Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisiin paikkoihin voi mennä työkokeiluun?

Vierailija
24.02.2026 |

Vai onko sellainen tarkoitettu kouluttamattomille ja vajaakuntoisille?

Jopa se 9 euroa päivässä olisi mulle nyt iso raha.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mihin vaan. Kokeilemaan olet menossa.

Mitä siellä käytännössä kokeillaan? Työntekoa? 

Ap

Laitetaan tekemään niitä töitä mitä vakituiset työntekijät välttelee ja vaaditaan vähintään samaa ahkeruutta/työtahtia kuin vakituisilta sekä tarkkaillaan taukojen pituutta enemmän kuin vakituisten työntekijöiden

Ehei, työkokeilijan ei tarvitse tehdä mitään töitä, hänelle on nimettävä ohjaaja, jonka kanssa kokeilee erilaisia tehtäviä. Yksin ei tarvitse eikä edes saa tehdä mitään, vain ohjaajan valvonnassa!

Vierailija
22/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on siis tultu. Ihminen haikailee epätoivoissaan ilmaistyön perään, jotta saisi edes sen 9 euroa. 

Maksetaanko tuo 9 euroa yleensä vielä, vai otettiinko sekin jo pois?

Ilmaistyössä lahjoitat ainoan elinaikasi työnantajalle, ja muut veronmaksajat elättävät sinut edelleen. 

Juuri hetki sitten kävin lukemassa Kelan sivuilta päätökseni, ja kyllä, 9 euron päivä korvauksen saa vielä, eikä se leikkaa toimeentulotukeakaan, vaikka joku niin väittäisi. Voi olla, että käytännöt ovat taas muuttuneet, mutta viimeksi kun sellaiseen olin itse oikeutettu, niin sitä piti hakea erikseen ja se tuli neljän kuukauden viiveellä.

Eikä siinä mitään elinaikaa lahjoita. Työkokeilu sopimuksen tuntimäärään ja viikoittaisiin päiviin voi vaikuttaa työkokeiluun hakeutuva itsekin, toki työnantajaa kannattaa kuunnella myös.

Työkokeilusta voi sopia vaikka kuukauden kerrallaan, kuudeksi kuukaudeksi on kai pisin sallittu työkokeilu sopimus, kolme kuukautta oli Copilotin mukaan yleisin kesto aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkokeilussa seurakunnassa. Sain sieltä töitä, mutta palasin sitten vanhaan työpaikkaani, kun siellä tuli muutoksia.

Vierailija
24/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä työkokeilut on lähinnä nuorille, jossa opetellaan ihan työssä olon perussääntöjä, tullaan töihin ajoissa, käyttäytyy niin kuin töissä kuuluukin, opettelee työntekoa, olipa se mitä tahansa, kyllä siellä äkkiä selviää onko ala mitä haluaa tehdä. Minusta kokeiluun riittää ihan enintään kuukausi, sen ei pidä olla työnantajalle ilmainen työntekijä.

Ei, työkokeilu ei liity millään tavalla työnteon oppimiseen, kokeilija tulee tutustumaan alaan ja sen ammatteihin. Siis kaupassa kiertää kassatyöstä hyllyttämään, edelleen varastoon, sieltä hevi-osastolle jne. yhdessä ohjaajansa kanssa. Kyse ei ole työnteosta lainkaan!

Vierailija
25/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Amk-opiskelija joka tarvitsee harjoittelun vai muuten työtön?

Pitkäaikaistyötön. Eihän työkokeilu vastaa mitään amk:n harjoitteluja tai ole edes mahdollista opiskelijastatuksella?

Ap

Vierailija
26/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työkokeilussa seurakunnassa. Sain sieltä töitä, mutta palasin sitten vanhaan työpaikkaani, kun siellä tuli muutoksia.

Mitä teit siellä? Mulla on kirkko ja kirkkoherranvirasto ihan tuossa naapurissa, joten se olisi ainakin lähellä.

Ap

Vierailija
27/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suntion hommissa, keittiöllä ja hautausmaalla.

Vierailija
28/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä työkokeilut on lähinnä nuorille, jossa opetellaan ihan työssä olon perussääntöjä, tullaan töihin ajoissa, käyttäytyy niin kuin töissä kuuluukin, opettelee työntekoa, olipa se mitä tahansa, kyllä siellä äkkiä selviää onko ala mitä haluaa tehdä. Minusta kokeiluun riittää ihan enintään kuukausi, sen ei pidä olla työnantajalle ilmainen työntekijä.

Eikö ne ole myös jos haluaa ottaa selvää sopisko ammattia, jos aikoo mennä opiskelemaan uutta alaa?

Yleensä nämä kokeilupaikat on säätiöitä, tuskin niistä muuta iloa on, kuin 9e ja tavata muita ihmisiä. Opiskelupaikoissa on työharjoittelu osana opintoja.

Vierailija
29/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on siis tultu. Ihminen haikailee epätoivoissaan ilmaistyön perään, jotta saisi edes sen 9 euroa. 

