Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen palvelukseen astuminen pelottaa

Vierailija
01.04.2026 |

Mä luin hesarin jutun Eliaksesta, joka vammautunut palveluksessaan pysyvästi ja oon ollut ihan pala kurkussa koko päivän. Meidän esikoisella on intti edessä ensi tammikuussa ja mua ahdistaa nyt todella.

Siis ihan oikeasti, miten tää on edes mahdollista Suomessa? Nuori menee armeijaan suorittamaan kansalaisvelvollisuuttaan, koska on pakko. Sitten sattuu tapaturma, selkä menee rikki, ja lääkäri ei päästä edes vastaanotolle vaan etänä toteaa ok, vähättelee oireita ja käskee vaan jatkaa palvelusta. Ei mitään kunnon tutkimuksia, vaan suoraan pakotetaan jatkamaan harjoituksissa vaikka toinen on kivuissa.

Miten mä äitinä voin luottaa siihen, että mun pojasta pidetään siellä huolta? Tähän asti oon ajatellut, että tottakai inttiin mennään ja kyllä meillä Suomessa turvaverkot toimii, mutta nyt hirvittää ihan sairaasti. Me luovutetaan meidän rakkaat lapset valtion huomaan rangaistuksen uhalla, ja jos jotain käy, niin ne heitetään vaan romukoppaan ja unohdetaan.

Tekee niin pahaa sen Eliaksen ja hänen perheensä puolesta.  

Miten te yritätte luottaa tuohon touhuun tän kaiken jälkeen? Tuntuu että yöunet menee koko palvelusajaksi pelkästä ajatuksestakin, kun ei välttämättä edes vammautuminen ole se pahin, vaan nytkin oli joku jopa kuollut taas ja kun näitä uutisoidaan vähä väliä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis..

Armeija | Elias loukkaantui armeijassa: ”Se vei minulta elämän”

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011663492.html

Ja tänään oli suruliputus yhden kuolleen varusmiehen muistoksi. Näitä tuntuu tapahtuvan koko ajan lisää, tuossa HS jutussakin kerrottiin näitä olevan paljon..

En tiedä uskallanko julkaista koko juttua etten riko mitään tekijänoikeuksia, mutta tää on useammassa keskustelufoorumissa jaettu kokonaan ku googlaa linkillä...

Vierailija
2/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intissä lähinnä opetellaan pitämään kiirettä ei minnekään.

EI siellä todellakaan ole niin ihmeellisät kuin kuvittelet. Vahinkoja sattuu toki aina myös siviilissä.

Jos nyt saisin päättää, menisin sivariin, paljon enemmän hyötyä yhteiskunnalle, mutta puolivuotta itse olin. Kaiken olisi voinut niputtaa parin viikon kirjekurssiksi ja pariksi ampumaratakäynniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voikaan luottaa, itsellänikin on poikia enkö luota alkuunkaan. Rahvaan pojat on aina olleet eliitin tykinruokaa, koko maa ei edes ole mitenkään itsenäinen enää ja köyhimpien kohtelu luokatonta joten miksi mennä enää kenenkään. Joutuu tod näk rajalle viimeistään vuodenvaihteen jälkeen. 

Itse en tod. edes antaisi mennä tällaisessa tilanteessa. Lykätkää?

Vierailija
4/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön Häkkänen ja Stubbin lapset, luulis riittävän, sit drooneina loput. 

Vierailija
5/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo juoksee pentuineen ekana karkuun ulkomaille.

Vierailija
6/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla katkesi kaksi etuhammasta intissä, heti pääsi kyllä hammaslääkäriin ja korjattiin valtion piikkiin. Sai intissä myös silmälasit, nekin meni valtion piikkiin. Oli koronaa, influenssaa ja mitä lie muuta, aina sai tarvitsemansa avun.

Vierailija
7/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo juoksee pentuineen ekana karkuun ulkomaille.

Stubbin poika on käynyt intin.

Vierailija
8/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalle kuitenkaan tapahtuu yhtään mitään. Ja voihan se vammautua vaikka autokolarissa. 

Vierailija
9/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä rintamalla kaatuneet  suomalaiset hyötyivät missään sodassa? Heidän perheensä tuhoutuivat poikien ja isien kuoltua rintamalla ja ainoa joka hyötyi oli rikas eliitti joka oli kaukana turvassa ja tavalliset ihmiset laitettiin tykinruuaksi. Vain jäämällä pois rintamalta voi suojella omaa perhettään, kukaan muu ei sitä tee. Joka muuta väittää valehtelee.

Ei kukaan nainen tai mies lähde rintamalle nykyään eihän siinä ole mitään järkeä, ihmiset ymmärtävät 2020-luvulla että on turha puhua sankarikuolemista sillä ei kukaan muista kuolleita eikä heidän hajoavia perheitään eikä kuolemasta saa mitään hyötyä... ei todellakaan laiteta enää tavallisia ihmisiä tykinruuaksi eturintamaan vaan sen sijaan laitetaan rikas eliitti ja poliitikot eturintamaan niin sodat päättyvät välittömästi - otetaan tästä kansanäänestys Suomessakin se on demokratiaa...

2020-luvulla kukaan ei enää lähde rintamalle rikkaan eliitin omaisuutta puolustamaan tai maahan jo tulleita islam-muslimi valloittajia  puolustamaan, ei Suomessa eikä missään maassa.

Vierailija
10/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei armeijaan oteta lapsia, yleensä ne on 20 v miehiä. Suomalaiset olivat talvisodassa tuossa iässä.

Vierailija
11/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä siellä rysylässä varusmiehiä raiskataan, kiditetaan ja lähetetään rintamalle jollei maksa suojelumaksua.

Vierailija
12/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin näyttää paremman tavan astua. 

Rivo-Riitta 

Vierailija
13/13 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että kyse on todella suuresta joukosta nuoria miehiä. Luin tutkimuksen jonka mukaan nuoria miehiä kuolisi tai vammautuisi jopa enemmän ilman inttiä. Nuoret miehet ovat joka tapauksessa riskissä joutua onnettomuuksiin ja intti vähentää joitain onnettomuustyyppejä, esim. päihdekuolemat, erilaiset vapaa-ajan tapaturmat ja tietynlaiset liikenneonnettomuudetkin. Enemmän kuolee nuoria jopa opiskelujuhlien yhteydessä kuin intissä.