MURHAAJA SELITTÄÄ OSA1:
Lainaan tässä kuulustelu pöytäkirjoja. Kursiivilla on kirjoitettu näkemykseni. Mikäli olette jostakin eri mieltä toivoisin joskus kuulevani mielipiteenne. Olisin kiitollinen lisätiedosta.
Antti 2.8
Olen Paula Björkqvistin veli ja olen hoitanut hänen kuolemansa jälkeen hänen asioitaan. Olen laittanut Jämsän maistraattiin hakemuksen, jossa pyydän oikeutta toimia Liisa Björkqvistin edunvalvojana. Päätöstä tuohon asiaan ei ole vielä tullut. Edunvalvonta koskee lähinnä Liisan taloudellisten asioiden hoitamista. Pekka K toimii Liisan edunvalvojana tämän kyseisen henkirikosasian osalta.
Kiitos Antti.
En osaa vielä tässä vaiheessa sanoa, tulenko vaatimaan asiassa rangaistusta, tai vahingon korvauksia. Voi olla, että tulen yhtymään syyttäjän esittämiin vaatimuksiin asiassa.
On tärkeää, että Liisalla ja Teillä tulee olemaan kaikki hyvin.
Paula oli 16-vuotias, kun hän tapasi Jarmon. Tuosta lähtien he ovat seurustelleet ja muistini mukaan vuonna 1998 tai 1999 he menivät naimisiin. Paulalla ja Jarmolla on yksi yhteinen lapsi Liisa, joka on nyt kaksivuotias.
Kiinnitin jo Paulan ja Jarmon seurustelun alussa huomiota siihen, että he molemmat kävivät paljon lavatansseissa ja se oli heidän yhteinen harrastuksensa. Sitten kävikin niin, että tuo harrastus, josta he molemmat olivat kovasti innostuneita, loppuikin aivan yllättäen. Ihmettelin asiaa, koska minulle ei koskaan tullut selväksi mitään järkevää syytä siihen, miksi tuo harrastus loppui.
Valitettavasti aika ei riittänyt ihan kaikkeen. Paulan opiskelut, Paulan ja minun työt, vuosi työkomennuksella, rakentaminen, politiikka, bändi ja Liisa. Hyvät tanssilavat ovat Tampereella tai Jyväskylässä. Ne olivat kohtuuttoman kaukana tässä elämäntilanteessa. Harrastus ei ollut loppunut vaan oli tauolla.
Keväällä Jämsän oma tangoprinsessa Hanna tuli esiintymään Jämsän Paviljongille. Me tykkäsimme Hannasta, Paula varsinkin. Edellisenä vuonna emme päässeet katsomaan Hannaa kiireitten vuoksi. Ehdotin Paulalle, että lähtisimme tanssimaan. Paula vastasi, että ei ollut aikaa.
Ennen Paulan ja Jarmon häitä kiinnitin huomiota siihen, että Paulalla oli mustelmia. En muista, että näinkö mustelmia hänellä usein. Sen muistan, että Paula sanoikin, että hänelle tulee mustelmia yhtä herkästi kuin äidilleen. Mustelmia oli lähinnä käsissä ja jaloissa. Kasvoissa en hänellä mustelmia koskaan nähnyt.
Mustelma
Paula oli sinä kesänä pelaamassa Jämsän naispesäpalloilijoitten kanssa muutamia kertoja, muistelisin, että siellä oli jossain vaiheessa joku tilanne. Paula yritti hoitaa pikku- Georgen kynsiä. Kynsien leikkaus ei ollut aivan helppoa. Myöhemmin kesän jälkeen Georgen kynsiä ei enää leikattu, koska ne kuluivat luonnollisesti. Suunnistamassa emme vielä silloin käyneet. Ennen häitä oli fyysinen tilanne, Paulan piti jo ilta päivälläkin päästä viihteelle. Palaan tähän tilanteeseen myöhemmin. Silloin hermostuksissani sanoin Paulalle ilkeästi, siihen Paula vastasi läimäytyksellä jolloin otin käsistä kiinni. Paulalle tuli herkästi mustelma, Leenasta en tiedä.
