta päivää. Koska pienet lapsemme eivät jaksa aina iltaan asti odottaa isän selviytymistä ajokuntoiseksi, on lasten kuskaamiset ja vaikkapa puistoon viemiset nykyisin vain minun harteilla.
Sinänsä juominen on harmitonta, koska ei esim
riehu humalassa. Sammuu vaan aikanaan. Mutta mielestäni ei ole enää ihan tervettä juoda joka viikonloppu. Vai tuntuuko se vain siltä, koska itse juon ehkä 5x vuodessa.
Kommentit (46)
Onko ukolla rahaa juoda, onko? Vai juoko lasten rahat.
Mulla tulee jo vähän huono omatunto siitä että otan perjantaina 2-3 tölkkiä olutta. Sekin tuntuu vain turhalta terveysriskiltä.
M45
Vierailija kirjoitti:
Haluat antaa lapsillesi lasisen lapsuuden? Hyvä sinä, jatka samaan malliin!
Usein tässä käy niin että lapset ehtivät aikuistua ja muuttaa pois ennenkuin vaimolle riittää juopottelun katselu. Harvoin lapset tätä sitten enää kiittelevät.
Vierailija kirjoitti:
Onko ukolla rahaa juoda, onko? Vai juoko lasten rahat.
Työssäkäyvällä ihmisellä varmaan riittää rahat pariin viinapulloon. Puolen litran pullo Suomiviinaa maksaa 13,79e.
Mun ex- mies myönsi alkoholiongelman vasta kun todettiin alkoholin liikakäytöstä johtuva maksakirroosi. Nyt palliatiivisessa hoidossa.
Ihan sama mitä muut sanoo tai tekee. Alkoholisti osaa selittää kaiken itselleen sopivasti. Juomisen syy löytyy aina jostain juovan ulkopuolelta. Rakkaus ei riitä syyksi lopettaa juominen. Jos läheiset voisivat lopettaa jonkun toisen alkoholin käytön, alkoholisteja ei olisi. Usein vasta jälkikäteen läheisille selkiää koko kuvio.
Jätä se JUOPPO.