Kauhea stressi tulevista ristiäisistä!
Pitää siivota, hankkia tarjottavat, miettiä kukat, ostaa itselle uudet vaatteet, silittää pöytäliinat ja vaatteet, vaihtaa ristiäispukuun nauhat. En jaksa! Miten muut ovat selvinneet ristiäisistä?
Kommentit (13)
Meillä ainakin mummut auttoivat valmisteluissa. Eikä siitä kannata turhaa stressiä ottaa. Vieraathan ovat tuttuja ja tunnelma voi olla rento juhlallisuudesta huolimatta.
Jos et itse jaksa leipoa tms. niin käytä ihmeessä hyväksi leipomoiden apu. Paistovalmiita pasteijoitakin saa vaikka minkä laatuisena nykyään kaupoista. Ota iisisti vaan.
Tiedän kyllä kuinka stressaavaa se on. Pyydä vaan rohkeasti apua!!
Tsemiä!
Silloin ymmärrän, että juhlat pitää pitää kotona. Meillä on juhlat ollu aina kirkossa ja sitten seurakuntakeskuksessa, jonne olen ostanut kakut ym.
Ihan tarpeeksi on ollu väsymyksestä sekaisin saada juhlat pystyyn noinkin. Itse kun olen tykännyt koristella ja tehdä pienen tekstin lapsen nimestä jne.
Pyydä rohkeasti apua, jos vaan jostain saisit. Moni on usein valmis auttamaan, mutta pikkuvauvaperheeeen ei aina uskalleta olla yhteydessä ettei häiritä.
Oli minusta aika edullista. Lisäksi meillä oli kaikki tarjottavat kaupasta, itse en tehnyt muuta kuin laitoin tarjolle. Liinat ym. sai talon puolesta edullisesti ja omat jäljet siistittiin, mutta etukäteen ei tarvinnut siivota eikä jälkikäteenkään mitenkään hinkata.
- kastetilausuus ja juhlatseurakunnan vuokratiloissa --> ei tarvitse kotona laittaa tikkuakaan ristiin.
- ruoat + kakut yms. tilattu seurakunnalta.
- astiat yms. tulleet seurakunnalta.
- Joten ainoa, mitä piti tehdä, oli pukeutua ja laittautua aamulla, saapua paikalle, pukea sankari ja se oli siinä.
Noissa ruokien esillepanossa yms. auttoi äiti ja anoppi. Kiitos heille! :)
Ei siinä koliikkivauvan kanssa olisi enempään pystynyt.
löytyi viihtyisä ja kohtuuhintainen paikka. Itse vain mentiin paikalle tällättyinä :)
Mutta miksi stressata liikaa? Pistä mies siivoomaan, tilaa tarjoilut ja esillepano servietteineen pitopalvelusta, pyydä mummo laittamaan kasterekvisiitta ja kastemekko kuntoon ja tuunaa joku vanha kolttusi " edustuskelpoiseksi" esim jollain pienellä kivalla asusteella.
Ei kiinnosta pätkääkään pihan ja terassien laitto, mutta hirveä stressi, kun naapurella hienommat pihat ja istutukset. Raivostuttavaa!
Asutaan rivarissa...
Ei meillä vaan seurakuntasali mitään maksa! Ja on upea tila, flyygelit, lava esiintymisiä varten, todella viehättävä paikka. Keittiön on saanut edellisenä iltana jo käyttöön, viimeistelty siellä kakut ja katettukin valmiiksi. Siivota ei tarvitse kuin omat sotkut, siis tarjoamiset pois, astiat ja pyyhkiä pöydät ja enimmät murut. Meidän seurakunnassa saa valita myös ihan minkä tahansa seurakuntasalin, kerhotilan tai vaikka kryptan.
Kannattaa jakaa vastuu. Kysyt yhdeltä, että voiko laittaa kahvin, yhden kattamaan, yhden leipomaan, siivoamaan jne. Kerrot suoraan, että et jaksa, kyllä sitä talkoohenkeä pitäisi löytyä!
Lapsen saa kastettua ja nimen annettua ilman juhliakin. Sovitte papin kanssa päivän ja käytte virastossa.
Ilmoitettiin vaan tekstarilla että nyt on päätetty nimi ja se on tämä.
Lapset saa sitten itse kastautua täytettyään 18v. jos haluavat. Pitäköönsä sitten omat pippalonsa omalla rahallaan ja jaksamisella.
Jos on edes hiukankin rahaa käytettävissä
1) pöytäliinat pesulaan
2) ruoat pitopalvelusta (tai itse asiassa joistain kaupoistakin saa valmiina ruokaa)
3) jos pitopalvelu, niin myös astiat ja huonekalut sieltä
4) kukat ja koristeet kukkakaupasta.
5) Vaatteet saat nopeiten isosta tavaratalosta, josta pukeutumisneuvoja. Voit jopa pyytää heitä miettimään kokonaisuuden hintahaarukassasi valmiiksi. Ainakin sokos ja stokka tarjoavat tällaista palvelua. Jos on taas joku tuttu putiiki tiedossa, niin sieltä saisi myös samanlaisen palvelun.
6) siivooja siivoamaan pariksi tunniksi
siivoa suurimmat roskat ja tavarat, pyydä ystävä tms. auttamaan
pyydät kukkakaupasta ehdotuksen ja otat ne kukat
eikö ole sopivia vaatteita kaapissa, varmasti?? Tai ostat vanhoihin vaatteisiin uuden korun, jolla saat uutta ilmettä
osta kertakäyttöliinat
tarjottavat meillä teki tai hankki isovanhemmat, mä tein pitkälti noin kuten em. ihan kivat juhlat oli. Lähimmät ihmiset paikalla. Tärkeintä on juhla, ei tuo ulkokultaisuus.
Vierailija: