Miksi jotku totuttaa vauvansa nukkumaan hiljaisuudessa?
ärsyttää kun sisko tulee kylään niin pitää olla " KUSI SUKASSA" kun niiden vauva nukkuu. meillä totutaan nukkumaan ihan normaaliin keskustelun ym. ääniin
Kommentit (15)
Lapsi heräsi lattian narahtukseenkin. Kyse oli ilmeisesti jostain lapsen neurologisesta kehitysvaiheesta, johon itse ei voinut vaikuttaa, joten kyse ei ollut totuttamisesta (ainakin tämä oli lastenpsykologin näkemys asiasta - jotkin vauvat nyt vaan ovat sellaisia, että uni häiriintyy herkästi. Mielummin olin hissuksiin kuin nukuttamassa lasta viiden minuutin välein.
typerää kun aina kuulee kuinka uudet vanhemmat aikovat opettaa lapsensa nukkumaan metelissäkin...
kaikki vauvat nukkuvat metelissä! herkkyys äänille kehittyy vasta parin-kolmen kuukauden ikäisenä. ja silloin huomaat, että toiset ovat vain herkempiä äänille kuin toiset.
toinen nukkuu metelissä, toinen heräilee... ja tuli tämä todistettua rivarissa asuessa kun naapurin vauva heräili aina kun naapuriomakotitalon pihalla sahattiin moottorisahalla, toisen naapurin silloin 3v. kulki pälättäen ohi, hornetit lenteli taivaalla jne ja samaan aikaan viereisellä kuistilla meidän tyttö veti sikeitä ihan täysillä.
Kaikki olkkarin ja keittiön äänet keskusteluineen ja telkkareineen kuuluvat, ja hyvin on nukahtanut - olo voi olla turvallinenkin, kun normaalielämän äänet siellä taustalla kuuluvat. Ja hiton tyytyväinen oletn ollut, kun esim. vieraita tulee, niin ei tarvitse villasukissa hipsiä ettei muksu vaan herää.
Toisaalta, jos vauvani olisi ollut koliikkivauva, niin varmasti olisin tehnyt ihan mitä vaan että simahtaa mukaanlukien ehdoton hiljaisuus...
Ettei saa puhua, kun heidän oma eero-kyllikki on päiväunilla. Mahtavaa, ku hoitolapsetkin joutuu olemaan ääneti kusi sukassa hoidossa.
se joka lapsen joka unille nukuttaa kyllä tietää miten toimia että lapsi vihdoin nukkuu. Meillä nukutaan hiljaisuudessa. Minä en itsekkään ala metelissä nukkuun, miksi lapseni? ja kun hän nukkuu, haluan olla itsekseni rauhassa ja hiljaisuudessa vihdoinkin.
Vierailija:
Lapsi heräsi lattian narahtukseenkin. Kyse oli ilmeisesti jostain lapsen neurologisesta kehitysvaiheesta, johon itse ei voinut vaikuttaa, joten kyse ei ollut totuttamisesta (ainakin tämä oli lastenpsykologin näkemys asiasta - jotkin vauvat nyt vaan ovat sellaisia, että uni häiriintyy herkästi. Mielummin olin hissuksiin kuin nukuttamassa lasta viiden minuutin välein.
Meidän " vauva" tuli perheeseen yli vuoden ikäisenä, ja puolen vuoden jälkeen lakkasi nukkumasta läpi metelin ja muuttui tosi herkkäuniseksi.
valittaa aina, että lapset heräävät kesken unien, kun ulkoa kuuluu autojen ääntä. Heillä ei voi keskustella normaalilla puheäänellä, kun lapset alkavat pidellä korviaan ja huutavat, että olkaa hiljaa. Kiva.
Aluksi luulin, että lapsen voi " totuttaa" nukkumaan normaalin äänekkäässä ympäristössä, mikä siis ensin onnistuikin. Ei enää muutaman kuukauden kuluttua...
ja kiitän luojaani ettei omani ole sellainen.
" ÄLÄ SOITA OVIKELLOA! Koputa hiljaa, Samuli nukkuu!"
:D
ja vielä hetken nukahtamisen jälkeen. Ihan siksi, että tyttö on niin utelias, että muuten se alkaa kuunteleen joka ikistä ääntä, mitä muut perheenjäsenet pitävät. Niin ollaan saatu sitten rauha nukkujalle ja niille, jotka vielä valvovat.
Vauvatkin ovat ihmisiä, siis keskenään erilaisia esimerkiksi temperamentiltaan. Eivät kaikki vauvat nuku samalla tavalla vaikka niitä siihen kuinka yrittäisi totuttaa. Viisas ja empatiaan kykenevä vanhempi kyllä osaa huomioida lapsensa tarpeet ja järjestää tälle soveliaat nukkumaolosuhteet. Lapsen yksilöllisyys ja etu on hyvä ottaa tässäkin asiassa huomioon eikä kuvitella, että on olemassa jokin yksi ja ainoa oikea tapa toimia.
Tuntuu jotenkin uskomattomalta että joku vielä sanoo noin, että miksi jotku totuttaa..... Lapset ovat niin yksilöitä. Meillä kaikkien lasten kanssa nukkumisaikoina toimittu samalla tavalla, niin kaksi on nukkunut normaalien äänten keskellä, mutta yksi ei. On paljon herkkäunisempi kuin toiset jostain syystä. Herkkäunisuus on asia mihin ei voi vaikuttaa vaikka kuinka totuttaisit, näin on.
Toiset aikuisetkin heräävät herkemmin yöllisiin ääniin kuin toiset. Minä itse en herää edes herätyskelloon.
Sitä on vaistomaisesti hiljaa, että saa olla hetken rauhassa.