Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamuvirkut eivät tajua, että sillä 8 tunnin ajankohdalla on merkitystä

Vierailija
22.03.2026 |

Myöhäisaamun unet on iltavirkulle se juttu. Paras rytmi olisi 8,5 h aikavälillä 23.30-8. Silloin tunnen itseni levännneeksi, rakastan koko maailman ihmisiä ja olo on virkeä ja rauhallinen.

Jos satunkin nukkumaan poikkeuksellisesti sen 8,5 h aikavälillä 21.30-06, olen kiukkuinen kuin ampiainen. 

Joku pirteä peipponen -aamuvirkku heläyttää "no saithan sä nukuttua ainakin 8 h", mutta kun iltavirkulla se ei meinaa mitään. Olo on silti kuin pakastekaapissa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksiosainen työpäivä. Työaikaa suunnitellaan aina aamuksi enemmän, koska eletään aamuvirkkujen ehdoilla ja silloin se ylimääräinen työaika on varattu niiden kerran päivässä tehtävien töiden tekemiseen. Illalla tehdään vain ns pakolliset. Mulle sopis toisin päin. Eli aamulla jaksan tehdä just just ne pakolliset, mutta iltatöiden aikaan olis virtaa tehdä niitä muitakin hommia.

Kotonakin vapaapäivinä nukun aamulla pitkään ja sittenkin heräily tapahtuu pikkuhiljaa ja vauhti kiihtyy vasta iltaa kohden. Mies kun menee nukkumaan niin mulla on vielä vaikka mitä työnalla.

Vierailija
2/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei eletä agraariyhteiskunnassa mutta silti aikataulut ovat tehty niiden mukaan. Onneksi muutosta on pikkuhiljaa tullut. Erikoisliikkeetkään eivät avaudu enää kahdeksalta vaan yhdeksältä tai kymmeneltä. Ovat huomanneet ettei asiakkaita käy aamuisin niin paljon kuin iltapäivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulussakin on sanat "working nine to five, what a way to make a living". Suomessa se olisi "working eight to four" tai "mä joka päivä töitä teen, joka ainoa aamu seitsemäksi meen".

En ymmärrä, miten joku voi olla aamuvirkku marras-joulukuussa, jolloin aurinkokin nousee paljon myöhemmin kuin kello kuusi.

Hehän siis nousevat aikaan, jolloin on yhtä pimeää kuin yöllä. 

Vierailija
4/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään joka aamu puol viis ilman herätyskelloa. Kasilta päivän hommat jo melkein tehty.

Vierailija
5/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kyllä tuo. Mulla on aamuvirkku taapero, joka on aina viimeistään 6.30 pystyssä. Itse haluaisin nukkua pitkään, töihinkin menisin mieluiten vasta 9.30. Onneksi mies herää joka toinen aamu aiemmin lapsen vuoksi. Olen huomannut, että nyt kun herätys on yleensä siinä 5-6 aikaan niin on pakko mennä nukkumaan jo viimeistään klo 21 koska uni ei virkistä samalla tavalla ja sitä tarvii enemmän. Jos taas saan nukkua yli 8 aamulla, riittää mainiosti jopa 7h unet.

Vierailija
6/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulussakin on sanat "working nine to five, what a way to make a living". Suomessa se olisi "working eight to four" tai "mä joka päivä töitä teen, joka ainoa aamu seitsemäksi meen".

En ymmärrä, miten joku voi olla aamuvirkku marras-joulukuussa, jolloin aurinkokin nousee paljon myöhemmin kuin kello kuusi.

Aamuvirkun luontainen rytmi on sellainen että hän on pirteimmillään melko pian herättyään. Hän saattaisi haluta auringonpaistetta ja valoa iltaan koska illalla hän väsyy helposti, mutta aamulla hän ei tarvitse sitä koska hän on joka tapauksessa pirteä.

Verrattuna siihen että iltavirkku on pirteimmillään illalla ja jaksaa touhuta paremmin vaikka aurinko olisi jo laskenut, ja sitten vireystilansa puolesta tarvitsisi sen auringonpaisteen aamuun jolloin hänen luontainen rytminsä on että hän on vielä väsynyt ja enemmänkin piristyy vähitellen iltaa kohti.

Vierailija
7/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jokaisella oma rytmi sisällä.

Vierailija
8/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me tehdään tällä tiedolla....? Ja kuka sua kieltää nukkumasta 23.30-8? 

Vierailija
9/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

😅 Jos joskus alat kärsiä vähäisestäkin unettomuudesta niin sullahan tulee kasetti hajoamaan ihan täysin.

Vierailija
10/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen parhaiten levännyt, jos olen nukkunut n. klo 2.00 - 12.30  :( silti aina pakko mennä aamulla töihin ma-pe, elämä menee ihan ohi sumussa 

Vierailija
11/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tää. Kevätaurinko vielä pahentaa tätä väsymystä, herään 5-6 aikaan ja päässä surisee.

Vierailija
12/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja me tehdään tällä tiedolla....? Ja kuka sua kieltää nukkumasta 23.30-8? 

Työnantaja. Tykkään muutoin työstäni enkä rytmien takia halua sitä vaihtaa.

Vierailija
13/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😅 Jos joskus alat kärsiä vähäisestäkin unettomuudesta niin sullahan tulee kasetti hajoamaan ihan täysin.

Kyllä, kokemusta on. :( 

Vierailija
14/14 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen parhaiten levännyt, jos olen nukkunut n. klo 2.00 - 12.30  :( silti aina pakko mennä aamulla töihin ma-pe, elämä menee ihan ohi sumussa 

Feel U. Elämä menee osittain pilalle tämän takia. Aina joutuu selittelemään väsymysvirheitä muille ja sitä kun ei ole virtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi