Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että nykyään etäisyyksistä puhutaan usein minuuteissa?

Vierailija
02.04.2026 |

Johtuuko se siitä, etteivät ihmiset enää ymmärrä, miten pitkä matka on kilometri? 

Minulle etäisyydet minuuteissa ovat vaikea hahmottaa. Matkalla voi olla ruuhkaa, liikennevaloja ym vaihtelevia olosuhteita.  Kilometri on jämpimpi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ruuhkamaista tuleva käytäntö.

Vierailija
2/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No.. helsingissä 3km on 20 minuuttia ja kehä3 ulkopuolella se on 2-3 minuuttia. Kolmesta kilometristä puhuminen ja sen perusteella ajan arvioiminen olisi lähinnä hankalaa. Siksi on helpompi sanoa että olen 20min päässä, kuin että olen 3km tai 30km päässä.

Jollekin syrjäkyläläiselle tampereelta se on ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyn, miten pitkä matka on Ahokylästä Vainionpäähän ja saan vastauksen "20 minuuttia", kysyn aina: "Montako kilometriä?" Usein vastaus on "en tiedä". Eli uskon, että on vaikea hahmottaa. Navigaattori-ihmisille etäisyydet on ajamista niin ja niin monta minuuttia ja risteyksissä kertoo navi, mihin mennään. 

Vierailija
4/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuuteissa voidaan ilmoittaa juuri siksi että on huomioitu ruuhkat ja liikennevalot. 

Vierailija
5/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on lapsen koulu 10 min kävelymatkan päässä. En tiedä matkaa metreissä. Sanon aina kaikille, että meillä menee kouluun 10min. 

Tai poljen töihin pyörällä puoli tuntia. Ehkä mun on muuten vaikea hahmottaa tällaisia lyhyitä välimatkoja. 

Vierailija
6/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No.. helsingissä 3km on 20 minuuttia ja kehä3 ulkopuolella se on 2-3 minuuttia. Kolmesta kilometristä puhuminen ja sen perusteella ajan arvioiminen olisi lähinnä hankalaa. Siksi on helpompi sanoa että olen 20min päässä, kuin että olen 3km tai 30km päässä.

Jollekin syrjäkyläläiselle tampereelta se on ihan sama.

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Nimenomaan olisi loogista puhua 3 kilometristä, koska se eri alueilla antaa niin ei minuutit. 

Vierailija
7/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google Maps näyttää etäisyydet minuuteissa niin varmaan siitä.

Vierailija
8/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on rahaa.

Vierailija
9/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämäkin asia on ongelma vain autisteille.

Vierailija
10/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen tyyli, sopeuma kansan tyhmentymiseen.

Vierailija
11/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa liikenteessä, kaupunkiliikenteessä olennaisempaa on usein se kuinka kauan matka kestää ja se voi vaihdella paljon ajankohdan ja kulkuvälineen (juna, bussi, auto (ruuhka!), pyörä) mukaan.

Vierailija
12/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämäkin asia on ongelma vain autisteille.

Kato, autistinen autistijankkaaja saapui!

Vierailija
13/13 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalainen tyyli, sopeuma kansan tyhmentymiseen.

80-luvulla jo tätä harrastivat, mutta en kyllä sitä mitenkään tyhmentymisenä ajatellut. Se oli ja on sen maan tapa. Ollut siis iän kaiken. Ja Suomessahan mielellään otetaan oppia sieltä. En tajua, mikä tässä on niin outoa. Ei kai kukaan ole pakotettu puhumaan matkoista ajassa, ihan vapaasti voi käyttää kilometrejä. Jos ei sen verran leikkaa päässä, ettei jompaa kumpaa tajua, niin voi voi.

Itsekin joskus sanon, etten ole varma kilometreistä kohteeseen a, mutta ajan sinne noin 25 minsaa moottoritietä tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi