Montako yliopisto-tutkintoa sinulla on?
Minulla on kaksi ja syksyllä tule kolmas.
- kauppatieteiden maisteri
- yhteiskuntatieteiden maisteri
- vuoden lopussa myös kasvatustieteiden maisteri
Kommentit (49)
Yhteiskuntatieteiden tohtori, eli yksi. Korkein oppiarvo mainitaan. Olen toki kandi ja maisteri sekä lisensiaattikin joskus ollut. Lisuri oli minulle haastavampi kuin väitöskirja. Tulipa vain mieleen. M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ylikoulutettu kaikkiin ruohonjuuritason hommiin. Kukaan ei palkkaa kolmen tutkinnon henkilöä. Asiantuntijatehtäviin taas vaaditaan työkokemusta. Mutta ainahan voi opiskella vielä yhden lisätutkinnon. Eläkeikään kun pääset niin voi tulla mieleen, että olisi kannattanut kerryttää eläkettäkin.
Kas kun jos hakee vaikka luokanopettajaksi, se ainoa paperi joka kiinnostaa on KM.
Jos hakee yrityspuolen hommia, näistä kahdesta muusta tutkinnosta ei tarvitse kertoa mitään.
No se YTM on harrastustoimintaa ja oman mielenkiinnon takia luettu, ei niillä mitään töitä ole ellei ole sosiaalihuollon alalta.
Paljonko tähän mennessä koulutuksesi on yhteiskunnalle maksanut ja paljonko olet tuottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että kandintyö jäänyt tekemättä
Jos on maisteri, ei ole tapana laskea kandia enää eri tutkinnoksi. Sisältyy siihen maisteriin.
Suomessa ei ole myöskään tapana elvistellä olevansa "vain" kandi, jos luvut jääneet siihen. Angloamerikkalaisessa systeemit monet siihen batcheloriin jättävätkin ja sitten kokevat olevansa täysinoppineita.
Moni angloamerikkalainen bachelor on paljon oppineempi kuin moni suomalainen maisteri. Suomessa päästetään kaikki läpi, vaatimustaso on matala muutenkin ja vedetään keskinkertaisella osaamistasolla tutkinto toisensa perään.
Moni on oppineempi, hyvin moni taasen on vähemmän oppinut kuin suomalainen kandi. Kuten ehkä tiedät, näissä maissa koulujärjestelmä on hyvin polarisoitunut. Et ehkä vertaisi syvän etelän rahalla sisäänpäästävän, kristillisen "yliopiston" jumaluusopin kandin suorittanutta Harvardin nanoteknologian kandiin.
Kaksi FM ja YTM. Olen ollut vanhemman vapaita lukuunottamatta täysipäiväisesti töissä siitä kun olin 23 -vuotias. Olen nyt 53.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ylikoulutettu kaikkiin ruohonjuuritason hommiin. Kukaan ei palkkaa kolmen tutkinnon henkilöä. Asiantuntijatehtäviin taas vaaditaan työkokemusta. Mutta ainahan voi opiskella vielä yhden lisätutkinnon. Eläkeikään kun pääset niin voi tulla mieleen, että olisi kannattanut kerryttää eläkettäkin.
Kas kun jos hakee vaikka luokanopettajaksi, se ainoa paperi joka kiinnostaa on KM.
Jos hakee yrityspuolen hommia, näistä kahdesta muusta tutkinnosta ei tarvitse kertoa mitään.
No se YTM on harrastustoimintaa ja oman mielenkiinnon takia luettu, ei niillä mitään töitä ole ellei ole sosiaalihuollon alalta.
Paljonko tähän mennessä koulutuksesi on yhteiskunnalle maksanut ja paljonko olet tuottanut?
Olen tuo edellä mainittu DI ja KTM. Laskennallisesti nykyrahassa maisterintutkinto maksaa 16000 eur/v, eli teoriassa näistä 160000 eur. Tuolloin oli markka-aika.
30 vuoden aikana kassavirtaa globaalille IT-yritykselle johtamistani projekteista satoja miljoonia euroja asiakaslaskutuksena, joista sitten yhteisöveroa Suomen tytäryhtiön kautta valtion kassaan jokin määrä, en lähde arvioimaan.
Oma välitön verokertymä palkka- ja optio-ohjelman tuloista saman 30 vuoden ajalta n. 2 miljoonaa euroa. Jo tämä siis 12-kertainen määrä tutkintojen veronmaksajille tulleeseen hintalappuun nähden. Alvit päälle. Olen kiitollinen suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja mielestäni leiviskäni nettomaksajana kantanut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä sinulla on tuhlata verovaroja noin moniin tutkintoihin? Oletko käynyt tutkintojasi hyödyntävissä töissä missään vaiheessa? Miksi et työllisty tai työllistä itseäsi jo ensimmäisellä tai viimeistään toisella tutkinnolla? Nyt sinulla on kolme tutkintoa, jotka eivät tue toisiaan. Kauppatieteitä ja kasvatustieteitä?
Toinen tutkinto on usein just se, joka sitten työllistää kunnolla. Toisen tutkinnon suorittamista ei siksi kannattaisi rajoittaa. Minullakin kaksi, ensimmäinen oli umpikuja, mutta toisen avulla minusta tuli todella hyvä veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä sinulla on tuhlata verovaroja noin moniin tutkintoihin? Oletko käynyt tutkintojasi hyödyntävissä töissä missään vaiheessa? Miksi et työllisty tai työllistä itseäsi jo ensimmäisellä tai viimeistään toisella tutkinnolla? Nyt sinulla on kolme tutkintoa, jotka eivät tue toisiaan. Kauppatieteitä ja kasvatustieteitä?
Toinen tutkinto on usein just se, joka sitten työllistää kunnolla. Toisen tutkinnon suorittamista ei siksi kannattaisi rajoittaa. Minullakin kaksi, ensimmäinen oli umpikuja, mutta toisen avulla minusta tuli todella hyvä veronmaksaja.
Aloittajalla on jo kolmas tutkinto tuloillaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo edellä mainittu DI ja KTM. Laskennallisesti nykyrahassa maisterintutkinto maksaa 16000 eur/v, eli teoriassa näistä 160000 eur. Tuolloin oli markka-aika.
30 vuoden aikana kassavirtaa globaalille IT-yritykselle johtamistani projekteista satoja miljoonia euroja asiakaslaskutuksena, joista sitten yhteisöveroa Suomen tytäryhtiön kautta valtion kassaan jokin määrä, en lähde arvioimaan.
Oma välitön verokertymä palkka- ja optio-ohjelman tuloista saman 30 vuoden ajalta n. 2 miljoonaa euroa. Jo tämä siis 12-kertainen määrä tutkintojen veronmaksajille tulleeseen hintalappuun nähden. Alvit päälle. Olen kiitollinen suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja mielestäni leiviskäni nettomaksajana kantanut.
Hienoa, että sinä olet kantanut. Mutta entä Ap? Ap on opiskellut harrastustoimintana yhden tutkinnoistaan, ei parantaakseen työllistymistään. Mitä Ap on tuottanut?