Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon tilaa 3-henkinen perhe mielestänne tarvitsee?

Vierailija
10.04.2026 |

Me asutaan aika reilun kokoisessa kolmiossa (yli 90 neliötä). Perheeseen kuuluvat minun lisäkseni aviomies ja yksi teini vuoroviikoin.

Olen halunnut jo pitkään muuttaa isompaan asuntoon. Jotenkin kaipaan vaan lisää tilaa ja väljyyttä kun tavaraakin on aika paljon. Lisäksi meillä ei ole erillistä työhuonetta, vaikka teemme jonkin verran etätöitä.

Mitä mieltä olette? Kuinka isoissa asunnoissa perheenne asuvat?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran ettei tarvitse nukkua päällekkäin

Vierailija
2/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän sitä parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-50 neliötä riittää

Vierailija
4/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan miehen ja taaperon kanssa 25m2 yksiössä ja hyvin pärjätään kun ei hankita turhaa roinaa.

Vierailija
5/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 - 300 neliötä kuulostaa sopivalle, mistä kukin tykkää.  Joku asuu asuntovaunussakin ja tykkää siitä.  Oliko muita fiksuja kysymyksiä?

Vierailija
6/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytön. Kyllä tuon tilan pitää riittää. 

Vierailija
7/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani kolmehenkiset perheet asuvat yleisimmin kaksioissa, 30-50 neliötä.

Vierailija
8/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää kun on oma makuuhuone vanhemmille ja lapselle. Olohuoneessa ei nukuta.

Vierailija
9/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monestakin asiasta.Meillä asuu 150m2 minä ja 10 vuotias poika ja pari koiraa.Välillä on ahdasta,kun lapsella käy kavereita ja itse teen töitä kotoa käsin. Varmaan mikä tahansa kolmio riittäisi,jos ei oltaisi kotona niin paljon.

Vierailija
10/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelimäärää enemmän merkitsee huoneiden lukumäärä. 

Ihanteellinen, hiukan jo överi tilanne olisi, jos oh, k, eteinen, pesuhuonetilat, wc lisäksi olisi aikuisten makkari, teinin makkari ja lisäksi työhuone, joka taipuisi myös vierashuoneeksi.

Toisaalta olen itse elänyt tyytyväisenä noin 50 neliön kaksiossa: lapset jakoivat makkarin, minä rakensin itselleni olohuoneeseen makkarin siirreltävien seinäelementtien ja verhon avulla. Hyvin toimi. 

Makuja on monia. Itse en pidä isoa asuntoa kodikkaana ja viihtyisänä, asun mieluummin pienemmässä, mutta rajansa kaikella - mielestäni perheenjäsenillä, varsinkin teineillä, täytyy olla oikeus yksityisyyteen ja omaan tilaan.

Vierailija
11/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma minimi on 50 lämmintä asuinneliötä/henkilö. Meillä on pikkuisen enemmän kahdestaan miehen kanssa ja se riittää juuri ja juuri. Kolmatta tähän ei mahtuisi ilman, että joutuisin luopumaan itselleni hyvin tärkeästä työhuoneesta. 

Ymmärrän siis täysin ap halusi muuttaa isompaan. Itse olisin jo muuttanut. 

Vierailija
12/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso, minä ja teini asumme 45 neliön kaksiossa. Lapsella oma huone, me aikuiset nukumme olohuoneessa. Asunto on edullinen, lasitettu parveke ja talossa halpa pyykkitupa mutta omalle isolle koneellekin on hyvä tila. Talo on rauhallinen, hyvällä paikalla julkisten liikennevälineiden pysäkkien vieressä ja oikeastaan kaikkialle on kuitenkin myös kävelymatka. Autolle ilmainen parkki kadulla ilman pysäköintitunnusta, kun autoa pitää lainata se on helppo saada ihan lähelle parkkiin. Asunto on helppo ja nopea siivota emmekä arjessa kaipaa enempää tilaa kotona kun harrastukset ovat kodin ulkopuolella. Tarvittaessa lapsen huonetta voisi käyttää päivisin etätöihin. Kotona lähinnä levätään, kokataan ja syödään, katsellaan televisiota. Vuokra nousisi ainakin 200€ kolmioon muuttaessa ja ainakaan lasitettua parveketta ei siihen hintaan saisi. Olemme tyytyväisiä. 

Vierailija
13/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelimäärää enemmän merkitsee huoneiden lukumäärä. 

Ihanteellinen, hiukan jo överi tilanne olisi, jos oh, k, eteinen, pesuhuonetilat, wc lisäksi olisi aikuisten makkari, teinin makkari ja lisäksi työhuone, joka taipuisi myös vierashuoneeksi.

Toisaalta olen itse elänyt tyytyväisenä noin 50 neliön kaksiossa: lapset jakoivat makkarin, minä rakensin itselleni olohuoneeseen makkarin siirreltävien seinäelementtien ja verhon avulla. Hyvin toimi. 

Makuja on monia. Itse en pidä isoa asuntoa kodikkaana ja viihtyisänä, asun mieluummin pienemmässä, mutta rajansa kaikella - mielestäni perheenjäsenillä, varsinkin teineillä, täytyy olla oikeus yksityisyyteen ja omaan tilaan.

Tosiaan viihtyminen on myös asennekysymys. Minulla/meillä sattuu olemaan aika paljon tuttavia, jotka asuvat isoissa asunnoissa. Tunnen esim. pariskunnan, joka asuu 6h+k+s omakotitalossa. Ja yksilapsisen pariskunnan, joka asuu myös edellä mainitun kokoisessa, isossa talossa.

Välillä sitä miettii, että olisi kiva omistaa esim. ylimääräinen vieraille sopiva huone. Ehkä sitten joku kävisi meillä joskus..

Ap

Vierailija
14/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsestänne kiinni. Tuossa tapauksessa erilliset työhuoneet, makuuhuone ja teinin huone, olohuone, keittiö, pesutilat. Neliömäärät sekä mikä tuntuu teille hyvältä. 

Vierailija
15/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennätte tavaroita, ja kas, tilaa on.

Vierailija
16/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani kolmehenkiset perheet asuvat yleisimmin kaksioissa, 30-50 neliötä.

No kyllä ihmettelen, jos tällainen on yleistä muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
17/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan enempää.

Vierailija
18/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei mene enää montaa vuotta kun teillä on yksi ylimääräinen huone mistä voi tehdä työ- ja vierashuoneen.

Vierailija
19/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 huonetta ja erillinen keittiö. Lapsille oma huone.

Vierailija
20/30 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme kolmiossa 87m2 kun lapset 1,3, 12 ja 17. 
Olisi ollut varaa isompaan ja kalliimpaan. Helsingin kaupunki ei antanut, eikä muutkaan vuokranantajat. Emme voineet ostaa omaa. 
Ei neliöillä väliä vaan huoneiden määrällä jos lapsia useampi. Sherlock. . Tuolloin olisi kernaasti ollut parempi  se 4h samoilla neliöilllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi