Miksi vesijohtovesi maistuu monissa kaupungeissa pahalle?
Asun itse pohjoisessa pikkupaikkakunnalla ja täällä vesijohtovesi maistuu raikkaalle. Mutta kun menen esim Ouluun, Kuopioon tai Helsinkiin, on hanasta tuleva vesi pahanmakuista. Huomaatteko te kaupungeissa asuvat tätä? Vesi maistuu tunkkaiselle, ehkä jollekin kemialliselle. Aivan selvä paha maku. Ja kun menin ravintolan syömään ja tilasin vettä juomaksi, oli se sitä pahanmakuista hanavettä.
Kommentit (28)
Käyn kesällää aina kakkaamassa heseläisen vedenottamon suulle. Kesämökki siinä vieressä.
No voi voi. Itse juon vettä kaikkialla Suomessa ja hyvää on. Suuressa osassa maailmaa juomakelpoinen vesi suoraan hanasta on silkkaa luxusta... Ollaan kiitollisia!
Vaasassa ainakin on pahanmakuista vettä.
Vesijohtoverkostoa köytetään myös viemöreitten huuhteluun , joskus unohtuu sulkea se völissö oleva venttiili....
Kuopion vesi on lähes yhtä paskaa kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Itse juon vettä kaikkialla Suomessa ja hyvää on. Suuressa osassa maailmaa juomakelpoinen vesi suoraan hanasta on silkkaa luxusta... Ollaan kiitollisia!
Toki olenkin kiitollinen. Mutta olin luullut että joka puolella Suomessa vesijohtovesi olisi yhtä raikasta kuin kotipaikkakunnallani. Tottuuko kaupunkilaiset veden pahaan makuun eivätkä edes huomaa sitä enää?
HSY:
Raakaveteen lisätään ensimmäiseksi saostuskemikaalia, joka saostaa vedessä olevaa orgaanista ainesta. Syntynyttä sakkaa hämmennetään, jolloin sakkahiutaleet törmäävät toisiinsa ja niiden koko kasvaa. Sakkahiutaleet laskeutuvat altaan pohjaan vaakaselkeysaltaassa ja loput pienemmät sakat jäävät hiekkakalkkikivisuodattimiin.
Vedessä mahdollisesti olevat mikrobit tuhotaan otsonilla, joka myös parantaa veden hajua ja makua. Tämän jälkeen veteen syötetään hiilidioksidia, joka lisää veden alkaliteettia ja vähentää siten korroosiota.
Jäljellä olevaa orgaanista ainesta poistetaan vielä aktiivihiilisuodatuksessa, jonka jälkeen vesi desinfioidaan UV-valon avulla. Lopuksi veteen lisätään sidottua klooria eli klooriamiinia mikrobikasvun rajoittamiseksi jakeluverkossa. Veden pH säädetään kalkkivedellä ja alkaliteetti hiilidioksidin avulla.
Päijäänteestä tulee mutaa aina keväisin ja syksyisin, tänne Hkiin, sen haistaa ja maistaa.
Roomassa on niin hyvää vettä että pitkin kaupunkia olevista vesiposteista voi huoletta juoda. Seuraavalle Rooman lomalle ostimme metalliset kupit niin ei tarvinnut vesipulloja kuskailla.
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on niin hyvää vettä että pitkin kaupunkia olevista vesiposteista voi huoletta juoda. Seuraavalle Rooman lomalle ostimme metalliset kupit niin ei tarvinnut vesipulloja kuskailla.
Juo kuukupista niin ei tarvitse ylimääräisiä raahailla.
Jos vesijohtovesi valmistetaan pintavesistä ( siis järvi- tai jokivedestä), kuten rannikkokaupungeissa usein, niin sivumakuja ja puhdistuskemikaalien makuja jää.
Pohjavesistä valmistettu vesi on yleensä raikkaan makuista, kuin lähdevettä. Usein se on parempaa kuin pullotetut merkkivedet. Kyllä sisämaassakin on pibtavesistä vesijohtovettä valmistavia vesilaitoksia. Mausta ne tunnistaa.
