Epäreiluus työpaikalla
Työpaikassamme on kaksi yksikköä, joista toisen tiimin vetäjänä olen. Teen asiakastyötä ja myös toimistotyötä. Samoin tehdään toisessa yksikössä. Meillä on yhteinen esihenkilö, joka suosii selkeästi toista tiimiä.
Teen työni erittäin hyvin ja sitä ei esihenkilö ole pystynyt kiistämään, vaikka ilmeisesti haluaisi. Hän kokee minut jotenkin uhkana tai ainakin työntekijänä, joka pitää laittaa ruotuun. Yritän olla välittämättä asiasta.
Mainitsin tekeväni sekä asiakastyötä, että toimistotyötä ja toimistotyö on hyvän asiakastyön edellytys. Nyt esihenkilöni haluaa supistaa minun toimistotyöaikaani, jotta vapautuisin asiakastyöhön ja meidän tiimiltä saisi työntekijän muodossa työaikaa toiseen tiimiin.
Koen tämän äärimmäisen epäreiluksi, koska minun oletetaan tekevän samat työt pienemmässä ajassa tai sitten jättävän töitä tekemättä. Tästä tietysti esihenkilö ilahtuisi ja saisi syyn tylyttää enemmän.
Olen pyytänyt, että esihenkilöni kertoisi, mitä teen lyhyemmässä toimistotyöajassa ja mitä jätän tekemättä. Hän ei suostu. Mitä teen? Olen epätoivoinen.
Kommentit (5)
Tuollainen tilanne on valitettavasti aika yleistä ja varsinkin nyt, kun pomot saavat tehdä, mitä lystää. En pysty paremmin neuvomaan.
Luonnevikainen pomo. Pahojen kanssa voimme vain suojella itseämme. Ei tässä tapauksessa tiedä miten.
Tuo on kyllä kuormittava kuvio, kun esihenkilöllä on paha takoitus tekemisissään ja päätöksissään. Laitoithan pyynnön tehtävien määrittämisestä lyhyemmälle toimistoajalle esim. sähköpostilla ja säilytät sen arkistossasi. Esihenkilö ei ole vastannut. Hänelläkin on esihenkilö, ota yhteys ohi lähiesihenkilösi. Ja ota yhteys, ennen kuin sinulta oikeasti rajataan toimistoaikaa.
Tuon olen kuullut ennenkin, että pomo vaatii, että työntekijä pitää kertyneet saldot pois eikä kerrytä niitä lisää, mutta ei suostu vastaamaan, että mistä töistä sitten tingitään. Aivan ääliömäistä.
Up