Saako pitkäperjantaina pestä pyykkiä kerrostalossa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Retardi kysymys.
Asiallinen kysymys.
Minusta olisi mukavaa, jos noudatettaisiin vanhoja perinteitä.
Pitkäperjantai on kristillisen perinteen mukaan rauhoittumista pääsiäisen viettoon. Silloin ei esimerkiksi kyläilty ja meno oli hillittyä.
Voihan olla, että ap:n kotona päivää on vietetty juhlapyhänä ja silloin ei ole suursiivottu eikä pesty pyykkiä.
Omassa lapsuudenkodissani ei koskaan pyykätty pyhänä, eikä varsinkaan juhlapyhinä. Sunnuntaina pyykkinarut olivat tyhjinä ulkona.
Vanha sananlaskukin sanoo" piru vie puolet pyhätyöstä".
Suomalaisia kuuluu evlut kirkkoon enää 61%:ia. Heistäkin suurin osa vain tapauskovaisia. Sadan asunnon kerrostalossa siis 40 asukasta ei enää kristiliseen kirkkoon kuulu. Joten miksi he viettäisivät pitkäperjantaita?
Mietin ovatko he valmiita muuttamaan jotain muuta uskontoa harjoittavaan maahan, jossa ei suvaita mitään poikkeuksia maan tavoista. Siellä totellaan tai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se ole minään päivänä kiellettyä mutta yöaikaan ei saa meteliä pitää
Yöaikaan saa elää normaalia elämää, pestä konepyykkiä, käyttää astianpesukonetta, imuroida, käydä suihkussa, katso TV:tä kuunnella radiota, ym.
Häiritsevä elämä on usein kuitenkin kielletty. Yritäpä löytää äänetön pesukone tai imuri.
Häiritsevä kyllä, mutta ei voi kieltää normaaliin elämään kuuluvia asioita kuten vaatteiden pesemistä, vaikka ääntä siitä syntyykin. Jos asukkaalla ei ole mahdollisuutta pestä päiväsaikaan vaatteita, niin hän voi pestä ne yöllä. Sitten voi olla eri asia, jos henkilö alkaa tehdä tätä tahallaan häiriön aiheuttamiseksi. Imuroi ja pyörittää pesukonetta joka aamuyö.
miksei olisi päivällä aikaa, ei siihen mene kuin tunti yhteen koneeseen jos sitäkään. Eikö ole sen verran aikaa päiväsaikaan tai illalla? En usko ettei olisi.
Valitettavasti jotkut nykyajan pesukoneet käyttävät pitkän ajan yhteen pesuun. Yli kaksi tuntia voi hyvin mennä. Se on joku EU:n määräys. Hankalaa työssäkäyville, jos vapaa-aika kuluu pesukoneen käytössä ja vahtimisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso taloyhtiösi järjestyssäännöt. Sieltä löytynee sinulle vastaus. Ole hyvä.
Ihmisellä on oikeus omassa kodissaan toimia ja elää tavanomaisesti ja miten haluaa, kunhan ei aiheuta siitä muille kohtuutonta haittaa, eikä tuota voida estää järjestyssäännöillä, jotka on ristiriidassa lain kanssa. Esim. mitään pyhäpäivien tamppauskieltoja ei tarvitse noudattaa tällä vuosituhannella.
Oikeus nukkua ilman häiriöitä on erittäin tärkeä ihmisoikeus. Ei ole sattumaa, että diktatuurimaiden vankiloissa estetään vankeja nukkumasta. Vankeja pidetään väkisin hereillä yöllä, herätetään yhtä mittaa, pidetään voimakkaita valoja päällä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on oikeus omassa kodissaan toimia ja elää tavanomaisesti ja miten haluaa, kunhan ei aiheuta siitä muille kohtuutonta haittaa, eikä tuota voida estää järjestyssäännöillä, jotka on ristiriidassa lain kanssa. Esim. mitään pyhäpäivien tamppauskieltoja ei tarvitse noudattaa tällä vuosituhannella.
Jos se on siellä järjestyssäännössä, niin se tarkoittaa, että sitä pitää noudattaa.
Järjestyssääntöön voidaan tehdä muutoksia ja päivityksiä vain yhtiökokouksessa, missä osakkeenomistajat äänestävät muutoksista.
mielestäni on sääli jos juhlapäivinä, ei levätä ja olla rauhassa kotona tai ystävien luona. ero arjesta on se juttu. voi lukea vaikka vanhoista perinteistä ja hiljentyä jeesuksen kärsimystä miettimään.
toisaalta jeesus opetti, että saa tehdä hyvää juhlapyhinä eli myös vanhan testamentin aikana ,oli hyväksyttyä esim.auttaa onnettomuuden sattuessa jne. kehoitettiin myös ruokkimaan köyhiä ja nälkäisiä ,aina juhlien ja merkkipäivien aikana. työntekoa pyrittiin välttämän ja tämä oli ihmisten lepohetki, jolloin ei voinut vaatia työhön ja tätä yritetään murentaa.suomessakin pakotetaan ,kaupan alan ihmisiä töihin. mielestäni pitää olla päivä ,jollon kaupan alan ihmiset ,saa levätä.miettiä syvenpiä asioita elämässä.hiljentyä ja levätä luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pesisi enkä pese.
Ja se on sääli, kun elämä on mennyt sellaiseksi, ettei pyhää eroteta enää arjesta.
Jätät sitten vauvojen kakkapyykinkin koriin odottamaan arkea. Mahtaapa teillä olla aromit, jotka leviävät rappukäytävään saakka.