Riitely
Periaatteessa turhista ei riidelty. Usein riidat paisuivat kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Useasti oli vain kysymys varsin mitättömästä asiasta.
Riidoissamme meillä oli oma taktiikkamme. Olemme erilaisia puhumisen suhteen, Paula pidättyväisempi. Olimme tietoisia kumpikin riitelyssämme olevista kommunikaatio vaikeuksista. Luulen, että kommunikaatiovaikeudet riidoissa ovat hyvin yleisiä muillakin.
Kummatkin ovat todellisia jääräpäitä. Puheriitelyn (¿asiataso¿) aloitin yleensä minä, Paula aloitti riidat yleensä mykkäkoululla tai muulla provosoinnilla. Puheriidat olivat useinkin varsin yksipuolisia, sillä minä puhuin ja puhuin (kotikenttäni). Varmasti ärsyttävää, jos kiihdyn niin huomaamatta korotan ääntäni (äänen voimakkuus ja korkeus). Paula piti sitä huutamisena. Paula ei halunnut mielellään keskustella asioista. Hän sanoi aina kuitenkin, että minun kanssani ei voi keskustella. Näin pikkuasiat kehittyivät ¿rakkaustasolle¿, joissa sitten Paula oli ¿ kotikentällään¿ ja jossa itse asia sitten jo unohtuikin. Itse vein pelin rakkauskentälle mikäli koin asian vakavaksi tai kun Paula käytti time-breakia. Putkiaivoillani en pystynyt käsittämään, että riitelyn voi keskeyttää ja sitten palata riitaan ¿luuletko että kaikki on hyvin¿ - lipulla.
Askeleeni on hyvin hidas jos jotakin on pielessä. Minulle on hyvin tärkeää, että asiat selvitetään. Rakkauspelikentällä pystyimme sopimaan vain silloin kun ¿kellot kävivät samaa aikaa¿. Riidoissa oli erikoista se, että kun mielestäni yritin ratkaista riitoja rakentavasti, useinkaan parannusehdotukset eivät sopineet Paulalle. Näin jälkeenpäin analysoitaessa huomaan, että riidoissa olikin kyse hyvin kompleksisista asioista ja monesti en tajunnut mistä oli kyse, joten ei ole ihmekään, että rakentavuus ei riittänyt.
Riidat olivat tästä syystä suhteettomia, ja itse asia unohtunut tai ei paljastunut, mutta riitoja oli harvoin. Pyrimme muuten olemaan onnellisia eikä meillä ollut aikaa riidellä.
Paula ja minä emme ole väkivaltaisia. Emme hyväksy väkivaltaista käyttäytymistä. Riitely muutaman kerran lipsahti fyysiselle tasolle, joita olivat oven kiinnilyönti(Paula) tai läimäytys(Paula), joihin vastauksena oli käsistä kiinniotto(Jarmo). Itse olen kaksi kertaa provosoitunut fyysiselle tasolle: Paidasta kiinni otto (Jarmo) ja sylkemisen estäminen + ruokalapun riuhtaisu(Jarmo). Tulen selvittämään nämä tilanteet tässä.
Tilanteet loppuivat hyvin lyhyeen. Ovia paukuteltiin kun jäin jankkaamaan eikä näin ollen Paula saanut olla rauhassa tai nukkua. Läimäytys oli Paulalta oikeutettu kurinpito toimi häijyistä sanoista. Ja kiinniotto oli voimakeino ovenheittelyn tai läimäytyksen estämiseksi. Paidasta kiinni otto oli vaste provosointiin. Sylkemisen estäminen + ruokalapun riuhtaisu oli ylireagointi Liisan käyttäytymiseen.
