Ruokia tai juomia jotka lisäävät maidontuotantoa?
Onko kenelläkään tietoa ja/tai vinkkejä, millä (tavallisilla) ruoka-aineilla olisi maidontuotantoa lisäävää vaikutusta? Tiheä imettäminen on tietysti se paras konsti, mutta jos haluais edesauttaa juttua vielä jollain ruualla tai juomalla.
Kommentit (5)
Olin itse osteopaatilla ja kuulin häneltä, että jos rintaranka on jumissa saattaa se vaikuttaa maidontuloon heikentävästi.
Itselläni ainakin tämä käsittely lisäsi tuntuvasti maidontuloa. Heti alkoi pitkästä aikaa olla rinnat oikein täynnä maitoa. Poikani 4,5kk on kova tissittelemään eli tyhjät pussukat oli ollut pitkään.
iita
Sima lisää myös maidontuotantoa. Kaiketi jotain samaa kuin esim. kotikaljassa...
Maidontuotantoon positiivisesti vaikuttavia ruoka-aineita ja juomia ovat ainakin kaura, piimä, kotikalja sekä kuohuviini (tosin tätä ei kannata kovin paljon litkiä). Lisäksi imetysteet (anis, kumina ja fenkoli) lisäävät maidontuotantoa.
Jos haluaa lisää maitoa, kannattaa välttää ainakin minttua, joka vähentää maidontuotantoa sekä näin parsa-aikana varoitus: parsa muuttaa maidon makua karvaaksi, jolloin se ei ehkä vauvalle niin hyvin maistu.
t. Favolina ja neiti 9kk, edelleen mennään lähes täysimetyksellä ja maito riittää :-)
Mulla ei ole tuo minttutee kyllä yhtään vähentänyt maidontuotantoa vaikka litkin sitä joka päivä ja sama tilanne päällä kuin favoliinalla. Onneksi ei kun en ole tuota tiennyt.
Mulla auttaa se että syön säännöllisesti ja tarpeeksi ja juon vettä ei liikaa mutta ei liian vähän. Jossain vaiheessa join liikaa vettä kun aloin liikaa siitä vedenjuonnista ressaamaan. Huomasin myös kerran, että kun oltiin mummon täysihoitolassa 3 ruokalajin aterioilla niin tulipas sitä maitoa ja paljon eli kunnon ruoan syöminen on myös mulla ollut tärkeää sen jälkeen kun ne raskausajan varastot on jo huvenneet.
Curry-mausteessa on sarviapilaa (fenugreek), mikä auttaa lisäämään maidontuotantoa, kun samalla imetystä tehostetaan eli imetetään tiheästi ja rintaa vaihdellaan useampaan kertaan edestaas imetyskerran aikana.
Mallas on myös tällainen, mutta olutta ei silti kannata alkaa litkiä, vaan esim. kotikaljaa.
Vettä on hyvä juoda 2-3 litraa/vrk ja syödä säännöllisesti.
Netti- ja luontaistuotekaupoista saa Frantsilan Vauvanilo-yrttiteetä ja Weledan Still-teetä, jotka auttavat hyvin monilla maidon lisäämisessä.