Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä työttömänä?

Vierailija
28.03.2026 |

Valmistun ylioppilaaksi ja tässä noin 4kk ilman töitä luulisin (tiedätte nykyisen työllisyystilanteen). Luen toki pääsykokeeseen, mutta ei sillä kaikkea aikaa saa kulumaan. Tuntuu jotenkin merkityksettömältä ja siksi masentaa. Mitä hyödyllistä voisin tehdä? Autoin juuri pihatöissä vanhempaani, mutta tarvisin jotain pitkäjänteisempää (kuten työ jota ei ole). 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos menisit töihin. Emme tarvitse lisää elätettäviä tähän maahan. 

Vierailija
2/5 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä sinne niin vaan mennäkään t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret työllistyy helpommin kuin me keski-ikäiset jotka ollaan ongelmajätettä työnananjien mielestä. Opiskele joku ammatti vaikka tekoäly vie työt koulutetuilta. Jos olisin nuori mies matkustaisin ja etsisin toisen maan.

Vierailija
4/5 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä sinne niin vaan mennäkään t.ap

Kyllä töitä tekevälle on!

Vierailija
5/5 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity omaan hyvinvointiin.

Itse valmistuessani mulle kävi niin nolosti, että kävin muutamassa haastattelussa ja sitten kun kysyttiin palkkatoivetta niin menin ihan vaikeaksi enkä osannut sanoa mitään. Näin siinä vaiheessa jo haastattelijoiden ilmeestä, että en tullut valituksi. Itse haastattelut muuten menivät ihan hyvin, mutta en oikeen osannut määrittää arvoa omille työtunneille.

Tein sitten pimeitä hommia sukulaisille. Pesin ikkunoita ja tein pihahommia. Tein myös vähän sellaisia hanttihommia, jotain siivouskeikkaa alipalkattuna ja olin myyjänä kauppakeskuksen ständillä. Ja jotain yksittäisiä vuoroja tapahtumien järjestäjänä. Nämä olivat kaikki ihan muita kun oman alan hommia.

Nautiskelin vapaa-ajasta ja tein hyvää ruokaa, lenkkeilin ja kävin salilla. Siihen aikaan myös valitsin asukokonaisuuksia, laittauduin ja päivittelin Instagramia.

Kouluttautuin sitten uudestaan toiselle alalle, jonne työllistyin käytännössä jo ennen valmistumista.

Meidän firmassa oli opiskelija, joka kertoi tekevänsä vuoroja jonkun sovelluksen kautta. Ihan mielenkiinnosta latasin sovelluksen ja siellä oli paljon erilaisia hommia. Tuntipalkat toki eivät päätä huimanneet, mutta työttömänä voisin ihan hyvin bookata vuoroja sieltä.

En vaan nyt yhtään muista sen sovelluksen nimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme