Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paha virtsatietulehdus. Vinkkejä olotilan helpottamiseen

Vierailija
11.04.2026 |

Sain juuri 10 päivän antibioottikuurin ja särkylääkkeitä. Särkyä on yhä. Lääkäri neuvoi myös syömään karpaloita ja juomaan paljon vettä.

Antibiootista tuli jo ekan tabletin jälkeen mahalaukku kipeäksi, sen lisäksi särkee pissatessa ja syvällä kohdussa ihan liikkuessa kotona.

Onko mitään vinkkejä olotilan helpottamiseen, vai kärsitäänkö tässä vain, kunnes kuurin auttaa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen eka etupuolen Lactolinella, myös limakalvot, mutten emättimen sisältä. Sitten huuhtelen hyvin. Sen jälkeen hinkutan takakautta Lactolinellä perseenreiän ympärystän ja vielä pesen kädet uudelleen suihkussa. Huuhtelen molemmat puolet minuuttitolkulla.

Olen tosi tarkka hygieniasta. Enpä ole ajatellut, että Lactoline kuivattaisi etupuolen limakalvoja. ap

Vierailija
22/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pesen eka etupuolen Lactolinella, myös limakalvot, mutten emättimen sisältä. Sitten huuhtelen hyvin. Sen jälkeen hinkutan takakautta Lactolinellä perseenreiän ympärystän ja vielä pesen kädet uudelleen suihkussa. Huuhtelen molemmat puolet minuuttitolkulla.

Olen tosi tarkka hygieniasta. Enpä ole ajatellut, että Lactoline kuivattaisi etupuolen limakalvoja. ap

Tämän teen joka ilta siis, sitten menen puhtaana ja puhtaissa puuvilla-alushousuissa nukkumaan. Peseydyn joka ilta ja päivällä käsisuihkulla pesen ison hädän jälkeen. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo pelkkää karpalomehua.

Mulla oli nuorempana paljon pahoja tulehduksia ja välillä vaan itkin ja pissasin verisiä klimppejä.

Mua ainakin auttoi se, että join tosi paljon karpalomehua ja istuin vadissa, jossa on niin kuumaa vettä kun iho kestää.

En muista että antibiootit olis aiheuttaneet kummempaa pahoinvointia. 

Usein paastosin silloin kun oli pahin vaihe. Nesteet meni nopeammin läpi ja tiheä pissaaminen auttoi, vaikka aluksi olikin kivuliasta. Helpompaa on pissata jos rakko on täynnä, kuin että rakossa on vain vähän bakteeripitoista pissaa.

Muista jatkossa pestä alapää jokaisen vessa käynnin jälkeen. Kakan jälkeen ehdottomasti vesipesu.

Vaihda myös alusvaatteet sellaisiin, ettei peräaukon bakteerit pääse kulkeutumaan väärään paikkaan alushousujen mukana.

Eli hengittäviä puuvillaisia alushousuja, jotka eivät poraudu. Jos käytät tiukkoja housuja, kannattaa vaihtaa väljempiin. 

Alushousuja kannattaa myös vaihtaa päivän aikana, jos hikoilee.

Seksistä myös muistuttaisin, että aina alapesu ennen seksiä ja sen jälkeen. Ilman pesua bakteerit pääsevät helpommin virtsa-aukon luokse ja edestakaisin liike pitää huolen että bakteerit pääsevät sisään.

Kiitos neuvoista.

Seksiä en ole harrastanut viiteen vuoteen.

Alushousut ovat aina puuvillaisia, vaihdan ne joka päivä. Jotkut niistä tosin ovat kireitä.

Käyn joka päivä suihkussa ja pesen alapääni Lactolinella (tarkoitettu myös intiimihygieniaan).

Ison hädän jälkeen huuhtelen perusteellisesti käsisuihkulla ja pyyhin useaan otteeseen.

