Lue keskustelun säännöt.
Paljonko omalle lapselleen voi antaa ennakkoperintönä?
23.02.2026 |
Hei. Mikä tuo summa on? Ja jos äiti tai isä antaa rahalahjan tai asian, joka on arvioitu tuon arvoiseksi, seuraako siitä jotain kuluja eläkeläiselle itselleen? Entä pelätty verottaja? Kela-kytkennät?
Kärsiikö antaja tai lahjan saaja tilanteessa, jossa omalle lapselleen antaa ennakkoperintöä?
Kommentit (43)
Lahjoittaa voi verottomasti 7499€ kerran kolmessa vuodessa. Lahjana verojen kanssa niin paljon kuin haluaa.
Mutta luulen ettei sulla ole mitään lahjoitettavaa tai perintöä ennakkoon annettavana jos kyselet vauvapalstalta tuollaisia asioita, eikä vissiin äly riitä googlaamiseen.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jos lahjan saaja saa kelalta rahaa, niin lahjat voivat vaikuttaa tukiin.
Itse lahjoitin alkukuusta kesämökin lapselleni, se on helppoa netissä. Kesti vartin Maanmittauslaitos.fissä ja maksoi 236,-. Mitään kaupanvahvistajia ei tarvita ja summaan sisältyy lainhuudatus. Siellä on malliksi kauppa-/ lahjakirjoja, joihin voi poimia ehtoja malliehdoista, sitten saaja tekee itse lahjaveroilmoituksen netissä. Siihen tulee hinta-arvio ja jos verottaja hyväksyy sen niin lahjaveropäätös tulee nopeasti. Lapselle tuli noin viikossa päätös ja ehdottamamme hinta/arvo meni läpi, oli noin tupla verotusarvoon, rakvuosi 2003. Uskomattoman helppoa, halpaa ja nopeaa.
Aloittajalle vielä, että voit lahjoittaa vaikka Eiffel-tornin, mitään hintarajaa ei ole.