Heittäkää ajatuksia keskustassa vs vähän kauempana (muutamia kilometrejä) asumisesta
Asun todella hyvällä sijainnilla kaikkien julkisten kulkuvälineiden äärellä 1km ydinkeskustaan ja kauppa 100m päässä ja ravintoloita. Haluaisin kuitenkin päivittää asuntoani, että saisin saunan ja parvekkeen sekä vähän lisää tilaa. Ongelmana on, että saunallisia järkevän kokoisia ja hintaisia asuntoja ei oikein ole yksin asuvalle tällä sijainnilla. Jos jotain löytyy, niin usein niissä on isompia remontteja tulossa.
Joudun tästä asunnosta joka tapauksessa muuttamaan, joten mietin nyt että otanko jonkun siistin asunnon ilman saunaa suurinpiirtein samalta sijainnilta vai menisinkö vähän kauemmaksi keskustasta 3-5km, jolloin saisin sellaisen asunnon jonka haluan. Olen kulkenut tähän asti lähinnä kävellen ja pyörällä ja pidän siitä kun ei tarvitse aikatauluja kyttäillä ja tulee halvemmaksikin kun ei tarvitse julkisia käyttää ja etenkin yöaikaan julkisissa tuntuu olevan aika hämärää porukkaa. Kyllähän tuollaisen 3-5km matkan pyörällä suhauttaa nopeasti hyvällä kelillä, mutta kylmillä pakkaskeleillä ja sadekeleillä tilanne onkin toinen. Tästä pystyn kävelemään sateenvarjon kanssa keskustaan, mutta 3km päästäkin se on jo aika ikävä matka kävellä sateessa. Julkistenkäyttö ei tällaisessa tilanteessa päivällä ole ongelma, mutta käyn paljon keikoilla ja baareissa, joten pitäisi sitten öisinkin kulkea julkisilla tällaisilla keleillä.
Vaikka käyn usein viikonloppuisin jossain, niin arkena vietän paljon aikaa kuitenkin kotona, joten keskustan läheisyys ei sen suhteen ole kovin välttämätöntä. Sen sijaan työpaikka on lähes keskustassa ja sen lähellä haluaisin asua myös.
Mitä ajatuksia teillä on asian suhteen minun tilanteessani ja oman asumisenne suhteen?
Kommentit (10)
Alle kolmekymppisenä minulle oli tärkeää asua parin kilometrin säteellä keskustasta. Nyt 50+ ikäisenä minulle on tärkeää asua mahdollisimman kaukana keskustasta ja kaikesta turhasta hälinästä.
3-5km on hankala matka. Kävellä ei aina viitsi ja autolla tai julkisilla on sitten se ja sama, vaikka asuisi kauempanakin. Meiltä on Helsingin keskustaan 2,5km ja sen juuri ja juuri viitsii kävellä, jos ei sada vettä.
Minä olen asunut koko elämäni erinomaisten yksityisten liikennevälineiden äärellä i.e. oma auto seisoo omakotitalon pihalla tai talvella tallissa 5m päässä ulko-ovesta.
Sillä pääsen jopa täällä pk-seudulla 15 minuutissa paikkoihin kuten nykyinen duuni johon julkisilla menee yli tunti puhumattakaan siitä miten voin tehdä vaikka päiväreissuja vaivatta jonnekin Kuopion/Jyväskylän korkeudelle saakka jos vaan huvittaa.
Ainoa paikka johon minulla ei ole ollut enää viimeiseen 15 vuoteen mitään tarvetta mennä käytännössä koskaan on Helsingin keskusta. En ole alkoholisti enkä huumeiden käyttäjä joten siellä ei ole minulle mitään mitä ei löytyisi lähempääkin. Oma työpaikka samoin kuin kaikki asiakasfirmat sijaisivat keskustassa vielä 25v sitten mutta tänään yksikään ei ole kehä ykkösen sisäpuolella. Keskustan jäljellä olevat liikkeet ovat ihan samoja ketjukauppoja jotka löytyvät jokaisesta ostoskeskuksesta jonka lämpimään ilmaiseen parkkihalliin pääsee suoraan pääväyliltä.
