Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos omaiset velvoitetaan huolehtimaan vanhusten hoivasta, niin siinä vaiheessa kielitaidottomat halpahoitajat alkavat kelvata kaikille

Vierailija
11.04.2026 |

Nykyisellään ympärivuorokautinen hoiva maksaa yli 5000e/kk kun henkilöstö koostuu enimmäkseen lähihoitajista. Harvalla olisi siis varaa ostaa paikkaa vanhemmilleen, vaikka sisaruksia olisi monta.

Mutta säästöä tulisi heti, jos laitettaisiin hoivakotien sairaanhoitajat ulos (isoimmat palkat), pidettäisiin joka vuorossa 2-3 lähihoitajaa ja loput työntekijät voisivat olla vaikka hoitoapulaisia ja hoiva-avustajia.

Ja lakisääteinen hoitajamitoitus tietenkin pois.

Lähihoitajiksi kannattaisi valita mahdollisimman nuoria, jotta lomat olisivat lyhyet eikä ikälisiä tarvitsisi maksaa. Ja 3kk pätkäsopparit tietenkin jokaiselle, niin ei tule kustannuksia vanhempainvapaista tai pitkistä sairauslomista.

Hoiva-avustajat ja hoitoapulaiset voisivat tehdä työtä 90% palkalla, perustellaan tuo 10% palkanalennus kielitaidon puutteella (epäpätevyys). Ja heille ei tarvitsisi antaa täysiä tunteja, vaan esim. aamuvuoro klo 7-12 ja iltavuoro klo 16-21 voisi olla sopiva.

Nyt kaikki kauhistelevat, että eihän noin voi tehdä. Mutta jos jokaisen pitäisi joko ostaa vanhukselle hoitopaikka tai hoitaa itse, niin halpispaikka kelpaisi aivan jokaiselle.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo mainitsemasi tilanne ole jo muutaman vuoden ollut ihan arkipäivää?

Vierailija
2/4 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja hoidan kyllä vanhempani itse 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvi vaivata päätään moisella, molemmat on kuollut ja kuopattu. Saa nähdä sitten kuka minusta pitää huolta kun ei ole lapsiakaan. 

Vierailija
4/4 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos ap on palkannut Ahmedin äitiänsä hoivaamaan? Mukaan tulee myös Mehmet ja Mohammad.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän