milloin?
Kommentit (6)
eli yleensä n puolen vuoden iästä ylös päin. lasten fysioterapeutit ei muuten suosittele hyppykiikkuja, voi aiheuttaa varvastelua.
Meillä viikon päästä 6 kk vauva, joka istuu sylissä ja muutenkin jos laittaa istumaan kyllä, muttei itse osaa vielä mennä istumaan. En ole vielä istuttanut missään pitempään, mutta kokeiltu on syöttötuoliakin. Mutta koska voi alkaa laittaa istumaan syöttötuoliin?
jos sillä tarkoitetaan sitä, et osais sulavasti mennä muuhun asentoon eikä kaadu holtittomasti. Vasta pikkuhiljaa on varoheijasteet kehittymässä, eli laittaa välillä kädet sivuille vastaan kun alkaa kaatua. Mutta istuu kyllä sylissä, syöttötuolissa, lattialla tuettuna, rattaissa ihan ilman tukeakin (jostain syystä siinä on helpompi pitää tasapaino) ja joskus kun keskittyy niin ihan hyvin ilman tukea lattiallakin lyhyitä aikoja. Ei osaa kuitenkaan itse nousta istumaan.
Ikää on huomenna tasan 6kk ja syöttötuolissa istumista on harjoiteltu nyt n. kuukausi. Tiedän tehneeni neuvolan ohjeita vastoin, mutta tyttö ei ole " valittanut" (tietysti on otettu pois heti, kun ryhti romahtaa tai alkaa olla vähänkin tuskainen/väsynyt) ja on koko ajan pitänyt selkäänsä suorassa, vaikkei sitä neuvolassa oikein ole uskottu ennen kuin ovat nähneet itse.
meillä tyttö punkes istumaan myös tosi aikaisin (olisko ollut <2kk?) ja olemme häntä sylissä istuttaneet siitä asti, kun on itse halunnut. Hyppykiikkua emme halunneet hankkia, hyppiköön sylissä sen mitä haluaa.
Kyselin itse istuttamisesta neuvolassa kun meidän 3kk tytsy pönkää istumaan väkisin sylissä. Ei kelpaa puoli-istuva vaan selkä suorana pitää olla. Terkkari antoi seuraavan ohjeen: sylissä saa istuttaa kunhan tukee lapsen selän omaa rintaa/vatsaa vasten. Hän ei suositellut (tietenkään) vielä syöttötuolissa istuttamista, vähän aikaa kuulemma vielä odotetaan. Ja tuosta hyppykiikusta tiedän fysioterapeutin (siskoni) sanoneen samaa; tosin itselläni on ostettu kiikku ja aion käyttää sitä. Meillä on tosi " napakka" lapsi ja kannatteli jo 1kk päätään mukavasti. Eli on varmaankin yksilöllistä eli kysy teidän vauvan kohdalla neuvolasta ohjeita.
Nopeat sormet :) eli minkäikäisenä vauvaa saa " istuttaa" ? Entä hyppykiikut,6kk. ikäisenä? Meidän poika on todella vilkas, hytkyy ja " hyppii" alvariinsa ja ikää vasta 1,5 kk ;)
Pallosalama+bebe