Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 38-vuotiaan (brutto 1250 €) eläke hyvä, jos on ollut töissä elämänsä aikana yhteensä reilu 3 vuotta?

Vierailija
26.02.2026 |

TK-eläkkeelle jouduttu äskettäin +40-vuotiaana.

Työpätkät:

- 6 kk (90-luvulla)

- 6 kk (90-luvulla)

- 6 kk (90-luvulla)

- 6 kk (90-luvulla)

- 12 kk (90-luvulla)

Näistä ei kertynyt eläkettä (alle 23v).

- 3 kk (vuonna 2005)

- 12 kk (vuonna 2012)

- 3 kk (vuonna 2020)

T:  Matti

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 43 vuotta töisdä.  Eläke alle 800 eutoa msyalapalkka-alalla naisena,  lapsia, työötömänkin jonkun vuoden kursseilla,  10 viime vuotta osapäivätöissä.

On hyvä eläke sulla.

Vierailija
22/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työkyvyttömyyseläke tulee eläkeyhtiöltä.  Kelalta voi saada lisää jos elöke jää hyvin pieneksi.

Kuntoutuseläke on eri asia kuin työkyvyttömyyseläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke ei ole oikea eläke, vaan jatkoa sairasajanpalkalle ja se voi olla pysyvä tai lakkautua milloin vain, eikä sitä maksa työeläjeyhtiö, vaan Kela tai Vakutusyhtiö esim. liikennevakuutuksen perusteella. 

Eli nuo työvuodet ei kerro mitään, koska työeläke/sairasajan palkka määrääntyy 6kk ennen työkyvyttömyyttä oleva palkka. 

Haiskahtaa aloitus provolta, niin tietämätön ap. 

A) TK eläkettä maksaa Kela, työeläkelaitos

B) TK eläke määräytyy 5 viimeisen vuoden perusteella

Kuka maksaa työkyvyttömyyseläkkeen?

Sairauden, vian tai vamman aiheuttaman työkyvyttömyyden jatkuessa vähintään vuoden ajan työeläkelaitos ja/tai Kela maksaa kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/tyoelake-etuudet/…

Vierailija
24/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työkyvyttömyyseläke tulee eläkeyhtiöltä.  Kelalta voi saada lisää jos elöke jää hyvin pieneksi.

Kuntoutuseläke on eri asia kuin työkyvyttömyyseläke.

Kuntoutustuki on väliaikainen eläke

Työkyvyttömyyseläke on toistaiseksi voimassa

Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke

https://www.kela.fi/kuntoutustuki-ja-tyokyvyttomyyselake

Vierailija
25/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke

Työkyvyttömyyseläke voi olla määräaikainen tai toistaiseksi jatkuva.

- Määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä kutsutaan kuntoutustueksi. Tavoitteena on, että hoidon ja kuntoutuksen jälkeen palaat kuntoutustuelta töihin tai opiskelemaan.

- Jos työkykysi ei kuitenkaan hoidon tai kuntoutuksen aikana palaudu tai parane, sinulla saattaa olla oikeus toistaiseksi jatkuvaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. 

https://www.kela.fi/kuntoutustuki-ja-tyokyvyttomyyselake

Vierailija
26/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke ei ole oikea eläke, vaan jatkoa sairasajanpalkalle ja se voi olla pysyvä tai lakkautua milloin vain, eikä sitä maksa työeläjeyhtiö, vaan Kela tai Vakutusyhtiö esim. liikennevakuutuksen perusteella. 

Eli nuo työvuodet ei kerro mitään, koska työeläke/sairasajan palkka määrääntyy 6kk ennen työkyvyttömyyttä oleva palkka. 

Ei se lakkaa tuosta vaan yleensä. Lakkaa jos tulee työkykyiseksi.

Vierailija
27/37 |
26.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkillä työurilla voi olla pienempi eläke.

Vierailija
28/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärään nähden melko hyvä eläke.

Vierailija
29/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin hyvä.  Itse olin työelämässä 40 vuotta, josta kolmivuoroa 15 vuotta, neljä lasta.  Eläke 1650€.

Vierailija
30/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helvetin hyvä.  Itse olin työelämässä 40 vuotta, josta kolmivuoroa 15 vuotta, neljä lasta.  Eläke 1650€.

Tämä. Aloittaja ei taida ymmärtää, että miten pienellä työllä on saanut hyvän eläkkeen. Muut ahertaa kymmeniä vuosia päästäkseen samaan eläkkeeseen.

Vierailija
31/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian hyvä on! Itse olen työtön ja nettotulot 595 euroa kuukaudessa vaikka olen tenhyt töitä yli 30 vuotta. Onneksi näitä leikataan, mun korvauksesta ei varmaankaan leikata mitään.

Vierailija
32/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni eläke mutta hyvä työmäärään nähden.

Vierailija
33/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian hyvä on! Itse olen työtön ja nettotulot 595 euroa kuukaudessa vaikka olen tenhyt töitä yli 30 vuotta. Onneksi näitä leikataan, mun korvauksesta ei varmaankaan leikata mitään.

Onko sinusta 1200 e tulot jotenkin hyvät!

Siis pienituloisena toivot pahaa toisella pienituloiselle.

Huh huh 

Vierailija
34/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinunkin tarkistaa faktat välillä. Oman työkyvyttömyyseläkkeeni maksaa Elo. Liikennevakuutus ei liity asiaan mitenkään.

Vierailija
35/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmarisen sivuilta:

"Työkyvyttömyyseläke muodostuu ennen työkyvyttömyyden alkamista kertyneestä eläkkeestä sekä tulevan ajan eläkeosasta.

Työeläkkeesi kertyy vuosikymmenien työstä. Jos työurasi katkeaa työkyvyttömyyden takia, jää eläkkeen kerryttäminen ikään kuin kesken. Siksi työkyvyttömyyseläkkeessä huomioidaan niin kutsuttu tuleva aika eli aika, jona olisit kerryttänyt eläkettä, jos olisit jatkanut työssäsi.

Tulevan ajan eläkkeenosan saat, jos sinulla on eläkevakuutettuja ansioita vähintään 20 571,69 euroa työkyvyttömyyttäsi edeltävän kymmenen vuoden aikana.

Laskemme tulevan ajan eläkkeesi näin:

Katsomme ansioitasi sairastumista edeltäneiltä viideltä vuodelta ja laskemme näiden perusteella keskimääräisen kuukausiansiosi.

Laskemme keskimääräisen kuukausiansiosi perusteella, paljonko sinulle olisi kertynyt eläkettä, jos olisit työskennellyt alimpaan vanhuuseläkeikääsi asti."

eli teoriassa, jos Matti on viimeisen työssäoloperiodin aikana tienannut tietyn summan, eläkkeessä on tulevan ajan eläkeosaa.

Vierailija
36/37 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovempi kuin kaverilla 

Vierailija
37/37 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.