Ilmaistyössä lahjoitat ainoan elinaikasi työnantajalle, ja muut veronmaksajat elättävät sinut edelleen. 

Aikoinaan sai vielä kokoaikaisen työn menemällä työpaikalle kysymään töitä ja kunnollisella palkalla eikä kaikenlaisia tutkintoja tarvinnut. On kyllä nykysuomi romahtanut täysin.

Vierailija
30/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole myös jos haluaa ottaa selvää sopisko ammattia, jos aikoo mennä opiskelemaan uutta alaa?

Yleensä nämä kokeilupaikat on säätiöitä, tuskin niistä muuta iloa on, kuin 9e ja tavata muita ihmisiä. Opiskelupaikoissa on työharjoittelu osana opintoja.

Niin kuin mitä säätiöitä? En ole kuullutkaan tuollaisesta. Mun tietämän ja oman kokemuksen mukaan työkokeilut on ihan tavallisissa työpaikoissa.

Vierailija
31/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan sai vielä kokoaikaisen työn menemällä työpaikalle kysymään töitä ja kunnollisella palkalla eikä kaikenlaisia tutkintoja tarvinnut. On kyllä nykysuomi romahtanut täysin.

On se kyllä vähän surkeaa, että on opiskellut lähes 17 vuotta ja silti pitää anella jotain palkattomia töitä, mutta en enää keksi mitä muutakaan voisin tehdä.

Ap

Vierailija
32/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teit siellä? Mulla on kirkko ja kirkkoherranvirasto ihan tuossa naapurissa, joten se olisi ainakin lähellä.

Ap

Minä en päässyt, en kuulunut kirkkoon, onko syrjintää?

Vierailija
33/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä en päässyt, en kuulunut kirkkoon, onko syrjintää?

Ei kaikki pääse työkokeiluun. Riippuu ihan paikasta ja ihmisestä. Kun mä olin seurakunnassa töissä, oli kirkkoon kuulumattomia työkokeilijoita. Mutta sen sijaan kirkossa on työpaikkoja, joissa kirkkoon kuuluminen on vaatimus.

Vierailija
34/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä vähän surkeaa, että on opiskellut lähes 17 vuotta ja silti pitää anella jotain palkattomia töitä, mutta en enää keksi mitä muutakaan voisin tehdä.

Ap

Joo, eihän se mukavaa ole. Mutta parhaimmillaan työkokeilusta voi sitten löytyä uusi työpaikkakin. Tai jollain toisella se antaa mahdollisuuden kokeilla, pystyykö sairausjakson jälkeen työelämään.

Vierailija
35/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeiluun voi hakea haluamaansa yritykseen, kannattaa kyllä suunnitella yhdessä "työkkärin" yhteyshenkilön kanssa, että työkokeilu hyväksytään.  Samaa hakemista se voi olla kuin työpaikan hakeminen. Olen ollut kahdesti työkokeilijana ja yhden kerran jollain muulla termillä keskussairaalan teknisellä osastolla, ja siellä ihan oikeisiin töihin pääsin, loisteputkia vaihtamaan pääasiassa ja potilaspäätteitä putsailemaan ja korjaamaan. 

Vierailija
36/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin mitä säätiöitä? En ole kuullutkaan tuollaisesta. Mun tietämän ja oman k

Tiettyjen urheiluseurojen, spr, kaupungin tai kunnan tapahtumissa, onhan näitä. Alueellisia eroja tosin on. 

Vierailija
37/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisin tuolla summalla maksettua opintolainan lyhennykset, ja se olisi todella tärkeä lisä mun talouteen. Lyhennyksiä kun ei huomioida toimeentulotuessa menoiksi.

Ap

Saisit sitten tuon työkokeilun lisän verran verran vähemmän toimeentulotukea.

Vierailija
38/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Teetetään töitä orjapalkalla. Työpaikkaa ei noista irtoa. Kun kokeile loppuu, ottaavat seuraavan orjan

Vierailija
39/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Laitetaan tekemään niitä töitä mitä vakituiset työntekijät välttelee ja vaaditaan vähintään samaa ahkeruutta/työtahtia kuin vakituisilta sekä tarkkaillaan taukojen pituutta enemmän kuin vakituisten työntekijöiden

Ehei, työkokeilijan ei tarvitse tehdä mitään töitä, hänelle on nimettävä ohjaaja, jonka kanssa kokeilee erilaisia tehtäviä. Yksin ei tarvitse eikä edes saa tehdä mitään, vain ohjaajan valvonnassa!

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
40/53 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Teetetään töitä orjapalkalla. Työpaikkaa ei noista irtoa. Kun kokeile loppuu, ottaavat seuraavan orjan

Ai jaa. Mä sain töitä työkokeilun kautta. Kannattanee selvittää jo ennen sitä työkokeiluun menoa, onko siellä tarvetta työvoimalle. Työkkärin virkailijalla lienee jonkinlainen kuva siitä. Mä menin juuri siksi, että tiesin, että tuolla tarvitaan työntekijää ja että siellä todennäköisesti tykättäisiin musta ja sitä kautta saisin jalkaa oven väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi