Joko olet säästänyt eläkkettä varten, kannattaa, koska niihin on suunnitteilla leikkauksia!
Toteuukohan. Ihan alkaa mennä tunteisiin ihan oikeasti tämä touhu, että kehtaavatkin ihan alkaa luomaan uhkakuvia jo eläkkeistäkin ja kohta pam!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mietipä hetki: minä 65v olen maksanut vuodesta 1993 alkaen eläkevakuutusyhtiölle summan, joka korkosa korolle laskentamallilla on noin 500 000 e. Se summa riittää varsin hyvin siihen asti, kunnes olen 87 v ikäinen eli saan eläkettä sen verran, että tuohon ikään asti maksamieni rahojen pitäisi riittää, jos olisin saanut sijoittaa ne itse ja ottaisin kuukausittain saman verran kuin on laskennallinen eläkkeeni.
Nyt nuoremmat haluavat ottaa minulta pois noin 200 000 e, koska he eivät halua tehdä 45 vuotta töitä ja maksaa itselleen eläkettä, he haluavat elää. Todella reilua!
Olet ymmärtänyt suomalaisen eläkejärjestelmän aivan väärin. Suomessa ei makseta eläkkeitä itselle. Meillä ei ole sellaista järjestelmää kuten esim. USA:ssa, missä tosiaan eläkemaksut rahastoidaan henkilöittäin ja käytetään omaan eläkkeeseen. Suomessa puolestaan työntekijöiden eläkevakuutusmaksuilla katetaan sillä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet. SItten kun olet itse eläkeiässä, sinun maksamat rahat on jo käytetty, ja sinun eläke maksetaan sillä hetkellä töissä olevien maksamista eläkevakuutusmaksuista. Tilanne on huono niille ikäluokille, jotka eivät synnyttäneet riittävästi lapsia, koska heidän eläkkeiden maksajia on vähemmän, ja se tarkoittaa, että rahaa eläkkeiden maksuun on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin työpaikan sellaiseen, jossa nettopalkka sama, mutta brutto paljon aiempaa pienempi, koska en haluaa maksaa eläkemaksua yhtään enempää kuin on pakko. Kannattaa säästää eläkemaksuissa, koska nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä on olemassa korkeintaan 15 vuotta.
Ensimmäinen työpaikka minulla oli 13-vuotiaana. Sen jälkeen ei yhtään työtöntä kesää. Eläkemaksu palkasta otettiin 13-vuotiaasta lähtien, mutta se alkoi kerryttää omaa eläkettäni vasta 23-vuotiaana. Täytän tänä vuonna 48 ja vieläkin kaduttaa, että olin töissä ennen 23. ikävuotta.
Sellaista työpaikkaa ei ole josta menisi veroja ja eläkemaksuja eri tavalla kuin toisessa. Myöskään palkasta rajaveroaste ei ole koskaan 100% joten matemaattisesti on mahdotonta että pienemmällä brutolla saisit tismalleen saman neton jos tulosi ovat molemmissa palkkaa.
Maksan joka kuukausi pakollisia eläkemaksuja 450 euroa. Tästä minulle tulee kertymää noin satanen vuodessa.
Olen milloin vain valmis lakkauttamaan nykyisen järjestelmän jos se tarkoittaa sitä että saan pitää tuon 450 euroa ja sijoittaa haluamallani tavalla.
Vierailija kirjoitti:
kuinkas valtio leikkaa eläkkeitä, kun ei ne kuulu budjettiin? eläkeyhtiöillä on joku 275 miljardia varoja, lisää kerätään koko ajan maksut ja sijoitustuotot ylittää maksettavien eläkkeiden määrän, eli ei lopu ne rahat seuraavaan 70 vuoteen, vai miten se meni?
Ihan helposti, rosvoamalla. Samalla tavalla kuin valtio leikkasi jo työssäolevien aikuiskoulutustuen ja ryösti itselleen Aikuiskoulutusrahaston. Eläkeläiset eivät vastustaneet sitä toimintatapaa.
Missä töissä on voinut olla laillisesti niin että on saanut palkkaa josta on peritty eläkemaksuja? Itsellä vasta 18-vuotiaasta ylöspäin otettiin eläkemaksut(näkyy työeläke otteesta)eli siis 5 vuotta ilman omaa eläke kertymää.Tosin vain23euroa oli kertymä,mutta rahaa se on sekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin työpaikan sellaiseen, jossa nettopalkka sama, mutta brutto paljon aiempaa pienempi, koska en haluaa maksaa eläkemaksua yhtään enempää kuin on pakko. Kannattaa säästää eläkemaksuissa, koska nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä on olemassa korkeintaan 15 vuotta.
Ensimmäinen työpaikka minulla oli 13-vuotiaana. Sen jälkeen ei yhtään työtöntä kesää. Eläkemaksu palkasta otettiin 13-vuotiaasta lähtien, mutta se alkoi kerryttää omaa eläkettäni vasta 23-vuotiaana. Täytän tänä vuonna 48 ja vieläkin kaduttaa, että olin töissä ennen 23. ikävuotta.
Sellaista työpaikkaa ei ole josta menisi veroja ja eläkemaksuja eri tavalla kuin toisessa. Myöskään palkasta rajaveroaste ei ole koskaan 100% joten matemaattisesti on mahdotonta että pienemmällä brutolla saisit tismalleen saman neton jos tulosi ovat molemmissa palkkaa.
Kun brutto on suurempi, on eläkemaksu (ja verot) suhteessa tietenkin suuremmat, mutta netto voi olla sama. Itsellä ennen brutto 3200€, netto 2100€. Nyt brutto 2800€, netto 2200€. Asun Helsingissä ja olen ev.lut kirkon jäsen.
En halua maksaa eläkemaksua koskaan yhtään enempää kuin nyt maksan.
Vierailija kirjoitti:
Maksan joka kuukausi pakollisia eläkemaksuja 450 euroa. Tästä minulle tulee kertymää noin satanen vuodessa.
Olen milloin vain valmis lakkauttamaan nykyisen järjestelmän jos se tarkoittaa sitä että saan pitää tuon 450 euroa ja sijoittaa haluamallani tavalla.
Samoin. Tässä voisimme siirtyä Amerikan malliin. Vaatisi varmaan jonkinlaisen siirtymän, koska eihän monikaan ole nyt itselleen säästänyt, vaan on laskenut sen varaan, että saa aikanaan eläkerahastosta eläkkeen. Mutta jos olisi etukäteen tiedossa, että pitää säästää, niin asia olisi selkeä.
"Kun brutto on suurempi, on eläkemaksu (ja verot) suhteessa tietenkin suuremmat, mutta netto voi olla sama. Itsellä ennen brutto 3200€, netto 2100€. Nyt brutto 2800€, netto 2200€. Asun Helsingissä ja olen ev.lut kirkon jäsen.
En halua maksaa eläkemaksua koskaan yhtään enempää kuin nyt maksan."
Puhut puhdasta paskaa.
MILLÄÄN summalla netto ei ole isompi pienemmällä brutolla, kun kaikki muut muuttujat pysyvät samana.
Vierailija kirjoitti:
"Kun brutto on suurempi, on eläkemaksu (ja verot) suhteessa tietenkin suuremmat, mutta netto voi olla sama. Itsellä ennen brutto 3200€, netto 2100€. Nyt brutto 2800€, netto 2200€. Asun Helsingissä ja olen ev.lut kirkon jäsen.
Puhut puhdasta paskaa.
MILLÄÄN summalla netto ei ole isompi pienemmällä brutolla, kun kaikki muut muuttujat pysyvät samana.
No näin se nyt vain on. Veroprosenttini on nyt 8.
Nykyään ilmeisesti myös lasten määrällä on vaikutusta verotukseen, mikä on tietysti hyvä asia - kaikki eivät nimittäin rakenna yhteiskuntaa varmistamalla sen jatkuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut puhdasta paskaa.
Nykyään ilmeisesti myös lasten määrällä on vaikutusta verotukseen, mikä on tietysti hyvä asia - kaikki eivät nimittäin rakenna yhteiskuntaa varmistamalla sen jatkuvuutta.
väitteesi on yhä puhdasta paskaa. Jätät muita muuttujia ilmoittamatta. Kun KAIKKI MUUT verotuksen muuttujat ovat ennallaan MILLÄÄN PALKKASUMMALLA PIENEMMÄLLÄ BRUTOLLA EI SAA SUUREMPAA NETTOA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut puhdasta paskaa.
väitteesi on yhä puhdasta paskaa. Jätät muita muuttujia ilmoittamatta. Kun KAIKK
Näin se nyt vaan menee. Ei pidä tuijotella liikaa niitä bruttopalkkoja, vaan hyväksyä se, että meillä on tämä progressio täällä, joka vaikuttaa siihen, paljonko tilille kuukausittain kilahtaa.
En viitsi maksaa eläkemaksua yhtään enempää kuin on pakko, siksi näin.
