Naisten hiihto on nykyään paljon mielenkiintoisempaa
Koska naisilla ei ole kenelläkään maalla niin vahvaa joukkuetta, yksilön henkilökohtainen taso määrittää aika paljon enemmän kisaa. Ebba Andersson osoitti tänään, mitä "tyrmäävän ylivoimainen" voitto tarkoittaa. Ja hiihti koko matkan itse, ei ollut peesistä hirveästi apua. Tuntuu, että tämä jää pimentoon yllättävän paljon.
Koska Norjalla on miesten puolella niin vahva joukkue, Kläbon kaltaiset tarinat ovat helppo toteuttaa. Eihän Kläbo voita suurimpaa osaa kisoista omalla kisakunnolla tai vauhdilla, vaan taktisesti antaa muiden tehdä vetotyöt ja ottaa sitten irti kilometrin tai satasia metrejä ennen maalia. Maalissa hän on sitten "tyrmäävän ylivoimainen". Siltähän se on saatu näyttämään. Mutta harmittaa se, että paras ei miehissä voita. Miksi kukaan ei edes yritä pakottaa Kläboa vetämään pitkillä matkoilla? Kläbolla tuskin ongelmaa vaikka pysähtyä keskelle latua, jotta hän ei joudu tekemään kovaa työtä, mutta jossain kohtaa se on pakko alkaa hiihtämään, tulisiko tästä muille sitten psykologinen efekti, tai joukkuepeli, että valmennus laittaa muut vetämään?
Onhan se Norjan miehille hyvä diili, koska viestistä saavat oman mitalinsa, joten ei tarvitse Kläboa haastaa yksilömatkoilla. Viestissä kaikki Norjan miehet iskivät niin hyvät stintit pöytään, ettei kenelläkään ollut jakoa, mutta yksilömatkoilla jopa nuori ranskalainen hiihtäjä pääsi kiilaamaan väliin, lähes Kläbon vauhtia. En usko hetkeäkään, että Norjan kokeneet distanssimiehet jäisivät yli kymmenen sekuntia Kläbolle, mutta nuori ranskalainen pysyy tahdissa loppuun asti. Eli ilmeisesti päätetty, että himmaillaan. Saadaan Kläbosta mestaritarina.
Siksi tämä puhe maailmanhistorian parhaasta hiihtäjästä kaihertaa, koska eihän hän ole mikään ylivoimainen kisoissa, hänelle sattuu vain se vaakakuppi kääntymään jokaisessa kisassa. Naisten puolelle voittajat ovat omalla minuuttiluvullaan, se on ylivoimaa. Miesten ja naisten kisojen loppuajat alkavat myös lähestyä toisiaan pikkuhiljaa, eli Kläbon voimien säästämiseksi norjalaiset myös hallitsevat sitä kisavauhtia, mikä on miehissä hitaampaa ja hitaampaa aina vaan. Ikävä on Bolshunovia, joka voitti parhaina päivinä kisat omilla minuuttiluvuilla. Sille ei Kläbo pysty vastaamaan tänäkään päivänä. Toivottavasti venäläiset hiihtäjät nähtäisiin joku päivä vielä laduilla, vaikka neutraaleina urheilijoina. Ei sen takia, että sotaa käyvän maan pitäisi saada tilaa urheilussa, mutta sen takia, että nykyään miesten hiihto on vääristynyt ja joukkuepelillä Norja voi päättää, että kuka voittaa. Sinne tarvitaan kiilaa väliin, toivottavasti Desloges näyttää vielä kyntensä.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Hiihto on aivan hemmetin tylsää seurattavaa. Mäkihyppy on paljon kiinnostavampaa.
Joo sellainen urheilu missä jokainen tekee oman suorituksensa eikä saa muilta apuja. Se on parasta urheilua. Esimerkiksi pikajuoksu kesällä, Bolt oli aidosti oman lajinsa historian paras
Naisten ampumahiihto on kutkuttavaa katseltavaa, kaunista ja jännittävää 😍
Tj50
Ruotsin naiset ovat lähestulkoon yhtä ylivoimaisia kuin Norjan miehet.
Jaa, kyllä minä luulen, että Kläbokin joutuu tekemään töitä hiihtäessään, turha siinä mistään vetotöistä on jupista. Sama matka on kaikilla hiihdettävänä ja kello kertoo maalissa, kuka voitti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä minä luulen, että Kläbokin joutuu tekemään töitä hiihtäessään, turha siinä mistään vetotöistä on jupista. Sama matka on kaikilla hiihdettävänä ja kello kertoo maalissa, kuka voitti.
Kuvitelma siitä että joku muu vetää Kläboa on osittain peräisin Northugin ajalta. Hän roikkui isossa ryhmässä ja veti kovan kirin viimeisillä sadoilla metreillä. Kläbokin teki sitä joskus, mutta kyllä hän varsinkin nykyään saa ratkottua kisoja ihan itse hiihtämällä. Ja hän tosiaan pärjää nykyisin myös väliaikalähdöissä.
Hiihto on aivan hemmetin tylsää seurattavaa. Mäkihyppy on paljon kiinnostavampaa.