Työtodistuksesta
Pyysin hyvin tarkkaa kuvausta työtehtävistäni. En saanut sellaista. Tyyliin laskutus, asiakaspalvelu jne. Pyysin uudelleen, ei edelleenkään. Ehdotin että on yhteydessä tiiminvetäjään jonka avulla saa tehtyä oikeanlaisen todistuksen. Onko mulla oikeus vaatia tällaista? Kehtaanko olla hankala?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Asia saattaa vauhdittua, jos lähetät itse sen listan muistutukseksi.
Mielestäni tiiminvetäjällä ja tällä esihenkilöllä täytyisi olla tiedossa mitä olen tehnyt. Ei pelkkä asiakaspalvelu kerro mitään. Olen hoitanut tilauksia jne. Laitan sähköpostia uudelleen. En ala itse tekemään listaa. Tuli tunne että tehty hutaisten ja haluttu asia pois päiväjärjestyksestä. Harmittaa.
Kirjoita oma työtodistuksesi (ihan tarkoin perus tiedoin/ työtehtävin valmiiseen viralliseen pohjaan) , vie se henkilökohtaisesti johtajalle ja kysy onko työtodistus asiallinen - pyydät (jos/kun hyväksyy sisällön) päiväyksen+ allekirjoitus paikka sekä hänen allekirjoituksensa. Saat todistuksen ja allekirjoituksen, aikaa menee alle minuutti. Asia selvä ja eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tiiminvetäjällä ja tällä esihenkilöllä täytyisi olla tiedossa mitä olen tehnyt. Ei pelkkä asiakaspalvelu kerro mitään. Olen hoitanut tilauksia jne. Laitan sähköpostia uudelleen. En ala itse tekemään listaa. Tuli tunne että tehty hutaisten ja haluttu asia pois päiväjärjestyksestä. Harmittaa.
Tietenkin tuollainen toissijainen asia tehdään pois hutaisten. Saat odotella ihan rauhassa.
Kannattaa tosiaan nykyään ennen viimeistä työpäivää ihan henkilökohtaisesti kasvotusten todistus esihenkilöltä pyytää mukaansa. Aina yleensä sopii tämä. Ei mene kauaa ja asia hoidettu.
Jälkeen päin jos joutuu pyytelemään korjauksia tai odottelemaan ja kyselemään koko työtodistusta niin se on äärimmäisen ärsyttävää.
Laitanko muistutuksennja toiveen uudestaan niin että cc:nä on hr-osaston edustaja?
Itse sain määräaikaisen työn päättyessä työtodistuksen jossa ei ole työn päättymisen syytä ja lisäksi arvostelu on tyyliin: "asioissa x, y ja z jäi paljon opittavaa". Tuosta saa sellaisen kuvan että mut olisi irtisanottu mikä ei ole totta vaan en itse halunnut jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse se nimenomaan pitää tehdä viralliselle kuittaajalla, jos meinaat että tulee semmoinen kuin haluat.
Ei kukaan esimies muista eikä pidä kirjaa jokaisen alaisen vuosien tai vuosikymmenten käänteistä.
Enemmän aloitteellisuutta nyt ap ja vähemmän kitinää.
No eipä noihin eritellä erikseen esim laskutus eiköhän se ole selvä mitä tarkoittaa, pitääkö eritellä osasi vaihtaa laskupohjaan oikean summan ja laskutettavan nimen ? Asiakaspalvelu osasi tervehtiä asiakkaita ?
Vierailija kirjoitti:
No eipä noihin eritellä erikseen esim laskutus eiköhän se ole selvä mitä tarkoittaa, pitääkö eritellä osasi vaihtaa laskupohjaan oikean summan ja laskutettavan nimen ? Asiakaspalvelu osasi tervehtiä asiakkaita ?
Asiakaspalvelussa olen tehnyt tilauksia. Hän ei sitä edes avannut auki. Ollut vuorovaikutuksessa sidosryhmien, oman tuotannon, kuljetusliikkeiden kanssa. Jne. Kyllä sen verran pitäisi tiedää ja kun vielä pyysin että olisi yhteydessä tiiminvetäjään jos kysyttävää toimenkuvastani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse sain määräaikaisen työn päättyessä työtodistuksen jossa ei ole työn päättymisen syytä ja lisäksi arvostelu on tyyliin: "asioissa x, y ja z jäi paljon opittavaa". Tuosta saa sellaisen kuvan että mut olisi irtisanottu mikä ei ole totta vaan en itse halunnut jatkaa.