Onko iivana taas herännyt vodka höyryissään kun yrittää provota? Ei sinun tarvitse meidän eläkkeistä huolehtia.
"
Näin se nyt vaan menee. Ei pidä tuijotella liikaa niitä bruttopalkkoja, vaan hyväksyä se, että meillä on tämä progressio täällä, joka vaikuttaa siihen, paljonko tilille kuukausittain kilahtaa.
En viitsi maksaa eläkemaksua yhtään enempää kuin on pakko, siksi näin. "
Se progressio EI OLE MILLÄÄN SUMMILLA 100%... eli väitteesi on yhä puhdasta paskaa kun tarkastellaan vuosituloja. Yksittäisen vuoden yksittäisinä kuukausina saatta tietyissä rajatapauksissa olla näin, koska vuoden sisäisiä verojen maksuja tasataan verokortin muutoksella, mutta silti ihan kaikilla bruttopalkoilla (vuositasolla) nettopalkka on suurempi kun brutto on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta saithan sä palkkaa kuitenkin? Ei kai kukaan töissä ole eläkkeen vaan palkan takia?
Minulta otettiin eläkemaksu, joka ei kerryttänyt minun eläkettäni.
Olisin ottanut 13-23-vuotiaana tuon menett
Jos sinulta otettiin eläkemaksu 13-17-vuotiaana, niin palkanlaskija on tehnyt virheen. Toimin itse työnantajana 1990-luvulla ja tiedän hyvin, että silloin alle 18-vuotiaan palkasta ei tarvinnut maksaa eläkemaksuja. Sen sijaan 18-22-vuotiaan palkasta malsut menivät, vaikka hänelle ei kertynyt eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
"
En viitsi maksaa eläkemaksua yhtään enempää kuin on pakko, siksi näin. "
Se progressio EI OLE MILLÄÄN SUMMILLA 100%... eli väitteesi on yhä puhdasta paskaa kun tarkastellaan vuosituloja. Yksittäisen vuoden yksittäisinä kuukausina saatta tietyissä rajatapauksissa olla näin, koska vuoden sisäisiä verojen maksuja tasataan verokortin muutoksella, mutta silti ihan kaikilla bruttopalkoilla (vuositasolla) nettopalkka on suurempi kun brutto on suurempi.
No näin se nyt vaan on ja kuiteista asia on nähtävissä.
Mieluummin enemmän käteen, kuin vähemmän käteen, mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä töissä on voinut olla laillisesti niin että on saanut palkkaa josta on peritty eläkemaksuja? Itsellä vasta 18-vuotiaasta ylöspäin otettiin eläkemaksut(näkyy työeläke otteesta)eli siis 5 vuotta ilman omaa eläke kertymää.Tosin vain23euroa oli kertymä,mutta rahaa se on sekin. Siis missä töissä on 13-vuotiaana pitänyt maksaa eläkemaksuja???
Tapauksesta, jossa kirjoittaja väitti nettopalkan nousseen, kun bruttopalkka laski: Kysymys on ilmeisesti siitä, että kirjoittajalta on alkuvuodesta peritty veroja aikaisemman työpaikan isomman vuosipalkan mukaan. Kun hän on sitten vaihtanut pienempipalkkaiseen työhön, on hänen veroprosenttinsa pudonnut pienemmäksi kuin mitä se uudella palkalla muuten olisi, koska laskennassa on otettu huomioon se, että hän on alkuvuonna maksanut enemmän veroja kuin mitä hänen olisi pitänyt, kun katsotaan vuoden aikana vanhasta ja uudesta työpaikasta yhteensä saatua palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko palkkasi on bruttona, siis ennen näitä pakollisia eläkemaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko palkkasi on bruttona, siis ennen näitä pakollisia eläkemaksuja?
Brutto 6200, netto 3800.
Jos olisit ollu fiksumpi, et olisi vain "säästänyt ja säästänyt" vaan olisit sijoittanut ja mahdollisesti voinut käyttää niitä sijoitusten tuottoja hyvän aikaan. Näin minä olen tehnyt ja saan mukavasti rahaa käyttööni kuukausittain. jopa enemmän kuin se summa mikä minulla on tavoitteena sijoittaa kuukausittain (eli 900 euroa). Eli vaikka laitan kuukausittain 900 euroa sivuun palkastani, on minulla silti enemmän rahaa käytettävissä kuussa kuin pelkällä palkalla eläen olisi. Totta puhuen noista pääomatuloistakin osa palaa töihin, silloin kun niille ei ole tarvetta.