Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työikäinen läheiseni sai aivoinfarktin. Haluaako joku kysyä aiheesta jotain?

Vierailija
27.02.2026 |

Hänellä ei ollut mitään riskitekijöitä. Sairaalassa veriarvotkin olivat kunnossa. Siellä kuvauksissa näkyi tukos.

Oireena vain tunnottomuus. Ei mitään ongelmaa puheessa, kasvojen ilmeissä, tai käsien puristusvoimassa. Eli sellaisissa, mitä yleensä testataan. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se ilmeni jos kerran ei ollut mitään ongelmia?

Aloituksessa kerroin, että ei mitään muita ongelmia kuin hyvin hitaasti edennyt lievä tunnottomuus. Alkuun jalka oli kuin olisihan lievästi puutunut. 

Vierailija
22/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain infarktin 8vuotta sitten 57 vuotiaana, itse en tajunnut että jotain on vialla. Mentiin kaverin mökille pari kilometriä jäätä pitkin kävellen, oli muutama moottorikelkan ura, mutta kävelysauvojen kanssa pääsin niistä vaivoin yli, ihmettelin että onpa syvät jäljet, kun oli niin vaikea mennä niistä yli. No sitten päästiin kaverin mökille ja siinä sitten muut meni pilkille ja minä jäin laiturin päälle istumaan ja nauttimaan auringosta, sitten porukka tuli makkaranpaistoon ja mieheni katsoi minua kasvoihin ja kysyi, oletko sinä halvautunut. Silloin tajusin että olen ja soitettiin häkeen, moottorikelkalla hakivat sairaalaan, liuotusta ei voinut enää tehdä, oli 3 tukosta, mutta onneksi sellaisessa paikassa jossa oli paljon verisuonia niin selvisin todella vähällä. Neurologi kertoi että kun tukos tulee oikealle puolelle niin sitä ei itse ymmärrä että jotain on pielessä. Eli infarkti voi jäädä helposti huomaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain infarktin 8vuotta sitten 57 vuotiaana, itse en tajunnut että jotain on vialla. Mentiin kaverin mökille pari kilometriä jäätä pitkin kävellen, oli muutama moottorikelkan ura, mutta kävelysauvojen kanssa pääsin niistä vaivoin yli, ihmettelin että onpa syvät jäljet, kun oli niin vaikea mennä niistä yli. No sitten päästiin kaverin mökille ja siinä sitten muut meni pilkille ja minä jäin laiturin päälle istumaan ja nauttimaan auringosta, sitten porukka tuli makkaranpaistoon ja mieheni katsoi minua kasvoihin ja kysyi, oletko sinä halvautunut. Silloin tajusin että olen ja soitettiin häkeen, moottorikelkalla hakivat sairaalaan, liuotusta ei voinut enää tehdä, oli 3 tukosta, mutta onneksi sellaisessa paikassa jossa oli paljon verisuonia niin selvisin todella vähällä. Neurologi kertoi että kun tukos tulee oikealle puolelle niin sitä ei itse ymmärrä että jotain on pielessä. Eli infarkti voi jäädä helposti huomaamatta.

&nbsp

Noin sitten kävi sinullekin, että ei enää ehditty liuottaa. Todella ikävää. 

Oletko toipunut.

Vierailija
24/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi levität läheisesi asioita täällä?

Puhun hyvin varovasti. Sillä tavalla, että ei kukaan voi tunnistaa mitenkään. 

En kerro myöskään mitään kiusallisia. 

Ajattelin, että muille voi olla hyötyä siitä, että oireet ei aina ole dramaattisia ja sellaisia, miten aina oireita kuvaillaan. 

Vierailija
25/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Aivoinfarkti ei katso ikää eikä terveydentilaa. Tiedän ex-urheilijan, jonka ura päättyi alle 25-vuotiaana aivoinfarktiin. Ja ennen kuin joku alkaa mölistä rokotteista: Tämä tapahtui 2000-luvun alussa

Vierailija
26/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Trump neuvoi syömään runsaasti Aspiriinia, näin välttyy terveysongelmilta

Vierailija
27/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietin elämääni taaksepäin muistan useita tuon ikäisiä joilla infarkti tai verenvuoto.  Ja ennen vuotta 2021.

Vaikka ei siemenöljyjä söisi jokaiselle lopulta tulee jotakin, nuorempana tai vanhempana. Tuo kolesteroliusko myös jotenkin outo, pesiytynyt jostain joillekin.

Tällä hetkellä tiedän yhden 55 v joka sai 10 v sitten.  Eläkkeellä,  jalat toimii huonosti ja puhuu joskus outoja, viihtyy ämveetason jutuissa.

AP:n kuvailema tilanne ansaitsee pohdintamme.

Sukulaiseni verikokeet olivat kaikki normaalit. Kävi ilmi, että hän oli ainoa perheessämme, jolla oli tämäntyyppinen sairaus.

Vierailija
28/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänellä on jo ollut aivohalvaus ja jos hänen fyysinen kuntonsa on huono, hänen ruumiilliset toimintonsa eivät välttämättä koskaan palaudu täysin, ja on yleistä, että hän saa uuden aivohalvauksen.

Vierailija
29/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muita oireita on kuin tunnottomuus? Hän on sairauslomalla, joten varmaan muitakin oireita on, vai onko hän sinun mielestäsi työkykyinen? 

Hänellä ei ole muita oireita kuin tunnottomuus. Ihan lievää liikehallintaongelmaa on nyt tullut toiseen jalkaan. Pystyisi kävelemään. Ei ole tietenkään työkykyinen, kun on parhaillaan siellä sairaalassa. 

Autolla ajamatta jättäminen on oikein; se koskee myös muiden turvallisuutta.

Vierailija
30/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Trump neuvoi syömään runsaasti Aspiriinia, näin välttyy terveysongelmilta

Trump on puppugeneraattori.

Vierailija
31/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten se ilmeni jos kerran ei ollut mitään ongelmia?

Aloituksessa kerroin, että ei mitään muita ongelmia kuin hyvin hitaasti edennyt lievä tunnottomuus. Alkuun jalka oli kuin olisihan lievästi puutunut. 

ALS?

Vierailija
32/32 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALS?

Ei, vaan aivoinfarkti. Lue aloitus. Tai edes otsikko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi