Mikä ihmisiä riivaa, kouluissa kiusataan, mutta sama meno jatkuu aikuistenkin elämässä.
Olen ollut monissa työpaikoissa ja aina on ollut joku jota on kiusattu.( Itse en ole ollut kiusattu, enkä kiusaaja). Mutta aina olen saanut kuulla, miten jossain työntekijässä on jotain vikaa, milloin se on elämäntavat tai ulkonäkö tai mielipiteet tai muuten vaan on niin ärsyttävä ihminen..., Ja varsinkin päiväkodeissa on riitaista porukkaa. Eikös teidänkin työpaikoilla ole ihan sama juttu?
Ihmetellään miten kouluissa ei puututa kiusaamiseen, no todennäköisesti siksi, että koulun henkilökunta on eri mieltä asioista ja sielläkin kiusataan, eivät osaa tehdä yhteistyötä. Jos yksi haluaisi puuttua kiusaamiseen, muut eivät ole samaa mieltä miten asia tulisi hoitaa, siksi se jää siihen.
Yhdessäkin työpaikassa uusi työntekijä savustettiin ulos, jos oli liian innokas tai työtavat erilaisia kuin toisilla. Katselin sitä touhua ihmeissäni, kun minusta heissä ei ollut mitään vikaa, mutta parin muun mielestä oli.
Mutta ehkä se johtuu siitä, että olemme aikanamme saaneet vähän toisenlaisen kasvatuksen, eläneet vähän toisenlaisessa maailmassa kasvuvuosinamme. Keski-ikä työpaikalla on 40+ vuotta. Olen ollut myös vähän aikaa työssä firmassa, jossa esiintyi työpaikkakiusaamista enkä ollut uskoa silmiäni/korviani, kun "sivistyneet" (kyseessä oli kulttuuriin liittyvä firma) akateemisesti koulutetut kulturellit ja kirjanoppineet ihmiset kiusasivat toisiaan mitä julmimmilla keinoilla. En viihtynyt siellä kauan.