Ennen tätä virtsatietulehdusta mulla oli kyllä niin järkyttävä vetinen, limainen ja liisterinen räjähdysripuli, että ehkä silloin pääsi kakkaa virtsatien suulle. Muuta en keksi. Toki silloinkin huuhtelin alapäätä käsisuihkulla edestä taaksepäin minuuttitolkulla ja aina pyyhin niin, ettei kakkaa vahingossakaan pääse emättimeen. Eli edestä taakse kerran ja paperin pudotus heti pönttöön.

ap

Lactolinenkin kanssa kannattaa olla aika varovainen. Itse joudun olemaan todella tarkka, ettei saippuaa pääse yhtään limakalvo alueelle. 

Pesen sitten limakalvoalueen todella huolellisesti kuumalla vedellä. 

Hanuria jynssään sitten ihan huolella saippualla. Totesin, että takapuoli puhdistuu paremmin hajustettomalla palasaippualla. Sillä tulee hyvää jälkeä myös jos tarvitsee sheivata.

Mulla lactolinekin kuivatti limakalvoja varovaisesti käytettynä sen verran, että sekin varmasti altisti tulehduksille.

Oikeastaan noilla mun varotoimenpiteillä tulehdukset loppuivat sitten kokonaan.

Ja vaikka limakalvot pesenkin pelkällä vedellä, pysyy paikat puhtaana. 

Noiden tulehdusten jälkeen olen oikeastaan ollut ihan neuroottisen tarkka puhtaudesta.

Pesetkö sä siis ollenkaan millään tuotteella etupuolen limakalvoja? Mä ihan avaan etupuolen ja pesen sieltä Lactolinella (mutten edelleenkään emättimen sisältä). Onkohan kuivattanut paikat? ap

Vierailija
24/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sika, joka tartutti.

En ole ollut yhdynnässä enkä missään muussakaan vastaavassa viiteen vuoteen. ap

Vierailija
25/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinne limakalvoille mitään pesuainetta laita, pelkkä vesipesu.

Vierailija
26/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä. Jatkossa yhdynnän jäleen pesu aina! Toki olethan mysä anuksen puolelta  puhdas jo enennkin- se haisee plus leivttää bakteeria.

Anaalista ei viedä mitään emättimeen ikinä!

Vaihtokondomia kummallekin puolelle.

Et pyyhi takaa etenpäin mitään!

Puolukkaa napostelet heti kun oireet tulee. Pakastepuolukka tehokkain. secundariset nuo puolukk-sekä karpalomehu  secundaariset avut.

Juo vettä- huuhtoutuu kanavat.

Suuseksy jos pakko ( nielusyöpäriskit) , vedetään anuksestaemättiin päin- ei hyvä.

Erota virtsatietiehye-virtasaputki--- kuin jo virtasarakon tulehus joka jo astetta pahempi.

kylmä altistaa bakteerin-huomioi sekin.

heippa

Vierailija
27/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo olutta niin pissattaa. Itse en ollut koskaan tykännyt oluesta, mutta sitten kun virtsis alkoi toistua, aloin silloin tällöin juomaan olutta ja sen jälkeen ei ole ollut ensimmäistäkään virtsistä. 

Käy suihkussa niin että pissaat suihkuun ja rakko tyhjenee kunnolla. Juo C-vitamiinia ja piimää. 

Muista hygienia eli peseydy aina kakkosen jälkeen. Jos ei antibiootit tehoa, heti lääkäriin. Muuten tulehdus etenee munuaisiin. Laittavat vaikka tippaan. Antibiooteilla oireiden pitäisi helpottaa jo päivässä tai parissa eli joko napit eivät tehoa ko.pöpöön tai kyse on muusta. Heti lääkäriin. 

Vierailija
28/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kokeilla jättää nuo liialliset hinkuttelut pois. Pesuaineet pois. Alapäässä kuuluu olla oma bakteerikantansa kuitenkin jotta paikat pysyy kunnossa. Rasvata kannattaa jos tuntuu kuivalta. 

