En ole saanut moneen kuukauteen toimeentulotukipäätöstä, jossa ei olisi yhtään virhettä
Käykö muille samaa vai onko mulla vaan niin erikoinen elämäntilanne, että se aiheuttaa hankaluuksia?
Kommentit (40)
Mä en ole tähän ikään mennessä saanut yhtäkään toimeentulotukipäätöstä. Mitäköhän johtuu?
M44
Vierailija kirjoitti:
Hyvä syy mennä töihin.
myös pienipalkkaiset saavat eri tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausia? Mene töihin.
ole asiallinen. olet nolo. myös työssäkäyvät pienipalkkaiset saavat eri tukia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole tähän ikään mennessä saanut yhtäkään toimeentulotukipäätöstä. Mitäköhän johtuu?
M44
Johtuu siitä, että hanttihommiin ei vaadita kirjoitustaitoa.
Olen valittanut aika monesta päätöksestä ja siihen menee sitten 1-8 kuukautta.3 Edelline valitus viime vuoden maaliskuussa ja päätös tuli vasta syyskuussa. Sain 2200 euroa toimeentulotukea sen takia kerralla. Valitin siitä että olin saanut 2 vuoden ajan joka kuukausi liian vähän toimeentulotukea. Kelassa ne yrittää huijata kaikin tavoin.
Hallitus on saanut Kelan sekaisin. Kela vastannut mulle, että eivät pysty tekemään päätöstä, koska tuet uudistuvat taas ensi kuussa eivätkä yksinkertaisesti tiedä.
Kertoo kaiken tästä palstasta, että täällä on välittömästi omakohtaista kokemusta kuukausien ja vuosien toimeentulotukielättiydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kaiken tästä palstasta, että täällä on välittömästi omakohtaista kokemusta kuukausien ja vuosien toimeentulotukielättiydestä.
Onko se mikään ihme? Eihän työssäkäyvillä ole aikaa päivystää palstalla tai edes mitään annettavaa tällaisiin aiheisiin, jos ei ole koskaan ollut tarvetta hakea toimeentulotukea. Oletko vähän yksinkertainen?
EI olis pitäny laittaa kelalle tuota toimeentulotuki käsittelyä.. Vaan siihen ois vaadittu erillinen sosiaalituki yksikkö mikä oli aiemmin.
Kerran olivat käyttäneet edellisen vuoden vuokraa, korjasivat kyllä kun asiasta ilmoitin. Nyt sain 5 kuukauden päätöksen heinäkuun loppuun kun arvatenkin veronpalautus tulee taaskin elokuun alussa. En selitä mitään ylimääräistä enkä hanki ylimääräisiä tuloja vaan kaikki rahat on peräisin kelasta.
Eikö sielläkin väkeä vähennetä ja työntekijää mitataan nopeuden perusteella, mitä enemmän päätöksiä, sen parempi työntekijä, päätösten oikeellisuudesta viis. Kyllä minäkin virheen uhalla paukuttaisin päätöksiä semmosee tahtiin että en ole ensimmäisenä lentämässä pihalle.
Vierailija kirjoitti:
EI olis pitäny laittaa kelalle tuota toimeentulotuki käsittelyä.. Vaan siihen ois vaadittu erillinen sosiaalituki yksikkö mikä oli aiemmin.
Mielestäni se oli hyvä uudistus, ja vuodesta 2017 viime vuoteen asti, se toimi pääasiassa hyvin. Sossustakin ehdin toimeentulotukea hakea ainakin vuoden ja se jos mikä oli nöyryyttävää, kun asenteeltaan 1970 luvulla elävä sossuntäti mulkaisi käynnillä melkein ääneen sen sanoen: "Taasko sinä olet täällä." Sitten kulmat kurtussa tuijotteli läpi vaaditut lippuset ja lappuset, ja toivotteli asiakkaan matkoihinsa.
Todennäköisyys saada oikein oleva päätös kohoaa, jos tuloina on vain Kelan maksamia tukia, mutta jos on mitään muuta, virheet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Menoissa voi olla virheitä aina, koska osa ei viitsi lukea hakemusta ja liitteitä kunnolla ja sitten jättää menon huomioimatta kokonaan tai valittaa, ettei ole muka liitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sielläkin väkeä vähennetä ja työntekijää mitataan nopeuden perusteella, mitä enemmän päätöksiä, sen parempi työntekijä, päätösten oikeellisuudesta viis. Kyllä minäkin virheen uhalla paukuttaisin päätöksiä semmosee tahtiin että en ole ensimmäisenä lentämässä pihalle.
Ainut, jolle tuosta on iloa, on Kelan lakimiehet, jotka sitten joutuvat anelemaan asiakkaita olemaan viemättä lainvastaisuuksia eteenpäin hallinto-oikeuteen.
Aloittaja voisi samalla tarmolle etsiä itelleen töitä kuin tarkistaa muiden maksaman toimeentulotuen oikeaa summaa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys saada oikein oleva päätös kohoaa, jos tuloina on vain Kelan maksamia tukia, mutta jos on mitään muuta, virheet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Menoissa voi olla virheitä aina, koska osa ei viitsi lukea hakemusta ja liitteitä kunnolla ja sitten jättää menon huomioimatta kokonaan tai valittaa, ettei ole muka liitteitä.
Mulla ne virheet on aina menoissa. Tuloina on ansiosidonnainen ja asumistuki.
Ap
jos tuommoinen sikailu kelassa vielä jatkuu, niin minä menen töihin
Itse asiassa joo jatkuvasti jätetään laskelmalla huomiotta kotivakuutus, vesimaksu tms. vaikka olen tarvittavat liitteet toimittanut ja summakin ilmoitettu selvästi hakemuksessa. Noi maksut ovat vielä kiinteitä eivätkä mitenkään vaihtele kuukausittain.
Kesäisin sitten kun on kesätyöntekijät tekemässä päätöksiä, tehdään isompia virheitä kuten huomioidaan sama tulo kahteen kertaan ja tällä sitten evätään koko tuki. Aina on asia selvinnyt kun olen ollut yhteydessä Kelaan, mutta välillä täytynyt näin "asiakkaana" vääntää rautalangasta Kelan työntekijöille missä on laskettu väärin :D ei näiden virheiden pitäisi olla sääntö vaan harvinainen poikkeus. Itse sentään tiedän miten homma menee ja mihin summaan olen oikeutettu, mutta kaikilla ei ole ymmärrystä tai jaksamista selvittää Kela-tukien kiemuroita.
Vierailija kirjoitti:
jos tuommoinen sikailu kelassa vielä jatkuu, niin minä menen töihin
Niin varmaan menetkin. 🥱
Vuosi toimeentulotukiasiakkuutta tulee kohta täyteen.
Ap