Miten opitte luottamaan?
Olen avioeronnut ex-miehestäni 10 vuotta sitten, avioliitossa oli paljon pettämistä hänen puoleltaan, ja hän mm. sai sen aikana kaksi lasta toisen naisen kanssa (joka paljastui minulle myöhemmin). Minulla on myös lapsia hänen kanssa.
Eron jälkeen elin viitisen vuotta edes miettimättä seurustelua/deittailua, mutta pikkuhiljaa itseluottamus kasvoi ja into uuteen kumppaniin tutustumiseen. Muutama kevyempi suhde siinä olikin, jotka ihan hyvin elivät oman aikansa. Nyt olen ollut kolmisen vuotta suhteessa mukavan miehen kanssa, ja koen tosi vaikeiksi ajat kun hän on työreissuissa - vanhat epävarmuudet nousevat pintaan. Hän ei ole tehnyt mitään, mikä antaisi aiheen epäilyille, ja kun olemme yhdessä luotan häneen 100%. Olen kuitenkin alkanut pelätä, että pilaan tämän suhteen epävarmuuteni vuoksi.
Miten voisin harjoittaa tätä luottamusasiaa oman päänuppini sisällä? Terapiassakin olen tästä aikanaan käynyt, ja tiedän kyllä että tässä on vanhat haavat kyseessä, ja pitäisi harjoittaa tätä "ne ovat vain ajatuksia, ei faktoja"-mentaliteettia. Mutta aina se ei ole niin suoraviivaista, kuin itse toivoisi. Se ääni pään sisällä kuiskuttelee kaikenlaista, ja vanhat tunteet avioliiton ajalta nousevat jotenkin pintaan.
Olisiko antaa neuvoja?
ja korjaan, että avioerostanihan on jo 13 vuotta! ap