Miksi suuri osa mt- ja päihdealan työntekijöistä on myös ns. kokemusasiantuntijoita?
Miksi suuri osa mt- ja päihdealan työntekijöistä on myös ns. kokemusasiantuntijoita? Luulisi että jos päässyt aineista tai pääkopan ongelmista eroon haluaisi myös pysyä niistä asioista mahdollisimman kaukana. itse en esimerkiksi haluaisi "raitistunutta" päihdetyön tekijää tai hoitajaa omalle kohdalleni.
Kommentit (17)
Heiltä löytyy ehkä ymmärrystä ja sääliä, mitä meiltä muilta ei niin paljon löydy.
Koska ymmärtävät silloin enemmän asiakaskuntaa ja miten heitä voi auttaa?
Luulisi olevan aika iso etu, että on itse kulkenut sen polun, mihin yrittää toista osoittaa.
Kuka muu sitä työtä halusisi tehdä?
Kokemusasiantuntija ymmärtää tällaisia pääkopan ongelmia ja mahdollisia ratkaisuja paljon paremmin. Toimii myös esimerkkinä siitä, että toivoa on.
Kyllä minäkin ottaisin esim. ruokavalioremonttiin/painonpudotukseen neuvoja mieluiten sellaiselta, joka on käynyt saman läpi.
aika harva ns. mt- tai päihdealan työntekijä on mikään kokemusasiantuntija. Kokemusasiantuntijat ovat oma ryhmänsä erikseen eikä se usein ole edes mikään pysyvä työ. Kokemusasiantuntijoina on entisiä päihteidenkäyttäjiä jotka voivat sitten kertoa omista kokemuksistaan siitä miten on esim. päässyt irti päihteistä, mutta kyllä ne varsinaiset alan asiantuntijatyöt ja hoitotyöt tekee ihan joku muu kuin kokemusasiantuntija. Suurimmalla osalla päihde- ja mielenterveyspuolen työntekijöistä on terveydenhuoltoalan tai sosiaalialan koulutus eikä taustana ole mitään ns. omaa kokemuspohjaa tai kokemusasiantuntijan kurssia.
Jos mielenterveysongelma osuu omalle kohdalle, niin tokihan sellainen kiinnostaa. Kiinnostuksen kohteesta tulee helpommin ammatti kuin täysin mielenkiinnottomasta asiasta.
Samalla logiikalla tekniikasta kiinnostuneesta tulee helpommin tekniikan alan insinööri jne.
Muistan kuin meillä oli yläasteella puhumassa joku raitistunut tyyppi alkoholin vaaroista. Antoi jotenkin vaan sellaisen kuvan, että voit mokata ja ryypätä vapaasti ja sitten selvitä sieltä ihan normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt ei löydy ketään kommentoimaan vaikka yleensä ovat niin ylpeitä taustastaan? No ehkä ollaan menossa parempaan suuntaan tämän suhteen.
Kaveri vissiin pireissä tai jotain kun muutamaa minuuttia ei jaksa odotella.
Kun kuulin päihdelääkäristä niin olin jo onnessani varaamassa aikaa sinne. Sitten luin tarkemmin ja sehän on jotain raitistamista eikä päihteiden saamista. Pyh ja pah pitäköön tunkkinsa.
ihminen hakeutuu itselleen tutulle alalle.
psykiatrit ovat mt-ongelmaisia, seksuaaliterapeutit nymfomaaneja, insinöörit nörttejä, hoitajat laiskoja, lääkärit ahneita, lakimiehet kieroja valehtelijoita ym
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulin päihdelääkäristä niin olin jo onnessani varaamassa aikaa sinne. Sitten luin tarkemmin ja sehän on jotain raitistamista eikä päihteiden saamista. Pyh ja pah pitäköön tunkkinsa.
minäkin luulin, että aa on käyttöhuone
Minä haluaisin. Mieluummin kokemusasiantuntija kuin joku viisastelija ja mukaparempi.
Mulle kävi vähän toisinpäin. Olin raitis mipä alalla, mutta nykyään olen alkoholisoitunut ja terveys romahtanut vuodessa.
😅 Kyllä ne varmaan jaksaa tuommoista lapsellista huomionhakuista kiukuttelijaa paremmin kuin vaikkapa minä (sh ilman mt/päihdetaustaa)
Ai nyt ei löydy ketään kommentoimaan vaikka yleensä ovat niin ylpeitä taustastaan? No ehkä ollaan menossa parempaan suuntaan tämän suhteen.