Helsingin vesi tulee enimmäkseen Päujäntteestä. Siis pintavettä. Mutta kun se otetaan suhteellisen kirkasvetiseltä alueelta Päijänteestä, niin makua ei ole paljon. Kerran kun oli häiriö, ja saatiin jostain paikallisesta ( Vantaanjoki?) lähteestä putsattua vettä, niin maku oli karsea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki olenkin kiitollinen. Mutta olin luullut että joka puolella Suomessa vesijohtovesi olisi yhtä raikasta kuin kotipaikkakunnallani. Tottuuko kaupunkilaiset veden pahaan makuun eivätkä edes huomaa sitä enää?
Tottuu.
Sama se on kaivoveden kanssa. Et sitä itse huomaa, että kaivo vaatii puhdistusta tai että sinne tulee saastunutta vettä. Kannattaa kysyä mielipidettä harvoin käyviltä vierailta.
Tuttavilla on porakaivovedessä mädän kananmunan maku. Siis rikkiyhdisteitä. Ei ne sitä itse enää maista eikä haista. Alkuun maistoivat ja tutkituttivat. Siis varmistettu tieto. Mutta uskovat tilanteen parantuneen kun eivät enää itse huomaa makua.
Kaupungissa tehdään usein remontteja ja putkitöitä mitkä laittaa saostumat liikkeelle. Siitä tulee rikin eli mädän kananmunan makua veteen. Kun putket saa olla rauhassa niin maku katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Rooman vesi tulee Apenniinien vuoristosta sen lähteistä. Osin pohjavedestä samoilta alueilta. Koska siellä on kalkkiperäinen maaperä, on vedessä paljon mineraaleja, varsinkin kalsiumia. Hyvää on, olen itsekin juonut kaduilla olevista vesiposteista.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa tehdään usein remontteja ja putkitöitä mitkä laittaa saostumat liikkeelle. Siitä tulee rikin eli mädän kananmunan makua veteen. Kun putket saa olla rauhassa niin maku katoaa.
Meillä päin on yleinen ongelma porakaivoissa tuo rikki. Naapurin hyvä vesi muuttui yhtä äkkiä ihan löyhkääväksi. Geologi selitti, että kallioperässä on rikkikaasutaskuja, josta se imeytyy veteen. Jos tasku on pieni, se voi tyhjentyä, ja maku kadota. Jos se on suuri, niin ongelma on pysyvä. Kalliin puhdustamon joutuivat tekemään. Silti vesi on pahemman makuista kuin Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vesijohtovesi valmistetaan pintavesistä ( siis järvi- tai jokivedestä), kuten rannikkokaupungeissa usein, niin sivumakuja ja puhdistuskemikaalien makuja jää.
Pohjavesistä valmistettu vesi on yleensä raikkaan makuista, kuin lähdevettä. Usein se on parempaa kuin pullotetut merkkivedet. Kyllä sisämaassakin on pibtavesistä vesijohtovettä valmistavia vesilaitoksia. Mausta ne tunnistaa.
Helsingin vesi tulee enimmäkseen Päujäntteestä. Siis pintavettä. Mutta kun se otetaan suhteellisen kirkasvetiseltä alueelta Päijänteestä, niin makua ei ole paljon. Kerran kun oli häiriö, ja saatiin jostain paikallisesta ( Vantaanjoki?) lähteestä putsattua vettä, niin maku oli karsea.
Helsingin veden laatu on parantunut huomattavasti Päijänteen jälkeen, jota suodatetaan moneen kertaan. Nuoruudessani Hgin vesi oli oli erittäin pahan makuista.
Vantaanjoki oli aiemmin tarvittaessa likaviemärinä, en usko siitä olleen juomavedeksi.
Vierailija kirjoitti:
Päijäänteestä tulee mutaa aina keväisin ja syksyisin, tänne Hkiin, sen haistaa ja maistaa.
Puhumattakaan...
"I don't drink water. Fish f*ck in it."
- W.C. Fileds
Kokkolassa on niin pahaa vettä ettei voi juoda oksentamatta . maku muuttunut viime aikoina vielä pahemmaksi kuin kemikaqlia joisi eikä kukaan oikein tiedä miksi.
Kloori maistuu