Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomien ja kumppanittomien naisten kutsuminen vanhoiksi piioiksi?

Vierailija
17.02.2026 |

Onko mielestäsi asiallista käytöstä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän piikoja enää ole. Miksi lapsettomat olisivat piikoja?

Isä on nykyään synonyymi lapsenpiialle.

Vierailija
22/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Piia on vanhaa nykyaikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea termi on kai ylijäämänainen. 

Vierailija
24/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä milloin se kääntyi normaaliksi ettei perheitä perusteta? Mutta ennen se oli vähän häpeällistä ja tosiaankin oli normaalia että mentiin tietysti joskus pakostakin naimisiin jne. Teininä haaveiltiin omakotitalosta, avioliitosta ja lapsista.

Aika lailla samoihin aikoihin kun naiset saivat vapauden valita, he päättivät että eivät halua lisääntyä öklöjen ukkojen kanssa. 

Vierailija
25/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä joskus miettii että miten tuokin on sinkku että onkohan siinä jotakin vikaa?! Mutta eipä se minulle kuulu. 

Vierailija
26/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa vähän niinkuin sekin nainen joka antaa sinulle pakit, onkin oikeasti h uora. Mutta vasta sitten kun on antanut sinulle pakit :D

Vierailija
27/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä joskus miettii että miten tuokin on sinkku että onkohan siinä jotakin vikaa?! Mutta eipä se minulle kuulu. 

Sinkkuna taas välttelen kaikkia parisuhdeihmisiä koska en halua vaikutteita edes vakih uoraamisesta. Miehiltä tai naisilta.

Vierailija
28/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotien jälkeen lapsettomia naisia kohdeltiin halveksuen, vaikka heidän sulhasensa oli kaatunut rintamalla ja kun miehistä oli puutetta, niin niille jotka perheen halusivat ei niitä riittänyt. Siksi ihmettelen näitä vanhapiika nimittelyjä, minua ei häiritse, mutta kun tietää sen historian niin ihmettelen. 

Vierailija
29/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla naisella on edes kelvollinen kumppani että sillä voisi mitenkään kehuskella. Monille kelpaa mikä vaan pulssillinen turjakeukko tökkimään munallaan 😊

Olen aina ihmetellyt kuinka moni suomalainen nainen kuvaile ukkoansa niin että "eihän sitä kukaan halua". Miksi he haluavat itse?

Vierailija
30/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vähän niinkuin sekin nainen joka antaa sinulle pakit, onkin oikeasti h uora. Mutta vasta sitten kun on antanut sinulle pakit :D

Ja kun sillä on uusi, siitä tulee gold-digger tai rahan perässä juokseva h*ora.

Vierailija
31/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija 

Turha alapeukuttaa. Ennen tosiaan ne olivat vähemmistössä jolla ei ollut kumppania ja siksi kutsuttiin vanhaksi piiaksi kun sitä pidettiin vähän erikoisena. Itsellänikin oli vanha piika täti ja se oli outoa kun kaikilla muilla oli kumppani. Leskeys sentään oli ns. hyväksyttävää.

Normaali/ epänormaali ovat ihmisen keksimiä määritelmiä. Sanoja, jotka tekevät paljon vahinkoa. Parempi olisi ehkä käyttää vaikkapa sanaa yleinen/ harvinaisempi. Toki on asioita, joita voidaan pitää ihan oikeutetustikin epänormaaleina/ epäterveinä mutta tällöin mennään jo sairauksien puolelle.

Kannattaa kasvattaa pallit eikä hienostella kielellä. Silloin se katsottiin epänormaaliksi jollei ollut kumppania. Kutsu miksi kutsut mutta niin sitä sillon kutsuttiin.

Juuri näin, ja naimatonta miestä vastaavasti kutsuttiin vanhaksipojaksi. Ei noilla sanoilla sen suurempaa 

merkitystä ollut, aivan normaalia puhekieltä.

Avioliiton ulkopuolella syntynyttä lasta sanottiin äpäräksi. Tällä oli jo selvästi paha ja loukkaava merkitys.

Vierailija
32/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten nimittely vanhoiksi piioiksi paha, miesten nimittely inceleiksi hyvä. T. AV-logics

Mä luulen, että sulla on huono itsetunto ja miehenä koet alemmuutta naisiin nähden.

Vierailija
33/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiallista kutsua vanhaksi piiaksi. Syyt lapsettomuuteen ja parisuhteettomuuteen voivat olla monimutkaisia. m 49

Vierailija
34/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas mietin että miksi noinkin ruma on lisääntynyt, kai sillä on peili kotona?!

Vierailija
35/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän piikoja enää ole. Miksi lapsettomat olisivat piikoja?

Koska se on nimitys. Äiti on nainen jolla on lapsia. Vanhapiika on nainen joka ei saa enää lapsia. 

Vierailija
36/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös heissä ole vikaa, jotka huolivat ihan kenet vaan?

Vierailija
37/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piika on asuinseudullani hellittelynimi tykätystä tyttölapsesta. Sillä on positiivinen kaiku täällä päin. Meän kielessä sitä käytetään myös Ruotsissa.

Vierailija
38/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttava, joka kutsuu itse itseään vanhaksipiiaksi. 

Vierailija
39/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla naisella on edes kelvollinen kumppani että sillä voisi mitenkään kehuskella. Monille kelpaa mikä vaan pulssillinen turjakeukko tökkimään munallaan 😊

Tähän sopii vastaukseksi vanha piika, jos mihin, vaikka pitäisi olla käyttämättä tuota termiä.

Vierailija
40/42 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhapiika tarkoitti aiemmin yli 25-vuotiasta naimatonta naista, joka ei siis ollut solminut avioliittoa. Nainen, jolla ei ollut aviomiestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi