HEI PCO:t Millä tasata kk-kierto??
 Itselläni lapsettomuutta on takana " muutama vuosi"  ja nyt adoptioprosessi jo suht pitkällä. Harmittaa epäsäännöllinen kierto edelleen. E-pillereitä en halua harkita, sillä adoptiolapsen rinnalla myös biolapsi on vielä tavoitteissa.
 Oisko täällä ketään jolla kokemusta käytännön tasolla siitä miten h***tissä saisin kiertoni kuriin!! Metformin, ruokavalio, laihdutus??
 Itse olen 163cm ja painan 66kg.
 Olen huomannut, että lihon ja laihdun todella helposti. Tosin laihduttaminen on melkein liian vaikeaa. Olen jo vuosia jauhanut, että pitäisi 5 kg laihtua. Välillä saan pidettyä dieettiä pari viikkoa, jonka aikana laihdun 3 kg ja sitten taas palaan normaaliin tyyliini ja lihon viikossa takaisin kaikki laihtumani kilot.
 Kaikki vinkit tervetulleita!!
Kommentit (7)
 Tiedätkö vielä kuinka kauan sitä metformiinia voi käyttää? ONko siinä esim max 1 vuosi tms. Vai voiko ne sopia pidempääkin käyttöön?

Mä en oo sitä asiaa lääkäriltäni kysynyt, mutta mä oon popsinut metuja nyt vuoden päivät.
 Mä luulen, että niitä voi käyttää pitkään, kyseessähän on II-tyypin diabeteksen hoidossa käytettävä lääke. Veransokeria alentava lääke siis.
 Kiva, jos viestistäni oli jotain hyötyä Sinulle!
 T: Auris, joka odottaa menkkojen alkavaksi tällä viikolla. Sitten pääseen popsimaan Zumenoneja ja sitä myötä toivottavasti toiseen pakastealkionsiirtoon...
 Minulla aiemmin Terolutit auttoivat mutta tuntuu että nyt eivät pure. Olen tosin lihonut aika paljon.
 Auris: Kuinka herkästi lääkärit määräävät noita " metuja" ? Ja voiko niiden kanssa syödä muita lääkkeitä?

Hei.
 Meidän toinen tytär sai alkunsa Metformiinista. Mulla kierrot ovat olleet aina suhteellisen tasaisia, vaikka PCO-taipumus muuten aika vahva (paljon rakkuloita). En muista enää Metformiini nimeä, söin sitä puolisen vuotta ennen plussaa. Annoksena ensin yksi tabletti päivässä, nostettiin hiljalleen kolmeen päivässä. Mulla tuli näissä nostokohdissa aina tosi huono olo, sitten helpotti. Jännää sinänsä, kun en kummallakaan raskauskerralla ole ollut ollenkaan pahoinvoiva. Sitä ehti aina kuvitella vaikka mitä, kun yökötti niin... Joka tapauksessa tämä riitti meillä tärppäämiseen. Meillä on kaksi lasta, eka saatu luomusti n.vuoden yrittämisen jälkeen ja lasten välissä kaksi keskenmenoa, toista yritimme reilun vuoden myöskin.
 Jännä muuten kuulla, että meitä normaalipainoisia pco:laisiakin on! Lukemani ja lääkärinkin mukaan olemme vähemmistö ja useammilla on ylipainoa ja paras lääke aluksi painonpudotus. Olen myös helposti lihova, laihdutus vaikeaa esim. lasten jälkeen ollut ja ns. vyötärölihava olen, jos jokin. Mitat 167cm/66kg.
 Iloista kevättä!
metuja . mulla ollut kierto vähintään 1/ 2 v ja nyt kun joulukuusta olen syönyt metuja niin kierto on ollut 35-45 pvä ja pco rakkulat on vähentynyt ja tilalle tullut normaalin kokisia rakkuloita joilla lääkärin mukaan voisi tulla ihan luonnollisestikkin raskaaksi .
Ja ilmeisesti ovulaatiota ei tule joka kuukausi. Normaalipainoinen olen, 161cm ja 62kg. Vuoden sisällä on alkanut 2 raskautta ihan luomusti., mutta vauvaa ei olla saatu. Nyt sain Clomifen reseptin. Onko Clomifenista sitten apua tällaisissa tilanteissa, jos on PCO-tyyppiset munasarjat? Muutaman kuukauden ajan olen olllut huomaavinani ovulaatio-oireet noin viikkoa ennen menkkojen alkua, joka on siis liian myöhään. Tuntuu ihan toivottomalta tämä " hanke" , mahtaakohan Clomitkaan edes auttaa? :(
Meillä yksi clomi-tyttö 01/02. Kakkosta toivottu/yritetty jo pian 3v... Eka IVF takana samoin 1 PAS. Vielä ei tulosta...
Mutta, siitä kierrosta. Mä sain yksityisen klinikan lääkäriltä viime toukokuussa reseptin metformiinista (mulla käytössä Diformin Retard). Se oli mulle tosi hyvä lääke, sillä se on tasoittanut kierrot noin 30 päivään - aikaisemmin kiertojen ollessa välillä superpitkiä yli 50pv ja kerran oli ½vuotta menkat kokonaan pois. Myös akne on kadonnut lähes kokonaan ja karvojen kasvu on myös hidastunut/vähentynyt. Mä oon myös syht normaalipainoinen PCO-nainen, kuten sinäkin, mun mitat 160cm/63kg. Noilla lääkkeillä on paino pysynyt myös hyvin kurissa.
Voin siis suositella sinullekin kokeiltavaksi metformiinia. Toistaiseksi ovulaatiota pelkästään metuilla ei ole saatu aikaan.
Aurinkoista kevättä!
T: Auris -75