Se on vaan valittava kumpi on tärkeämpää, sijainti vai asunnon koko. Nuorena asuin keskustassa ahtaasti, kun aloin viihtyä enemmän kotona muutin 4km päähän keskustasta ja sain puolet enemmän tilaa halvemmalla vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan valittava kumpi on tärkeämpää, sijainti vai asunnon koko. Nuorena asuin keskustassa ahtaasti, kun aloin viihtyä enemmän kotona muutin 4km päähän keskustasta ja sain puolet enemmän tilaa halvemmalla vuokralla.
Minua ei nuorempana sinkkunakaan kiinnostanut niin dokaaminen eikä yökerhoissa notkuminen mutta kaikki ravintolat joista saattoi löytää piparia olivat Helsingin keskustassa ja siellä olivat myös kaikki erikoisliikkeet ja leffateatterit, työterveyshuolto jne.
Tärkein syy keskustan lähellä asumiseen oli kuitenkin se että kaikki ns. koulutettujen valkokaulusduunit olivat keskittyneet Helsingin keskustaan jossa olivat myös melkein kaikkien yritysten pääkonttorit. Mikäli halusit hyväpalkkaisen korkeakoulutusta vaativan duunin niin joko maksoit omaisuuden helsinkiläisestä kämpästä tai sitten maksoit vapaa-ajallasi siitä että pendelöit toista tuntia suuntaansa hevonpersiistä.
Tänään mikään noista ei pidä enää paikkaansa. Hyväpalkkaiset valkokaulusduunit jotain superselliä tai laki/mainostoimistoja lukuunottamatta on aikoja siten paennut kehille joissa yksityisautoilla liikkuvat avainhenkilöt pääsevät vaivatta sisäänmenovälylältä parkkihalliin ja kaikki kaupat sekä leffateatteritkin ovat paenneet samasta syystä kehien suuriin ostareihin. Ostovoima liikkuu kumipyörillä ja edustaa sitä valkoista lentoa joka ensimmäisenä siirsi perheensä Helsingistä naapurikaupungin trampoliini-idylliin.
Vierailija kirjoitti:
3-5km on hankala matka. Kävellä ei aina viitsi ja autolla tai julkisilla on sitten se ja sama, vaikka asuisi kauempanakin. Meiltä on Helsingin keskustaan 2,5km ja sen juuri ja juuri viitsii kävellä, jos ei sada vettä.
Itse mietin tuossa vähän samaa, että kannattaako asua siinä keskustan ja jonkun toisen keskuksen välillä palvelutyhjiössä. Toki jos menee kauemmaksi, niin sitten on käytännössä pakko käyttää julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä asia mitä en aiemmin miettinyt on lenkkeilymaastot. Pääasiallinen liikuntamuotoni talvella on kävely ja juoksulenkit pihalla. Jos ympäristö on kovin tylsä, niin se madaltaa kyllä elämänlaatua aika paljon. Nykyisestä kämpästä pääsee joka suuntaan lenkille ihan mielenkiintoisille alueille. Toki olen näitä lenkkimatkoja tässä mennyt jo aikalailla ja olisi kiva vaihtelun vuoksi olla muuallakin, mutta yhtä hyviä paikkoja ei kauheasti ole ilman että mennään kauemmaksi työpaikasta.
Kotona taas istun tietokoneella valtaosan ajasta kuitenkin, joten asunnon koolla ei sinänsä ole kauheasti väliä, mutta sauna olisi valtava hyöty, kun olisi jokin muukin paikka kuin tietokonetuoli jossa olla. Lisäksi sauna rentouttaa lihaksia ja mieltä, jota todellakin tarvitsisin. Harmi, että olisi asuinalue, jossa saisin keskustan läheisyyden, nätit lenkkeilymaastot ja hyvän asunnon, mutta ikävä kyllä siellä on niin paljon pitkiä rakennustyömaita menossa, että liikkuminen on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon koko ei ole minulle niin tärkeää, vaan varustelutaso ja pohjaratkaisu. Minulle riittää aika pienikin asunto jos se on vain järkevän mallinen huonekaluilleni ja on riittävästi säilytystilaa tavaroilleni. Monissa pienissä asunnoissa kaappitila on aika rajallinen ja yhtenäistä seinää liian vähän isommille huonekaluille. Iso yksiö olisi minulle ideaali, mutta niissä harvoin on saunaa. Iso kaksio taas on kallis ja pieni kaksio on taas hankala tavaroilleni. Tykkään yhdestä isosta huoneesta paljon enemmän kuin kahdesta pienestä.
Jäät hyvien kulkuyhteyksien päähän.
Elämä on. Kaikkea hyvää sulle.