Fyysiset tilanteet
1. USA Paula oli silloin lomalla USA:ssa luonani. En muista mistä turhasta alkoi riita rantahotellissa. Oli viimeisen päälle puitteet ja emme olleet nähneet Paulan kanssa puoleen vuoteen, en odottanut riitelyä, halusin nopeasti selvittää tilanteen, Paula oli jet lag:n uuvuttama. Sanoin jotakin häijyä mihinkä Paula vastasi läimäytyksellä. Otin käsistä kiinni. Tilanne loppui nopeasti, säikähdimme ja päätimme, että meidän ei tarvitse mennä fyysiselle tasolle riidoissamme. Sama kuin sopisi käytettävistä taktiikoista sodassa. Silti tähän kuitenkin pyrimme.
2. Hääkriisi Palaan tähän
3. Asuntoauto tilanne Palaan tähän
4. Tapaus H Muistelen, että tilanne olisi ollut talvella 2005. Tilanne kärjistyi ovenpaukutteluksi Paulan puolelta, kun provosoin jankkaamisellani. Hän lähti makuuhuoneestamme ja paiskasi huoneen oven kiinni. Lähdin perään ja otin käsistä kiinni (Paula on puhunut tönimisestä), Paula oli lopussa selkä käytävän seinää vasten, mielestäni kodissamme ei paukutella ovia eikä heitellä tavaroita.
5. Ruokalappu (Liisa ja Jarmo) Palaan tähän
Tilanteita puolin ja toisin verrata ylireagointina provosointiin, tilanteita emme kumpikaan luokitelleet väkivallaksi. Olimme molemmin puolin tyytyväisiä tekniikkaan. Tiesimme varsin hyvin mikä johtaa mihinkin ja teimme kaikkemme, ettei ylireagointeja tulisi. Tunsimme toisemme.
Liisan kohdalla olimme suunnitelleet sen, että Liisalle ei huudeta, komennetaan kyllä ja ylilyöntitilanteissa Liisa pääsee miettimään tekosiaan tarvittaessa nurkkaan sitten myöhemmässä iässä. Liisa on kiltti, mutta luulen, että Paulan ja minun ja mummolan, kasvatus metodeilla, selkeällä ja jämäkällä suhtautuminen asioihin oli osuutta siinä. Olimme miettineet jatkoon menetelmän, missä aluksi tutkitaan tilanne, sen jälkeen tunnustetaan teko, sitten pyydetään anteeksi ja/tai korvataan tahi kärsitään rangaistus väärin tekemisestä tai toimimisesta.
Anteeksiantaminen ja anteeksipyytäminen ovat hyvin tärkeitä ihmissuhdetaitoja elämässä. Niitä ei voida ylikorostaa.
Avioliiton aikana kiinnitin huomiota siihen, että Paula oli toisinaan pukeutunut siten, että hänen vaatetuksensa ei vastannut säätilaa. Olen nyt myöhemmin ajatellut, että onko hän tuolloinkin yrittänyt jotenkin mustelmiaan peitellä.
Hyvä huomio. Paula kärsi psoriasiksesta. Iho-oireita oli päästä varpaisiin. Iho-oireiden paikat ja lukumäärä ja intensiteetti vaihtelivat ajoittain. Vaateostoksilla ja pukeutumisessa Paula joutui ottamaan tämän huomioon. Vuosi häiden jälkeen, en muista, mitkä kesäjuhlat olivat kyseessä, mutta hän joutui peittelemään mustelmiaan. Mustelmat tulivat jalkoihin Paulan ollessa oravajahdissa rakennustyömaalla ja pudottuaan rakennuksen sisälle johtaneelta lankkusillalta.
Ensimmäinen suurempi asia, jonka huomioin oli se, että Paula alkoi hääkutsujen jo olleessa lähetty, että hän peruisikin koko häät. En tiedä tarkemmin, miksi Paulalle oli tällainen ajatus tullut. Paulan luonne on kuitenkin sellainen, että hän ei helposti anna periksi, joten ihmettelin minkä vuoksi hän oli tuollaista tuossa vaiheessa ajatellut. Sen käsityksen kuitenkin sain, että ajatus oli Paulan.