Tuosta olisi voinut vaatia paremman muotoilun. Päättymissyy mukaan ja arvostelu ei voi olla negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
TÄRKEÄÄ!
Aina. Painotan: aina määrä-aikaisen työn päättyessä on työtodistuksesta käytävä ilmi työsuhteen päättymisen syy: Määrä-aikainen työsopimus.
Siinä on tuo kohta erikseen oltava työtodistuksessa mistä syystä työsuhde päättynyt.
Olkaa tarkkoja tämän kanssa ja pyytäkää vaikka uusi työtodistus jos annettu on virheellinen/puutteellinen.
Työntekijällä on oikeus pyytää työtodistus nk. lyhyenä (perustiedot /aika-paikka-työtehtävät-työnantajan tiedot-päättymisen syy) ilman arvosteluja"
Vierailija kirjoitti:
Pyysitkö arviota? Arviota ei saa laittaa pyytämättä. Pyydä uusi todistus ilman arviota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse se nimenomaan pitää tehdä viralliselle kuittaajalla, jos meinaat että tulee semmoinen kuin haluat.
Ei kukaan esimies muista eikä pidä kirjaa jokaisen alaisen vuosien tai vuosikymmenten käänteistä.
Olen samaa mieltä. Kannattaa olla asialla ja katsoa omia etujaan. Ennakoiden mielellään.
Useasti kuullut kuinka työntekijä lakkaa kiinnostamasta sillä sekunnilla kun on entinen työntekijä. Ei vastata meileihin eikä puheluihin.
Lukekaa laki alta
Työtodistus on saatava pyydettäessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Kannattaa olla asialla ja katsoa omia etujaan. Ennakoiden mielellään.
Useasti kuullut kuinka työntekijä lakkaa kiinnostamasta sillä sekunnilla kun on entinen työntekijä. Ei vastata meileihin eikä puheluihin.
Lukekaa laki alta
Työtodistus on saatava pyydettäessä
Vierailija kirjoitti:
Laskujen tarkistaminen, kierrätys jne. kuinka monta vaihetta on tehnyt. Laskupohjien luomien jne. Noitahan jotkut työnantajat kysyvät vaihe vaiheelta. Olin haastattelussa noin 2 kuukautta sitten, jossa tentattiin noita.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita oma työtodistuksesi (ihan tarkoin perus tiedoin/ työtehtävin valmiiseen viralliseen pohjaan) , vie se henkilökohtaisesti johtajalle ja kysy onko työtodistus asiallinen - pyydät (jos/kun hyväksyy sisällön) päiväyksen+ allekirjoitus paikka sekä hänen allekirjoituksensa. Saat todistuksen ja allekirjoituksen, aikaa menee alle minuutti. Asia selvä ja eteenpäin.
Työnhaussa ja jatko-opinnoissa on hyötyä jos esimerkiksi erityisosaaminen on yksilöity työtodistukseen.
Siksi voi itse laatia työtodistuksen pohjan ja esittää sen työnantajalle hyväksyttäväksi henkilökohtaisesti. Ei työnantaja voi tietää millaisia työtehtäviä tai osaamisen osa-alueita haluat erityisesti nostaa esiin työtodistuksessa jatkosuunnitelmiasi ajatellen.
Ole siis aktiivinen ja fiksu, okei.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijällä on oikeus pyytää työtodistus nk. lyhyenä (perustiedot /aika-paikka-työtehtävät-työnantajan tiedot-päättymisen syy) ilman arvosteluja"
Jos työntekijä haluaa työtodistukseensa jotakin muuta, kuin perusmuotoisesti ja lyhyesti, siihen tulee lähinnä palveluaika, työtehtävät lyhyesti ja ylimalkaisesti. Jos hän haluaa yksityiskohtaisemman todistuksen, se on parasta laatia itse ja hyväksyttää työnantajalla. Jos hän pyytää arvioinnin, arvioidaan ahkeruus, käytös ja työtaitö. Jos näistä tulee jotakin muuta, kuin kiitettävä, ne voi pyytää jättämään pois. Mitään laverteluja ei kannata laittaa sen paremmin työtehtäviin, kuin arvosteluihinkaan.