Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän peräsuolen fisteli on hoidettu? Ei siis ihon läpi tuleva.

Vierailija
07.03.2026 |

Kertokaa miten prosessi edennyt? Minulta löydettiin fisteli peräsuolesta. Ilmeisesti läpäisee ainakin toisen sulkijalihaksen. On sisäinen, eli ei tule ihosta ulos. Lääkäriaika vasta tulossa ja mieli täynnä kysymyksiä.

Olen kiitollinen kaikista tiedoista ja kokemuksista siitä mikä on auttanut, kuinka hoidettu ja mitä mun pitäis nyt huomioida.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä läheisellä oli, en tiedä sen tarkemmin yksityiskohtia, mutta leikkaus oli hoitokeino ja sen jälkeen kaikki korjaantui hyvin. Eli turvallisin mielin vain lääkärille, on tärkeää saada tilanne korjattua.

Vierailija
2/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kunnolla sulkijalihaksen läpi niin on kaksi leikkausta edessä. Minulta leikattiin fisteli keväällä- 24, tutkimusten perusteella oli " selvää" että on kaksi leikkausta edessä. 

Kun heräsin nukutuksesta kävi kirurgi kertomassa että fisteli olikin arvioitua pinnallisempi, ja että hän pystyi tekemään fistulatomian ( fistelin aukileikkaaminen, tuhoaminen). Eli ei tarvittu kaksi leikkausta.

Tsemppiä Ap, on kivulias vaiva. Netissä löytyy hyvin tietoa fisteleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee kunnolla sulkijalihaksen läpi niin on kaksi leikkausta edessä. Minulta leikattiin fisteli keväällä- 24, tutkimusten perusteella oli " selvää" että on kaksi leikkausta edessä. 

Kun heräsin nukutuksesta kävi kirurgi kertomassa että fisteli olikin arvioitua pinnallisempi, ja että hän pystyi tekemään fistulatomian ( fistelin aukileikkaaminen, tuhoaminen). Eli ei tarvittu kaksi leikkausta.

Tsemppiä Ap, on kivulias vaiva. Netissä löytyy hyvin tietoa fisteleistä.

Lisäys; minulla oli siis fistelikäytävä "ulkoaukolla". Jokainen fisteli tekee ulkoaukon, ajan mukaan.

Vierailija
4/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään teillä on operaatiosta toipuminen kestänyt? Toki varmaan paljon riippuu yksilöllisestä lähtötilanteesta ja leikkauksen luonteesta. Onko totta, että joissain tapauksessa voi olla tarve väliaikaiselle avanteelle, jotta leikattu fisteli pääsee rauhassa paranemaan? 

AP 

Vierailija
5/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän lääkikseen menijöistä valitaan ne, kenestä tulee peräsuolikirurgeja.

Vierailija
6/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla kiinnostunut perseem_reiästä tai sitten pitää olla itse sellainen.

Vierailija
7/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla MRI-tutkimuksen lausunnossa sanotaan, että fisteli on klo.12 suuntaan, eli suoraan ylöspäin. Eli ilman korjausta tulee ilmeisesti menemään läpi jostain yläpuolella olevasta sisuskalusta.
AP

Vierailija
8/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkään teillä on operaatiosta toipuminen kestänyt? Toki varmaan paljon riippuu yksilöllisestä lähtötilanteesta ja leikkauksen luonteesta. Onko totta, että joissain tapauksessa voi olla tarve väliaikaiselle avanteelle, jotta leikattu fisteli pääsee rauhassa paranemaan? 

AP 

Avanne voi tulla ajankohtaiseksi jos on monimutkaisempi fisteli, ääritapauksissa, näin olen ymmärtänyt.

Fistulatomiasta toipuminen meni suht hyvin, mutta oli vaikeata istua tavalliselle alustalle. Kannattaa hankkia ergonomiatyyny, jossa on aukko keskellä. Käytin sellaisen tyynyn monta kuukautta. Itse leikkausalue oli pitkään ensin kipeä ja sitten arka.

Ensimmäiset päivät oli verenvuotoa, mutta ajan mukaan erite muuttui limaksi. Tuo lima pelästytti pitkään leikkauksen jälkeen vielä, koska oli samannäköistä limaa kun mitä itse fisteli eritti, ennen leikkausta. Tuli aina mieleen että onko tullut uusi fisteli. Melkein vuosi meni ennen kun tuo loppui. Vieläkin ( ilmeisesti pysyvästi) on arkuutta alueella välillä.

T. Tuo vuonna- 24 leikattu

Vierailija
9/9 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat gastroenteologian kirurgeja. Eli koko ruuansulatuselimistö, eli alkaen ruokatorvesta, peräaukkon asti!