Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä olen toiminnanjohtaja yhdistyksessä, joka on yksi meidän kaupungin kuntouttavan työtoiminnan palveluntuottajista.

Vierailija
10.04.2026 |

Meille ei kukaan tule kuntouttavaan vasten omaa tahtoaan, meille halutaan tulla. Meidän kaupungissa on niin paljon erilaisia yhdistyksiä ja hyvinvointialueen jne. omiakin toimintoja on, eli varmasti jokaiselle löytyy jotain josta tykkää.

Meillä ei myöskään kukaan ole "ilman syytä" eikä pakotettu kutyyn, jokaisella on selkeät syyt siihen miksi meille tulevat, ja se on lähes kaikilla vain kaksi päivää viikossa 4h. Hyvinvointialue säästää, ja siksi ei saa kolmatta tai neljättä päivää vaikka haluaisikin. Ja monet haluaisivat.

Kuntouttava työtoiminta loppuu ensi vuonna, se pitää loppua viimeistään heinäkuun lopussa 2027.

Se on todella huono asia, koska sitten niille ihmisille joille kuty on hyväksi, ei ole mitään palvelua. Heistä ei ole kuitenkaan työkokeiluun, opiskelemaan eikä palkkatöihin, he eivät myöskään halua mennä askartelemaan sosiaaliseen kuntoutukseen, koska ovat sellaisia jotka haluavat tehdä kunnon töitä, mielekkäitä ja merkityksellisiä. Jos he jatkavat aikuissosiaalityön palveluissa, he eivät saa enää 9€ kulukorvausta, koska lain mukaan sen saa vain jos on työllistämistoimissa. Ja nykyinen kuty, vaikka se onkin aikuissosiaalityön palvelu, se on myös työllistämistoimiin laskettu.

Kun kutyä ei enää ole, he jäävät kotiin neljän seinän sisälle, tulee mielenterveysongelmia ja päihdeongelmia, eli syrjäytyvät. Kaikki kutyssä olevat eivät ole päihdeongelmaisia, siellä on paljon myös sellaisia joilla on paljon ammatillista osaamista, mutta ikää on liikaa ja koulutus viime vuosituhannelta, joten ovat olleet vuosia työttömänä, ja kukaan ei heitä enää palkkaa. He haluavat jotain järkevää tekemistä, sosiaalisia kontakteja, kuulua työyhteisöön jne. niitä kun monella ei kerrostaloyksiöstä löydy.

Minä olen nähnyt urani aikana monia todella mahtavia menestystarinoita miten varsinkin nuoret ihmiset pääsevät kutystä omaa polkuaan työelämään ja normaalin nuoren aikuisen elämään.

Oikeat ihmiset oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. Se on kaikkien soten palveluiden ydin.

Haluatko kysyä jotain?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko m vai n ja ikä?

Vierailija
2/2 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko m vai n ja ikä?

Mitä merkitystä minun iälläni tai sukupuolellani on?

Olen keski-ikäinen, minulla on kokemusta työttömyydestä itsellänikin paljon, minulla on viisi ammattia opiskeltuna ja olen ollut myös yrittäjä, ja aloitin juuri taas sivutoimisen yrittäjyyden joka ei liity tähän työhöni millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi