Koululuokkien rahankeruu
Miten te ratkotte näitä luokkien rahankeruita? Muutaman viikon välein on jotain kahviota milloin koululla ta vaikka kirjastossa ja sinne innokkaat leipovat ja istuvat myymässä keräämässä rahaa koulun leirirahastoon. Minulla on vaativa työ ja heikot leivontataidot. Ei ole leipojaksi tai myyjäksi resurssia. Ymmärtävätkö nuo muut äidit? Moni innokkaimmista tuntuu olevan opettajia itsekin, että on iltapäivät aina vapaata. Voiko näihin kuitata osuutensa ihan vaan rahalla?
Kommentit (33)
Ja kenellä on tollaseen varaa ees nykyään?
Mä olen näitä leipojaäitejä ja osallistun kaikkeen, mihin tarvitaan. Olen kotirouva statuksella, mulla on aikaa ja ymmärrän helposti, ettei duunin jälkeen edes huvita väsätä mokkapaloja. Siksi mä teen.
Jokunen perhe kuittaa osuutensa sitten vaikka paistamalla valmispasteijoita ja tuo niitä.
Me olemme luokkien kanssa järjestäneet lähinnä discoja, joissa on ollut syötävää myynnissä. Joskus jopa haettu tukusta donitseja pari laatikkoa, karkkia, pussitettu popcornia, pillimehuja, pizzapaloja ja pasteijoita. < eli ei nämäkään kaikki itse tehtyjä.
Urheiluseurat taas haluavat, että myydään itsetehtyä. Niissä on ollut tarkemmat säännöt esim mokkapalojennkin suhteen. Sieltä tuli resepti ja pellin ja pala koko. Samoin pitsoille. Erikoisvaliot otettu huomioon.
Luokkien kanssa on, ettei raakaa rahaa pyydetä keltään ja kukin perhe osallistuu minkä pystyy/haluaa. Silti kaikki lapset pääsee, maksetaan luokan tililtä. Discot ovat todella tuotavia, niitä pidetään yksi per lukukausi kolmannelta lähtien, maksetaan kutosen leirikoulu, kaikille Lintsireissut ja sitten muutamia pikkureissujen eväitä.
Toiminut neljän lapsen kanssa.
Aikuisten osallistuminen pitää olla vapaaehtoista ja toivottavasti kaikki vapaaehtoiset sen itsekin ymmärtää. Meillä ihmisillä on omia juttuja ja jaksamiset ovat henkilökohtaisia. Itsehän en halua yhtään nurisijaa nähdä, että taas nää samat naamat. Ihanaa, että on! Pidetään nyt tästä porukasta edes kiinni ja lapsillehan siinä tehdään. Ei ole ketään tarkoitus sairastuttaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokka on kerännyt rahaa 10 e/kk. Sehän tarkottaa, että maksamme niidenkin lasten matkat, joiden perheet eivät rahankeruuseen osallistu. Toisaalta, eipä tarvitse leipoa mokkapaloja.
Onhan se vähän vittumaista, kun osa perheistä ei osallistu, koska voivat olla osallistumatta. Kaikkien lasten on pakko päästä luokkaretkelle, vaikka kaikki perheet eivät hintaa ole maksaneet. Mutta näinhän se on nykyään kaikessa. Pieni joukko elättää isoa porukkaa. Voisivat tulla jo lukukausimaksut halvemmaksi veronmaksajalle.
Ratkaisuna, älä sinäkään siis maksa.
En minä enää maksakaan. Enkä aio osallistua enää yhtään mihinkään.
Koululuokkien rahankeruu kun lapsia on perheessä aika monta ja molemmat vanhemmat käy töissä. Ei ole herkkua se. En ehdi leipomaan sitä vauhtia kuin milloin mitäkin myyjäistä on.
Karkkia, keksiä, sukkia, vessapapereita, pyykkipulvereita mitä näitä nyt on mitä myyntiin luokat ottaa, on meillä autotalli pullollaan. Ei me niitä lähdetty myymään vaan ostettiin itsellemme.
Onneksi lapset eivät harrasta tähän päälle mitään joukkuelajeja vaan sellaisia yksilölajeja,,joissa toimitaan omatoimisesti tai maksetaan harrastuksesta selvää rahaa ja sillä hoituu koko homma.
Jos luokka kerää rahaa myyjäisillä ja vastaavilla, on aina mukana porukkaa, jotka eivät osallistu, kuka mistäkin syystä. Jos näitä myyjäisiä on usein, on myös hyvin todennäköistä, että se osallistuva porukka pysyy samana tai pienenee aina vähä vähältä. Jotkut eivät osallistu kertaakaan, vaikka kerättäisiin 5 vuotta rahaa eri tapahtumissa. Minä henkilökohtaisesti ymmärrän, eikä minua haittaa, vaikka joku perhe ei osallistu ollenkaan. Sillä mallilla, jolla oman lapsen koulussa rahankeräys hoidetaan, ei ole mahdollista maksaa erikseen oman lapsen osuutta, vaan kaikki retkirahat kerätään tapahtumissa ja kohde päätetään sitten myöhemmin rahatilanteen mukaan.
Olen ratkaissut ongelman olematta ostamatta mitään näistä kerjäyskampanjoista ja tuotemyynneistä joiden listoja ilmestyy työpaikan kahvihuoneen pöydälle. En myöskään koe mitään tarvetta käydä missään koulumyyjäisissä.
Mielestäni koulujen luokkaretket voisi lopettaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
"Vaativa työ". Olen ollut jälkeläiseni jalkapallojoukkueen toimihenkilönä lähes koko kohta 11 vuotta kestäneen harrastuksen.
Muutama aktiivinen henkilö on pyörittänyt joukkueen toimintaa, koska on näitä vaativan työn vanhempia. Niin. Me muuthan emme käy töissä saati että työmme voisi olla vaativaa.
Tällaiset jalismamit on syy miksi monella lapsella urheiluharrastus loppuu. Ei riitä että maksaa kalliin harrastuksen ja vuorot, kamppeet vaan pitäis jossain mukana kökkiä ja sitten lapsi luulee, että aikuisenakin joku helikopteeraa ja mahdollistaa kaiken. Jos ei ota sitä omaksikin harrastuksekseen, niin muut mamit paheksuu.
Luokat ja joukkueet vaikka pulloja keräämään, marjoja, mansikkatilalle, eikä aina sitä pullan myyntiä.
"Minulla on vaativa työ ja heikot leivontataidot"
Et taida järjen jättiläinen kuitenkaan olla.
Tilaat leipomista ja pyydät toimittamaan kouluun. Vaativa työ niin luulisi pätäkkää löytyvän. Niin minäkin tein.
T. Pienituloinen
"Minulla on vaativa työ ja heikot leivontataidot"
Et taida jär_jen jät_tiläinen kuitenkaan olla.
Tilaat leipomosta ja pyydät toimittamaan kouluun. Vaativa työ niin luulisi pätäkkää löytyvän. Niin minäkin tein.
T. Pienituloinen yh
Minä taas olen pienituloinen ja tykkään leipomisesta. Mielelläni leipoisin raaka-aineita ja pientä palkkaa vastaan heidän puolestaan jotka eivät itse ehdi/osaa/halua/jaksa. Luokka saisi myyntiin kotitekoista ja vanhempi selviäisi pelkällä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni koulujen luokkaretket voisi lopettaa kokonaan.
Kyllä lapset ovat hengähdystaukonsa ansainneet. Luokkaretket on hyviä sosiaalisia kohtaamisia ja luokkahenki vahvistuu.
Ratkaisuna, älä sinäkään siis maksa.