Toiminimiyrittäjä paljonko maksat YEL-maksua. Aloitan kertomalla omani.
Minä maksan YEL-maksua 57t. työtulon mukaan, eli 1160€/kk.
Kommentit (13)
Oleellista olisi tietää myös ne todelliset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi tietää myös ne todelliset tulot.
Hyvä huomio! AP:n todelliset vuositulot 70t.
Mitkä on tulosi, ap? Vaikutat olevan toiminimiyrittäjien ylimmässä tulodesiilissä. Suurin osahan mikroyrittäjistähän tienaa todella vähän. Juuri ja juuri tulevat toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on tulosi, ap? Vaikutat olevan toiminimiyrittäjien ylimmässä tulodesiilissä. Suurin osahan mikroyrittäjistähän tienaa todella vähän. Juuri ja juuri tulevat toimeen.
70t./v.
AP
Siis laskinko mä oikein. Maksat YEL:isä melkein 20% arvioidusta työtulosta? Sen päälle vielä verot? Eihän sulla jää käteen mitään, vaikka tulot olisikin tuon 70t€. Ja joo, tuo YEl on yksi este, miksi Suomessa ei ole yrittäjyyttä. Se pitäisi oikeasti sitoa tulokseen.
Ja muut veronmaksajat osallistuvat näiden yrittäjäeläkkeiden maksuun noin 400.000.000,- vuosittain. Ja maajussiyrittäjien eläkkeisiin suoraan budjetista vuosittain 800.000.000,- . Siinä olisi takuueläkkeiden kanssa parin miljardin säästökohde.
Ap:n kannataisi vaihtaa yhtiömuoto Oy:ksi noin isoilla tuloilla.
Tj50
Minä maksan reilun kymppitonnin YELiä vuodessa. Konkreettiset bruttotulot on semmoista 70 000 euron pintaa.
T. Käännösyrittäjä.
Niinhän tuon siis kuuluu mennäkin, että yrittäjä laskuttaa työstään sen verran reilusti, että verot + yel + itse säästettävät lomarahat ovat n. puolet tulosta ja toinen puoli on sitten se netto. Ihmiset eivät vain tiedä tätä ja näennäis- ja kevytyrittäjyys on vielä vääristänyt kenttää.
Ja niin varmaan kannattaisi minunkin perustaa oy, mutta en halua, toiminimellä onnistuu niin että itse teen kirjanpidon ja yrityksen pyörittäminen on kevyttä ja helppoa. Maksan veroja mielelläni.
dT. Käännösyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Siis laskinko mä oikein. Maksat YEL:isä melkein 20% arvioidusta työtulosta? Sen päälle vielä verot? Eihän sulla jää käteen mitään, vaikka tulot olisikin tuon 70t€. Ja joo, tuo YEl on yksi este, miksi Suomessa ei ole yrittäjyyttä. Se pitäisi oikeasti sitoa tulokseen.
Yel on normaalisti n.24% arvioidusta tulosta, eli alivakuuttaa, jos verotettava tulo on 70 000.
Alinta mahdollista. Minulla on pienyritys ja tulot todella epävakaat. En uskalla sitoutua tuhannen euron maksuihin koska voi olla kuukausia kun en pysty maksamaan niitä. Siitä voisi koitua elämänmittainen velkahelvetti.
Miksi sitten pidän yritystä mikä ei ole tarpeeksi tuottoisa jotta saisin tarpeeksi isot eläkemaksut säännöllisesti maksettua?
Koska muuten olisin työtön ja te kaikki elättäisitte minua. Omalla alallani on vaikea työllistyä joten yrittäjyys on lähes ainoa keino elättää itseni.
Nyt kun tuo YEL-maksujen tulevaisuus on hallituksessakin käsittelyssä, olisi mielenkiintoista kerätä tähän katsaus toiminimiyrittäjien ajankohtaisista YEL-maksuista.