Voi, voi, itse olen selvinnyt neljän lapsen kakkapyykeistä ilman, että on pitänyt pyykkikonetta jatkuvasti pyörittää.
Mahtoi paska haista.
Kai sinäkin ne haisevat kakkakökkäleet huuhdot pois ennen koneeseen laittamista?
Näin itse tein ja laitoin harsot pesuaineveteen sankoon likoomaan.
Ei haissut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on siellä järjestyssäännössä, niin se tarkoittaa, että sitä pitää noudattaa.
Järjestyssääntöön voidaan tehdä muutoksia ja päivityksiä vain yhtiökokouksessa, missä osakkeenomistajat äänestävät muutoksista.
Järjestyssääntö ei voi ristiriidassa lakien kanssa.
Kitistä voi, mutta öisestä pyykkäämisestä, tai imuroinnista, ei saa kyhättyä kasaan minkäänlaista juridisesti pätevää seuraamusta.
Itse laitan useinkin kuivurin päälle nukkumaan mennessä. Eikä häiritse edes omaa unta. Nykyään asun okt:ssa, mutta näin toimin aiemmin myös kerrostalossa. Ei tullut kukaan koskaan edes kitisemään. Tuohon aikaan olin myös treeneistä usein kotona vasta klo 22 jälkeen, ja säännöllisesti laitoin treenikamat (kamppailupuvun/gi:n) vielä tuolloin koneeseen pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on sääli, kun elämä on mennyt sellaiseksi, ettei pyhää eroteta enää arjesta.
Jätät sitten vauvojen kakkapyykinkin koriin odottamaan arkea. Mahtaapa teillä olla aromit, jotka leviävät rappukäytävään saakka.
Voi, voi, itse olen selvinnyt neljän lapsen kakkapyykeistä ilman, että on pitänyt pyykkikonetta jatkuvasti pyörittää.
Mahtoi paska haista.
Kai sinäkin ne haisevat kakkakökkäleet huuhdot pois ennen koneeseen laittamista?
Ei haissut ollenkaan.
Mitkä ihmeen harsot? Kakkavaippa pakettiin, muovipussiin ja pussi suljettuna roskiin. Roskis seuraavalla lähdöllä veks.
Näin ainakin n. vuonna 2015. Sota-ajat oli varmaan eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, vaikka oksentaisit ja paskantaisit vaatteesi? Ihme nillitystä!
Nuo ovat tietysti poikkeustapauksia.
Mutta voin kertoa sinulle, että harvemmin on kumpaakaan tuollaista vaivaa.
Enkä mielestäni nillittänyt, vaan kerrostalossa otetaan huomioon myös naapurit.
Turhaa metelöintiä on syytä välttää.
Jos ei osaa asua kerrostalossa, pitää muuttaa ok-taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoi paska haista.
Ei haissut ollenkaan.
Mitkä ihmeen harsot? Kakkavaippa pakettiin, muovipussiin ja pussi suljettuna roskiin. Roskis seuraavalla lähdöllä veks.
Näin ainakin n. vuonna 2015. Sota-ajat oli varmaan eri.
No eikös tämä kakkapyykin pesijä pessyt kakkavaippoja pesukoneessa?
Ei kai koneeseen mitään kertakäyttövaippoja laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeus nukkua ilman häiriöitä on erittäin tärkeä ihmisoikeus. Ei ole sattumaa, että diktatuurimaiden vankiloissa estetään vankeja nukkumasta. Vankeja pidetään väkisin hereillä yöllä, herätetään yhtä mittaa, pidetään voimakkaita valoja päällä jne.
Se on jo järjestyslaissa, että yöaikaan pitää olla meluamatta. Mutta noita vanhanaikaisia taloyhtiön järjestyssääntöjä, joissa kielletään siivoaminen pyhäpäivinä, ei tarvitse kenenkään noudattaa.
Mä siivoan, pyykkään ynnä muuta sellaisina aikoina, kun en ole töissä tai kuolemanväsynyt töiden jälkeen. Tässä tapauksessa pääsiäispyhinä. Tämä on käytännön kysymys, johon on käytännön ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöt voivat laatia järjestyssääntöihin vaikka minkälaisia omia kieltojaan, mutta juridisesti ne eivät sido. Yhtiöjärjestys taas on asia erikseen.
Meidän taloyhtiössä pyykkääminen sunnuntaisin on ehdottomasti kielletty, joten oletan, ettei pitkäperjantainakaan saa pyykätä, koska on pyhäpäivä.
Lisäksi olisi todella epäkunnioittavaa tehdä tuollaisia askareita Jeesuksen kuoleman muistopäivänä, koska taloyhtiössämme elää myös kristittyjä, minä mukaan lukien.
Mulla ainakin kone pyörii just nyt
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin kone pyörii just nyt
Ei ole normaalia.
Sillon kun ei ole hiljasuusaika niin saa tehdä melkein mitä vain. Hiljasuuaikana sallittua on vain suihkussa- ja vessassakäynti ja ruuanlaitto.
Esim. muslimeille kyse on normipäivästä.
Tässä talossa on häirinnyt jopa suihkussa käyminen yöllä. Se ei ole kiellettyä, mutta häiritsee muita riippuen äänieristysten puutteesta. Olen useasti herännyt jonkun naapurin suihkusessioon keskellä yötä. Siihen liittyy usein pientä kolistelua ja kylpyhuoneissahan kaikuu. Kyseessä on selvästi ollut joku työvuorosta palaava ihminen.