Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä usein esitetään väärää tietoa että sairaalaan joutumisesta ilmoitettaisiin automaattisesti aviopuolisolle. Ei ilmoiteta.

Vierailija
05.03.2026 |

"Suomessa ihmisellä on itsemääräämisoikeus päättää itse, kenelle heidän potilastietojaan voidaan luovuttaa.

Lähiomainen on se, jonka potilas on ilmoittanut lähiomaisekseen." 

Eli sinne voi laittaa vaikka naapurin tai kumminkaiman jos ei halua että puolisolle ilmoitetaan. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/5 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ilmoitella aina. Ainoastaan, jos potilas on tajuton tai huonossa kunnossa niin omaista yritetään saada kiinni. Muuten jokainen itse pitää yhteyttä läheisiinsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut aikuisen tyttäreni sinne tietoihin, en miestäni. 

Vierailija
4/5 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ilmoitella aina. Ainoastaan, jos potilas on tajuton tai huonossa kunnossa niin omaista yritetään saada kiinni. Muuten jokainen itse pitää yhteyttä läheisiinsä. 

Joo ei tietenkään aina. Mutta siis silloin jos on tarvetta ilmoittaa niin katsotaan se kenet on tietoihin laitettu, mitenkään sukulausuusuhteiden mukaan ei mennä, paitsi alaikäisen kohdalla. 

Vierailija
5/5 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se tieto pitää käydä lisäämässä Kantaan ja sen lisäksi täytyy erikseen ilmoittaa omalle terveysasemalle lähiomainen, jotta se kirjataan erikseen omiin järjestelmiin. Näin kannattaa tehdä esim. silloin, kun on avopuoliso. Muussa tapauksessa saattavat ilmoittaa kenelle tahansa sukulaiselle, joka ei välttämättä ole edes tekemisissä potilaan kanssa.