Miksi äitiysloma ei voi kestää VUOTTA?????
Kommentit (11)
Ihan imetyksenkin kannalta se olisi tosi kätevä aika. Nyt mennään töihin keskellä pahimpia yöhulinoita (seisomaan oppimiset yms), eroahdistuksia ja imetyksen ollessa aivan kesken.
Olen samaa mieltä, että äitiys/vanhempainvapaan pitäisi kestää siihen asti, että lapsi täyttää vuoden. Sen jälkeen hoitovapaata voisi olla pari vuotta, eli siihen asti, kunnes lapsi täyttää kolme. Mutta kukapa tätä ajaa koskaan missään instanssissa, jos emme me vanhemmat itse nouse barrikaadeille sitä vaatimaan... Ja ikävä kyllä epäilen, ettei vanhemmista saada koskan niin yhtenäistä rintamaa, että uudistus menisi läpi (vaikka rahaakin olisi). Miehet ei jaksa välittää, ja naiset välittää vain toisten arvostelemisesta :(
Ja lapsi maksaa joka tapauksessa miljoona mummon markkaa ennen kuin on täysi-ikäinen.
Ja nimittelijä nyt ei muutenkaan ole kypsä vanhemmaksi. Oli rahaa tai ei.
6
Ja kuka käskee mennä töihin?
Olkaa kotona lapsenne kanssa. Jos ei ole varaa, niin sitä olisi kannattanut miettiä aikaisemmin.
Vierailija:
Ja lapsi maksaa joka tapauksessa miljoona mummon markkaa ennen kuin on täysi-ikäinen.Ja nimittelijä nyt ei muutenkaan ole kypsä vanhemmaksi. Oli rahaa tai ei.
6
jonka lapsi eniten tulee kärsimään siitä, että äidin vanhempainloma kesti vain yhdeksän kuukautta - eikä lainkaan siitä, että äidin älylliset ja kasvattajan lahjat ovat olemattomat...
Tuollaisissa tapauksessa on erittäin hyvä, että lapsi pääsee hoitoon mahdollisimman aikaisin.
6
Eikö voisi ajatella, että Suomessa olisi_vieläkin_pitempi äitiysloma? Äitiyslomahan se kuitenkin käytännössä on, vaikka vanhempainvapaa virallisesti.
Ei naisetkaan varmaan nousisi barrikadeille vaikkapa armeijan inhimillistämisen tai isyysvapaiden paremman rahoittamisen puolesta.
Suomi ei ole mikään paratiisi äitiyslomissa. Olen kuullut, että esim. Ruotsissa äitiysloma kestää vuoden ja lomalla voi olla pidempäänkin, jos jyvittää palkkaan perustuvaa äitiysrahaansa niin, että sitä riittää pidempään (esim. puoleksitoista vuodeksi). Tällainen systeemi pitäisi olla Suomessakin - no eihän meillä sellaista järkevää mallia viitsitä tehdä, kun se olisi päättäjien mielestä liian helppoa pullamössösukupolvelle!
Sitä paitsi se loppuosa on VANHEMPAINvapaata, ei äidinvapaata