Oireiden helpotuksesta, kannattaa jättää kaikki sokeri ja runsashiilarinen pois jotta ne ei ruoki tulehdusta. Jos käytät karpalomehua niin onhan se sokeriton? Itse käytin aikoinaan etikkavettä tuon mehun sijaan, auttoi nopeasti. 

Vierailija
29/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virsatietulehduksiin on olemassa estolääke. Kannattaa pyytää lääkäriltä resepti jos alkaa UTI uusimaan. Osaat sitten riskitilanteessa ottaa estolääkkeen ennen kuin tulehdus pääsee alkamaan.

Sekksielämän aloittaminen pitkän tauon jälkeen voi laukaista tulehdusten sarjan. Erityisesti silloin on estolääkkeelle käyttöä.

Virtsatietulehdus yli kuusikymppisellä voi viedä yllättävän nopeasti hyvin huonoon kuntoon.

Vierailija
30/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötyyny alavatsan päälle

Vierailija
31/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä v ttu ihmisiä vaivaa? Toivottavasti nämä panovastailijat ovat edes kännissä, muuten menee usko ihmiskuntaan totaalisesti. Samat tyypit varmaan ihmettelevät, miksi eivät saa naista. 

Vierailija
32/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä selkään, esim. lämpötyyny tai kaurapussi tms. Juo paljon kaikkea hapanta, ei sokeria mukaan. Tee ja kahvi myös jkv diureettisia, joten niitä myös. Äläkä hinkkaa sitä revaa. Normaali alapesu kädenlämpöisellä suihkulla ilman mitään pesuaineita on aivan riittävä!

Vierailija
33/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä v ttu ihmisiä vaivaa? Toivottavasti nämä panovastailijat ovat edes kännissä, muuten menee usko ihmiskuntaan totaalisesti. Samat tyypit varmaan ihmettelevät, miksi eivät saa naista. 

Palstan huono moderointi saa pskakärpäset pörräämään täällä. Yksi ahkera jonne riittää kun se viettää täällä koko aikansa. 

Poistopyyntöä, ei alapeukutusta eikä mitään kommentteja. Kun trollit siis elävät huomiosta ja haukkuminenkin ja alapeukutus on huomion antamista.

Vierailija
34/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana paljon pahoja tulehduksia ja välillä vaan itkin ja pissasin verisiä klimppejä.

Mua ainakin auttoi se, että join tosi paljon karpalomehua ja istuin vadissa, jossa on niin kuumaa vettä kun iho kestää.

Usein paastosin silloin kun oli pahin vaihe. Nesteet meni nopeammin läpi ja tiheä pissaaminen auttoi, vaikka aluksi olikin kivuliasta. Helpompaa on pissata jos rakko on täynnä, kuin että rakossa on vain vähän bakteeripitoista pissaa.

Muista jatkossa pestä alapää jokaisen vessa käynnin jälkeen. Kakan jälkeen ehdottomasti vesipesu.

Vaihda myös alusvaatteet sellaisiin, ettei peräaukon bakteerit pääse kulkeutumaan väärään paikkaan alushousujen mukana.

Eli hengittäviä puuvillaisia alushousuja, jotka eivät poraudu. Jos käytät tiukkoja housuja, kannattaa vaihtaa väljempiin. 

Seksistä myös muistuttaisin, että aina alapesu ennen seksiä ja sen jälkeen. Ilman pesua bakteerit pääsevät helpommin virtsa-aukon luokse ja edestakaisin liike pitää huolen että bakteerit pääsevät sisään.

Kiitos neuvoista.

Alushousut ovat aina puuvillaisia, vaihdan ne joka päivä. Jotkut niistä tosin ovat kireitä.

Käyn joka päivä suihkussa ja pesen alapääni Lactolinella (tarkoitettu myös intiimihygieniaan).

Ison hädän jälkeen huuhtelen perusteellisesti käsisuihkulla ja pyyhin useaan otteeseen.

