Kuinka monella on pelko soittaa tavallisia puheluita?!
Olen törmännyt nyt tähän eri arkitilanteissa että ihmiset ovat ihan nihkeitä tai vaikeina jos pitäisi tavallisella puhelulla joku asia hoitaa. Vaikuttaa että suoraan soitto jännittää tai jopa ahdistaa, tai ollaan pettyneitä siitä.
Suosin puheluita monessa arkijutussa kun nopein tapa minusta hoitaa asioita tai jos joku asia vaatii neuvottelua: työ, vapaa-ajan menot, tapaamisten sopimiset. Parin minuutin puhelulla saa enemmän sovittua vrt.saman asian venkslaus tekstarilla.
Erityisesti parikymppisten kanssa tuntuu että heitä ahdistaa ihan soittaa jollekin suoraan. Kaikki halutaan hoitaa tekstaamisella.
En ymmärrä? Toisaalta tiedostan että olen yhtä outo joillekin koska minä olen se soittelija.
Terveisin vuonna 1983 syntynyt ihmettelijä
Kommentit (34)
Olen pian kuusikymppinen enkä ole ollut koskaan mikään puhelimessa puhuja. Ei minua nyt sinänsä jännitä hoitaa asioita puhelimessa (nuorempana saattoi jännittää), mutta jos vaikkapa jonkun ajanvarauksen voi hoitaa netissä, niin teen sen siellä. Olen aika hiljainen ja soitan yleensä vain, jos on oikeasti jotakin sellaista asiaa, jota ei voi hoitaa esim. Whatsup viestillä.
En pelkää enkä ahdistu.
Nykyään on vain suorastaan epäkohteliasta soittaa.
Paitsi nyt ehkä virallisten instituutioiden numeroihin.
Äitini soittelee tuttavilleen ja nämä hänelle. Hän onkin jo yli 80-vuotias.
Tekstareita osaa kyllä lähettää eli ei ole siitä kiinni vaan kulttuurimuitoksesta.
Nykyään soittamalla saa asian hoidettua nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää enkä ahdistu.
Tekstareita osaa kyllä lähettää eli ei ole siitä kiinni vaan kulttuurimuitoksesta.
Epäkohteliasta? Perustelepa hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää enkä ahdistu.
Puheluun sisältyy oletus siitä, että asia on niin tärkeä, että vastaajan täytyy juuri nyt keskeyttää muut puuhansa vastatakseen heti. Viestiin voi vastata, kun toiselle osapuolelle sopii. Mikään ei keskeydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää enkä ahdistu.
Kyllä se on epäkohteliasta soittaa, jos asian voi hoitaa viestillä.
Joo mutta kun kuuluu musiikki ja sitten että psina 1 paina 2 paina 3
Jotkut puhuvat mieluummin 20 minuuttia puhelimessa kuin kirjoittavat viiden rivin sähköpostin. Minä lukisin mieluummin sen sähköpostin ja vastaisin siihen kuin jaarittelisin puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Änkytän ja jännittyneenä änkytän vielä pahemmin. Jos asian voi hoitaa viestitse niin valitsen aina sen, oli miten vaivalloista tahansa. Puheluun vastaaminen ei ole niin paha. Soittaminen taas, mieluummin ei.
Sama. Yllättäen olen onnistunut hoitamaan edelliset todella harvat puhelut viime vuosien aikana änkyttämättä lainkaan, mutta aina ne vaati jonkun vartin lämmittelysession ennen kuin uskalsi painaa sitä soita nappia. Oli niinkin paha kammo soittaa joskus että sydän oli hakata läpi rinnasta, kädet puutua hikisenä jännityksestä sekä happi tuntui loppua kesken. Pahin on myös se kun joudut odottamaan soittojonossa omaa vuoroa ja tuntuu että miljoona sanaa räjähtää ulos kerralla suusta kun joku viimein vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää enkä ahdistu.
Puheluun sisältyy oletus siitä, että asia on niin tärkeä, että vastaajan täytyy juuri nyt keskeyttää muut puuhansa vastatakseen heti. Viestiin voi vastata, kun toiselle osapuolelle sopii. Mikään ei keskeydy.
Puheluun ei ole mikään pakko vastata jos ei voi/halua keskeyttää puuhiaan. Voi sitten soittaa paremmalla ajalla takaisin. Oudoksi on maailma mennyt että puhelut koetaan tunkeileviksi ja pitäisi vaan viestiä… Ja en siis ole kasikymppinen vaan milleniaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pelkää enkä ahdistu.
Puheluun ei ole mikään pakko vastata jos ei voi/halua keskeyttää puuhiaan. Voi sitten soittaa paremmalla ajalla takaisin. Oudoksi on maailma mennyt että puhelut koetaan tunkeileviksi ja pitäisi vaan viestiä… Ja en siis ole kasikymppinen vaan milleniaali.
En tiedä liittyykö tämäkin siihen, että ollaan niin yksilökeskeisiä, että puhelut koetaan häirinnäksi koska MINULLA ei ole juuri nyt hyvä hetki jutella vaan MINÄ haluan lukea viestin ja vastata kun MINULLE sopii? Tarkoitan tässä lähinnä siis ystävyys- ja muiden ihmissuhteiden hoitoa, jotka mielestäni saavatkin vaatia vaivannäköä puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Asioiden hoito puhelimitse on joillekin hankalaa kun ei osata puhua sitä asiaa. On totuttu tekstailemaan ja siksi selvästi asioiden hoito puhumalla on kadonnut tai jäänyt kokonaan kehittymättä. Työ jossa joutuu asioita hoitamaan puhelimella jotta saa nopeasti vastaukset opettaa puhumaan selkeästi. Kaikkea ei voi jättää sähköpostin varaan, se on hidasta. Sama koskee tekstiviestejä. Miten puheluita pelkäävä hoitaa työasiat jossa pitää osata soittaa ja vastata puhelimeen?
Minua ärsyttää soittamisessa ennen kaikkea se, että linjan toisessa päässä oleva henkilö ei tunnu hallitsevan asiaansa. Asiakaspalvelija, viraston työntekijä tai kuka tahansa, jonka kanssa puhun, ei välttämättä osaa käydä keskustelua selkeästi eikä hoitaa asiaa sujuvasti.
Änkytän ja jännittyneenä änkytän vielä pahemmin. Jos asian voi hoitaa viestitse niin valitsen aina sen, oli miten vaivalloista tahansa. Puheluun vastaaminen ei ole niin paha. Soittaminen taas, mieluummin ei.