Työttömyys, osittainen työkyvyttömyys ja työnhaku
Olen opiskellut uudelle alalle, koska en voi terveydellisistä syistä tehdä enää aiempia töitäni. Ongelmaksi on nyt kuitenkin noussut se, että nykyisessä taloustilanteessa en ole löytänyt töitä tältä opiskelemaltani alalta. Työkkäri vaatii nyt hakemaan töitä myös tuolta aiemmalta alalta siitä huolimatta, että se johtaa väistämättä sairauslomakierteeseen. En saa myöskään työkkärin mukaan sanoa työhaastattelussa mitään sellaista, mikä voisi estää työn saamisen.
Tällä vanhalla alallani on valitettavasti aina jotain töitä tarjolla, ja nyt minulla olisikin haastattelu tulossa. Miten minun pitäisi käytännössä toimia? Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa? Kuulemani mukaan jotkut työnantajat saattavat raportoida työkkäriin, mikäli hakija vaikuttaa sabotoivan omaa työllistymistään, joten en uskalla ottaa sitä riskiä, että kertoisin rehellisesti tilanteestani. Toisaalta en halua myöskään menettää mainettani valehtelemalla, sillä terveydelliset syyt ovat niin "vaikuttavia", että arvioin ensimmäisen sairausloman tulevan parissa kuukaudessa.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Tietenjun saat olla rehellinen sairaushistoriastasi. Ei oleellisia tietoja saa pimittää.
Työkkärin virkailijan mukaan työtön ei saa tuoda ilmi sellaisia seikkoja, jotka voivat vaikeuttaa hänen työllistymistään. Seurauksena voi olla karenssi, jos katsotaan, että työtön on tahallaan sabotoinut työllistymistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenjun saat olla rehellinen sairaushistoriastasi. Ei oleellisia tietoja saa pimittää.
Työkkärin virkailijan mukaan työtön ei saa tuoda ilmi sellaisia seikkoja, jotka voivat vaikeuttaa hänen työllistymistään. Seurauksena voi olla karenssi, jos katsotaan, että työtön on tahallaan sabotoinut työllistymistään.
Rehellisyys ei ole sabotointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaudesta on hyvä kertoa, jos se vaikuttaa olennaisesti työkykyyn tai työturvallisuuteen.