Minulla olisi yritykseen valmiit asiakkaat, menekkiä, taloushallinnon osaamista, tilat ja välineet mutta...
Kohta se mutta..
Minulla on työpaikka vielä, mutta tilanne näyttää heikolta. Olen tehnyt sivutoimisena työtä, jota tehdään sekä yrittäjänä että palkkatyönä, työ on hyvin itsenäistä ja määrät ja työajat saa päättää itse.
Mietin yrittäjyyttä, niin että tekisin osittain yrittäjän statuksella myös alihankintana nykyiselle työnantajalleni - meillä kaksi muuta tekee näin, mutta minut otettiin tekemään myös taloushallinnon töitä. Taloushallinnon töitä olisi tilitoimisto halukas ottamaan lisääkin. Tästä olen jo puhunut työnantajani kanssa, että saataisiin näin kompensoitua hiljaiset ajat ja hän voisi alkaa tehdä itse osan töistäni. Tämä on oma ideani, ei työnantajan, koska hiljaista on ollut viime aikoina aika paljon, mutta on pärjätty vielä. Nykyinen työni ei olisi se päätyöni, vaan se mitä nyt teen sivutyönä.
Sitten se mutta. YEL maksetaan sen mukaan, mitä arvioidaan vastaavasta palkkatyöstä. Pahoin pelkään, että en pysty ihan niin paljon tienaamaan. Luultavasti saisin n. 15000-20000+alv laskutettua töitäni. Kun palkkani on nyt 3500, niin YEL olisi varmasti ainakin 3000 eurosta. Minä pärjäisin hyvin pienemmälläkin palkalla, sillä asunto on maksettu eikä muutakaan velkaa ole ja minulla on myös puoliso. Sitten olisi vielä tulovero ja jonkin verran kuitenkin hankintoja. Hankintojahan ei verottaja maksa, vaikka jotkut tuntuu luulevan että verovähennys tarkoittaa sitä ettei hankinnat maksa yrittäjälle mitään. Ei se nyt niin todellakaan mene. Erityisesti tarvitsisin hankintoja toiselta yrittäjältä ja tähänkin on tekijä valmiina, lähinnä silloin tällöin, on puhuttu ja hän on valmis tekemään muutaman jutun / kk.
Nykyinen politiikka tekee yksinyrittämisestä vaikeaa. Oikeistopolitiikan kaikki tavoite on suurpääoma ja pienyrityksen on tarkoitus tappaa pois. Vasemmistopolitiikka taas on pienyrittäjän kannalta yhtä sananhelinää ilman mitään konkreettisia toimia. Keskusta leikkii maaseutupuoluetta. Vihreät on luonnosta mitään ymmärtämättömiä Citypellejä. RKP nyt jonkin verran ajaa pienyrittäjien asiaa, kunhan yrittäjän äidinkieli on oikea. Kristillisten aika menee Jeesusteluun.