Ennen tätä virtsatietulehdusta mulla oli kyllä niin järkyttävä vetinen, limainen ja liisterinen räjähdysripuli, että ehkä silloin pääsi kakkaa virtsatien suulle. Muuta en keksi. Toki silloinkin huuhtelin alapäätä käsisuihkulla edestä taaksepäin minuuttitolkulla ja aina pyyhin niin, ettei kakkaa vahingossakaan pääse emättimeen. Eli edestä taakse kerran ja paperin pudotus heti pönttöön.

ap

Lactolinenkin kanssa kannattaa olla aika varovainen. Itse joudun olemaan todella tarkka, ettei saippuaa pääse yhtään limakalvo alueelle. 

Hanuria jynssään sitten ihan huolella saippualla. Totesin, että takapuoli puhdistuu paremmin hajustettomalla palasaippualla. Sillä tulee hyvää jälkeä myös jos tarvitsee sheivata.

Mulla lactolinekin kuivatti limakalvoja varovaisesti käytettynä sen verran, että sekin varmasti altisti tulehduksille.

Noiden tulehdusten jälkeen olen oikeastaan ollut ihan neuroottisen tarkka puhtaudesta.

Pesetkö sä siis ollenkaan millään tuotteella etupuolen limakalvoja? Mä ihan avaan etupuolen ja pesen sieltä Lactolinella (mutten edelleenkään emättimen sisältä). Onkohan kuivattanut paikat? ap

Mahdollisesti pesu poistaa ihon omaa tervettä bakteerikantaa. Älä ylipese. Pimppa ei ole niin likainen.  Takapää asia erikseen. 

Kannattaa kuitenkin pyytää lääkäriltä verinäyte ja myös ultra koska syy saattaa olla jokin bakteeri tai muu syy, mihin saamasi antibiootti ei tehoa. Voi olla myös antibioottiresistenssi eli bakteeri on vastustuskykyinen antibiootille. Välittömästi lääkäriin. 

Vierailija
35/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli siis bakteeria pissassa. ap

Vierailija
36/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista.

ap

Klitoriksen hupun alta pesen hajustettomalla palasaippualla pari kertaa viikossa niin, ettei se pääse leviämään muualle limakalvoille. 

Puoliso on myös tosi tarkka puhtaudesta ja hänelle on riittänyt tämä rituaali. Olen vielä kysynyt, ja on luvannut passittaa mut pesulle jos joskus puhtauden taso ei miellytä. Niin ei ole vielä käynyt.

Emätin on itsestään puhdistuva elin, ja kun vedellä muutenkin limakalvot pesee jokaisen vessa käynnin jälkeen, niin ei sinne mitään ehdi kertyä.

Vierailija
37/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

C - vitamiini mieluiten ruuasta, paprika, appelsiini yms. 

Vierailija
38/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi virtsatietulehdus sulla todettiin? Pelkistä oireista vai onko siihen joku testi? Mulla on joskus tommosia oireita jos elimistö on saanut liian vähän nestettä. Onneksi yhdellä kaverilla oli tieto tästä niin ei tarvinut mennä turhaan lääkäriin. Nykyään tiedän mikä tepsii. Juo nyt ensin litra tai kaksi vettä ja katsot paraneeko tilanne ja jos paranee niin lopeta lääkkeet. Ripuli on voinut aiheuttaa kuivumisen. 

Vierailija
39/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdynnän jälkeen (myös soolosek sin) pesua tärkeämpää on virtsaaminen, niin bakteerit huuhtoutuvat virtsaputkesta.

Precosa on tehokas antibioottiripulin ehkäisemiseen.

Jos ap on vaihdevuosi-iässä, niin estrogeenipuikot käyttöön.

Et tarvitse kylpyammetta, kuumaa vettä pesuvatiin ja istu siihen, helpottaa oloa!

Nuku öisin ilman alushousuja, niin paikat tuulettuvat.

Vierailija
40/46 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudo lämpimällä. Helpottaa kipua. Silleen tehtiin ennen antibioottien keksimistä. 

Vatsan suojaksi ilman reseptiä saatava Losec, mutta ota selvää, saako käyttää tuon antibiootin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi