Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegepaskakusetus kaupan valmisruokahyllyllä

Vierailija
02.03.2026 |

Kauppiaat eivät enää laita vegepaskaa erilleen vaan kaikki on sikin sokin samassa hyllyssä oikeiden ruokien kanssa. Sitten kun nämä vegetuotteet on vielä naamioitu ja nimetty muistuttamaan lihatuotteita, niin helposti saatat kunnon ruoan asemasta napata kärryysi vegepaskaa. Jopa lihatuotteisiin kuten jauhelihaan sotketaan nyt jotain sattanan porkkanaa kuluttajien harhauttamiseksi.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän uusavutonta valittaa tästä. Luulisi sitä ihmisen olevan itse vastuussa siitä mitä kaupasta ostaa itselleen ja 80% niistä syötävistä tuotteista on nykyään laadullisesti aika paskaa.

Vierailija
62/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einekset nyt eivät oikeaksi ruuaksi muutu, vaikka jotain eläinperäistä teurasjätettä sinne sekaan olisi tungettu. AP:lle suosittelen että opettelet laittamaan ruokaa itse, niin tiedät sitten varmasti mitä ruokasi sisältää.

Vähän liian kova vaatimus, koska hänen pitäisi oppia ensin lukemaan. Siitähän tuo koko tekemällä tehty ongelma hänellä on kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette osaa lukea tuotepakkausten tekstiä, niin ongelma on jossain ihan muualla kuin kauppojen hyllytyksessä. 

Ei siinä, itsekin kasvissyöjänä inhoan sitä, että jotkut vegetuotteet on ihan mielivaltaisesti siellä sun täällä osittain lihatuotteiden seassa. Mutta en mä sen hämmentämänä osta vahingossa lihatuotteita, koska osaan lukea. 

Vierailija
64/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupoissa nämä on sekoitettu? Ainakin cittarissa ja prismassa nämä ovat omissa selvästi merkatuissa hyllyissään tai kaapeissaan. Ei voi erehtyä. 

Vierailija
65/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan missään muussa maassa kasvirasvalla plus lisäaineilla jatkettu pierettävä kasviprotsku terveellistä? Ollaanko ainoita?

Ihan samaan ravitsemustieteeseen nojataan muuallakin - paitsi Yhdysvalloissa, joissa ei enää nojata tieteeseen. 

Vierailija
66/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen ja nyt samaan aikaan sekä naurattaa että säälittää. "Vegepaskaa", "oikeiden ruokien kanssa". Jeppistä. Aloittaja ei siis koskaan elämässään ole syönyt esimerkiksi juustoleipää, kaurapuuroa, pinaattilettuja, sipsejä tai munariisipasteijaa. Ne kaikki kun ovat sitä "vegepaskaa". En ymmärrä, miksi kasvisruoka aiheuttaa joillekin ihmisille noin suuren kiukun. En minäkään raivoa siitä, kuinka kaupassa lukee oikein suurella, että LIHAT ja isommissa sitä myydään jopa niille erikseen varatulla tiskillä! Voi veljet! Ei ole pakko ostaa eikä syödä mitään mitä et itse halua, aikuinen ihminen. Ja juu, olen kasvissyöjä. Viimeiseen kolmeenkymmeneen vuoteen se ei ole häirinnyt yhtäkään miesystävääni jahka ovat tajunneet, että kyllä, kasvisruoka voi olla hyvää, ja ei, mua ei haittaa yhtään jos itsellesi paistat vielä bonuksena pihvin sivuun. 

Vierailija
67/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No öyh, arvaa miten vaikeaa mulla on, kun en syö mielelläni lihaa, mutta haluan juustoni ja majoneesini eläinperäisenä. Lihaton ruoka ja vegaaninen ruoka vasta sekaisin onkin ja pahimmillaan ei edes ole kuin vegaanivaihtoehto.

Mulla on tämä sama onkelma välillä. En oo vegaani, mutta lihaa en syö. 

Mulla taas ei ole lakto-ovo-vegetaristina mitään ongelmia löytää juustoa ja majoneesia (tosin pidän enemmän munattomasta majoneesista) eläinperäisinä, ja muuten lihatonta ruokaa. 

Vierailija
68/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi sellainen asia, että jos sieltä eineshyllystä vahingossa sattuisi käteen nyt joku kasvisruoka ihan kotiin saakka syötäväksi, niin mikä siinä on se huono juttu? Itse syön kaikenlaisia ruokia, ja ihan tavallisten suomalaistenkin ruokien joukossahan on paljon kasvisruokia tai kasvisvoittoisia ruokia muutenkin. Ja puhumattakaan vähän kaukaisempien kultturien ruokalajeista, joista monet einesruoatkin yrittävät ottaa vaikutteita. Kai te lihaeinesten syöjät syötte kasviksia ruoan seassa tai salaatteja yms. eli ei nyt ihan vierasta ravintoa ole kuitenkaan.

No mulle on esimerkiksi sattunut sellainen että otin vahingossa vegaanisen "juuston". Ei sitä voinut syödä, roskiin meni. Eikös sellaista tuhlausta tulisi välttää. On mulla edelleen vähän paha omatunto siitä roskiin laittamisesta mutta joku rajahan siinäkin on mikä kelpaa syötäväksi ja mikä ei.

Siinä vegaanisessa "juustossa" on kyllä ihan selkeästi lukenut, että se on kasviperäinen. Eli ihan sun oma moka kyllä. 

Vierailija
69/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette osaa lukea tuotepakkausten tekstiä, niin ongelma on jossain ihan muualla kuin kauppojen hyllytyksessä. 

Ei siinä, itsekin kasvissyöjänä inhoan sitä, että jotkut vegetuotteet on ihan mielivaltaisesti siellä sun täällä osittain lihatuotteiden seassa. Mutta en mä sen hämmentämänä osta vahingossa lihatuotteita, koska osaan lukea. 

Tämähän se on. Miksi pitää sekoittaa toisistaan poikkeavat tuotteet niin että tulee harmia kutakin tuotetta suosiville. Kun voitaisiin laittaa ne omiin selvästi merkittyihin paikkoihinsa. Olisi hyötyä kaikille siitä.

Vierailija
70/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruuat on muiden ruokien seassa ihan sen takia, että ne myyvät silloin enemmän. Tottakai kaupat haluavat tehdä enemmän rahaa. Esimerkiksi Lidl poisti vegehyllyt sen takia, että useampi kuluttaja löytäisi tuotteet. 

Eli suomeksi sanottuna kyse on huijauksesta. Tokihan kaikki tämän jo arvasivatkin mutta kiitokset kun uskalsit paljastaa asian.

No ei. Miten niin huijauksesta? Eihän ne ketään huijaa, kun niissä lukee ihan selkeästi, että ovat kasviperäisiä tuotteita. 

Ideana tuossa on ollut, että sekasyöjät ei katso sitä vegehyllyä ollenkaan, kun taas jos ne vegetuotteet on muiden seassa, niin sekasyöjätkin huomaa ne. Ketään ei sois yriterä huijata mitenkään. 

Minähän en kasvissyöjänä tykkää tästä yhtään, koska en haluaisi katsoa lihahyllyihin päinkään, joten on inhottavaa etsiä jotain vegemakkaraa sieltä lihan joukosta. 

Vierailija
71/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupoissa nämä on sekoitettu? Ainakin cittarissa ja prismassa nämä ovat omissa selvästi merkatuissa hyllyissään tai kaapeissaan. Ei voi erehtyä. 

Ainakin Cittarissa on ihan sekaisin. Siinä saa arpoa, mistä hyllystä lähtee etsimään, kun niissä ei aina ole edes mitään logiikkaa. Myös Alepassa on sekaisin, samoin K-Supermarketissa. 

Vierailija
72/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan missään muussa maassa kasvirasvalla plus lisäaineilla jatkettu pierettävä kasviprotsku terveellistä? Ollaanko ainoita?

Ihan samaan ravitsemustieteeseen nojataan muuallakin - paitsi Yhdysvalloissa, joissa ei enää nojata tieteeseen. 

Johan sä vitsin murjasit.

Vierailija
73/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einekset nyt eivät oikeaksi ruuaksi muutu, vaikka jotain eläinperäistä teurasjätettä sinne sekaan olisi tungettu. AP:lle suosittelen että opettelet laittamaan ruokaa itse, niin tiedät sitten varmasti mitä ruokasi sisältää.

Nykyään eineksissä on ns. oikeaa kotiruokaa. Lue ne tuoteselosteet, niin voit yllättyä. Suolaa niissä voi olla enemmän kuin itse laittaisin, mutta muutenhan ne ovat sisällöltään samaa kuin itse tehtäessä.

Esimerkkinä Kokkikartanon kaalilaatikko:

Valkokaali 47 % (Suomi), vesi, Snellmanin naudan- ja sianliha 20 % (Suomi), sipuli, riisi, siirappi, porkkana, jodioitu suola, mausteet (paprika, kirveli, meirami, sipuli, porkkana, lipstikka, mustapippuri), sokeri, rapsiöljy.

Ravintosisältö keskimäärin /100 g:

Energiaa

480 kJ / 114 kcal

Rasvaa

4.5 g

josta tyydyttyneitä rasvahappoja

1.6 g

Hiilihydraattia

12.8 g

josta sokereita

4.9 g

Ravintokuitua

1 g

Proteiinia

5.2 g

Suolaa

1.1 g

Laktoosia

0.0 g

Vierailija
74/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan sä vitsin murjasit.

Väitätkö, että Suomessa on joku ihan erillinen, oma ravitsemustiede? Että ravitsemustiedettä ei ole olemassa kansainvälisenä tieteenalana? 

Vai että sen Kennedyn "en usko bakteereihin, koska olen vetänyt kokaiinia vessanpönttöjen kansilta" ja "rokotteet aiheuttaa autismia" pohjais mihinkään tieteeseen? 

Vierailija
75/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Cittarissa on ihan sekaisin. Siinä saa arpoa, mistä hyllystä lähtee etsimään, kun niissä ei aina ole edes mitään logiikkaa. Myös Alepassa on sekaisin, samoin K-Supermarketissa. 

Laita kauppiaalle palautetta, että laittaa veget omiin hyllyihinsä! Käyn kahdessa eri Cittarissa sännöllisesti, samoin kolmessa eri Prismassa, ja kaikissa veget omissa kaapeissaan. Selvästi merkityt kaapit, ei voi erehtyä. Cittarissa uusivat vegekaapin pari vuotta sitten, ja laitoin palautteena kiitoksia menemään. Nyt on isompi ja mahtuu paljon enemmän valikoimaakin.

Vierailija
76/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt varsinaisesti liity vegaanit/muut juttuun mutta pieneen päähäni ei mahdu kun yhdessä Prismassa lukee tietyssä paikassa että "Jogurtit, hylly se ja se". Ja kun menee sinne opastettuun paikkaan niin ei ole jogurttia. Sitten kun palaan sinne ensimmäiseen paikkaan niin löytyyhän sieltä kumminkin jogurtit, olisi helposti löytynyt ilman sitä opastetta. Vaan kun Prismassa kai tuumitaan että vain ne pienet maustetut purkit ovat jogurttia ja jogurtit sitten jotakin muuta..  

Voi voi!

Vierailija
77/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita kauppiaalle palautetta, että laittaa veget omiin hyllyihinsä! Käyn kahdessa eri Cittarissa sännöllisesti, samoin kolmessa eri Prismassa, ja kaikissa veget omissa kaapeissaan. Selvästi merkityt kaapit, ei voi erehtyä. Cittarissa uusivat vegekaapin pari vuotta sitten, ja laitoin palautteena kiitoksia menemään. Nyt on isompi ja mahtuu paljon enemmän valikoimaakin.

Luuletko, että nämä valittajat tekevät koskaan mitään tuollaista? On helpompi inistä ja ulista kuin tehdä asialle jotain. Eivät kauppiaat ole ajatustenlukijoita. He tekevät kuten hyväksi näkevät. He kyllä tekevät muutoksia mikäli niistä antaa palautetta ja ne ovat järkevästi järjestettävissä.

Vierailija
78/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se minua häiritse, kun tilaan ruuat pääasiassa noutona ja nopeasti nuo paikat oppii vakiokaupoissa. Uusissa kaupoissa voi olla hankalampaa mutta niissä nyt pitää etsiä kaikkea muutenkin. Ja sekasyöjille ne voivat toimia inspiraationakin, että kokeillaas tätä. Lisäksi sekahyllyissä on helpompi kasvattaa valikoimaa, kun tila ei ole rajattu. 

Vierailija
79/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt varsinaisesti liity vegaanit/muut juttuun mutta pieneen päähäni ei mahdu kun yhdessä Prismassa lukee tietyssä paikassa että "Jogurtit, hylly se ja se". Ja kun menee sinne opastettuun paikkaan niin ei ole jogurttia. Sitten kun palaan sinne ensimmäiseen paikkaan niin löytyyhän sieltä kumminkin jogurtit, olisi helposti löytynyt ilman sitä opastetta. Vaan kun Prismassa kai tuumitaan että vain ne pienet maustetut purkit ovat jogurtti

Varmaan myös turkkilaiset jogurtit ja rahkajogurtit ovat eri paikassa? Sitten saa käydä kolmesta paikasta hakemassa jogurtit.

Vierailija
80/151 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi sellainen asia, että jos sieltä eineshyllystä vahingossa sattuisi käteen nyt joku kasvisruoka ihan kotiin saakka syötäväksi, niin mikä siinä on se huono juttu? Itse syön kaikenlaisia ruokia, ja ihan tavallisten suomalaistenkin ruokien joukossahan on paljon kasvisruokia tai kasvisvoittoisia ruokia muutenkin. Ja puhumattakaan vähän kaukaisempien kultturien ruokalajeista, joista monet einesruoatkin yrittävät ottaa vaikutteita. Kai te lihaeinesten syöjät syötte kasviksia ruoan seassa tai salaatteja yms. eli ei nyt ihan vierasta ravintoa ole kuitenkaan.

Valinnan tulisi olla tarkoituksellinen eikä vahinko. Minua ärsyttää eniten se kun perinteisiä lihatermejä käytetään kasvistuotteissa. Kuten vaikka salami tai ragu. Ihmettelen myös miksi nimi vihis - vihapiirakka? Mieluummin vaikka kavis.

Onko tosiaan joku "vihis, kateellisen vegaanin keksimä lihiksen korvike? Ja päätynyt kaupan hyllylle asti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan