Pelkään valtavasti silmän kaihileikkausta. Onko joku ollut kyseisessä leikkauksessa?
Kommentit (36)
Rutiinileikkaushan se on. Noudata esi- ja jälkihoito-ohjeita huolellisesti
Vierailija kirjoitti:
Kauanko se leikkaus kestää?
20-30 min
Puoliso kävi, yksityisellä, onnistui ihan täydellisesti. Onhan se pelottavaa, mulla laseroitu silmät eikä ollut kiva kokemus.
Monet. Helppo homma, nopea parantuminen.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso kävi, yksityisellä, onnistui ihan täydellisesti. Onhan se pelottavaa, mulla laseroitu silmät eikä ollut kiva kokemus.
Minullekin asennettiin silmälaserit.
Leikkaus on väärä sana nykyään. Joskus ennen kaihi sananmukaisesti leikattiin. siis käytettiin veistä. Nykyään käytetään laseria. Parempi termi olisikin kaihilaserointi.
Kannattaa kertoa että jännittää, niin antavat rauhoittavaa lääkettä ennen leikkausta. Minullekin se oli tarpeen. Sitten ei jännitä ihan niin paljon. Mutta oikeasti järjellä ajateltuna ei siinä mitään sellaista ole, mitä pitäisi pelätä, ainakaan se ei sattunut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaus on väärä sana nykyään. Joskus ennen kaihi sananmukaisesti leikattiin. siis käytettiin veistä. Nykyään käytetään laseria. Parempi termi olisikin kaihilaserointi.
Minulla ainakin viime vuonna mykiöt vaihdettiin pienen viillon kautta. Ennen leikkausta piti valita, että millaiset linssit ottaa. Yksityisellä saa parempia ja kaliimpia linssejä kuin julkisella, ei tarvitse valita ottaako lähi- vai kaukonäön, vaan on erilaisia monitehoja. Mutta tosiaan muutaman tonnin maksaa, ja hinta riippuu myös mitkä linssit valitsee.
Laserointi voidaan tehdä myöhemmin, jos tulee jälkikaihi.
20-30 min silmä apposen auki, voi hemmetti.. mulla ei pysy puolta minuuttia.. toivottavasti ei kaihia tule. eikä se kaihi mikään vaarallinen ole lähinnä autolla ajamista haittaa. Viherkaihi on eri juttu se vaatii nopeaa toimintaa ettei näkö mene.
Olen menossa linssileikkaukseen (teknisesti sama kuin kaihileikkaus, vain erityyppinen linssi) ja minulle on kerrottu, että moni mieltää linssi/kaihileikkauksen olevan helpompi kuin hammaslääkärikäynti.
Silmä puudutetaan ja pupilli laajennetaan ja siihen saa tarvittaessa rauhoittavan esilääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
20-30 min silmä apposen auki, voi hemmetti.. mulla ei pysy puolta minuuttia.. toivottavasti ei kaihia tule. eikä se kaihi mikään vaarallinen ole lähinnä autolla ajamista haittaa. Viherkaihi on eri juttu se vaatii nopeaa toimintaa ettei näkö mene.
Eihän niitä silmiä itse tarvitse, eikä pystykään, auki pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Kaihi tulee oikeastaan kaikille, jos elää riittävän pitkään. Se haittaa autolla ajamisen lisäksi mm. niin ettei näe telkkaristä tai elokuvista tekstitystä, ja estää käytännössä monia harrastuksia, missä pitää heittää tai osua johonkin maaliin, esim. golfaamisen, fresbeegolfin, mölkyn, keilaamisen ja tikanheiton, koska ei näe mitään muutakaan yksityiskohtia kuin ihan lähietäisyydeltä. Silmä puudutetaan ja teipataan niin että varmasti pysyy auki, yhtä silmää operoidaan noin 10 - 15 min. Tuo aiemmin jonkun kertoma aika 20 - 30 min. on kahdelle silmälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään omin voimin pysy silmä auki kuin korkeintaan puoli minuuttia, jos sitäkään. Mutta kyllä ne osaa sen laittaa niin että se pysyy. Auki pitämisestä ei tarvitse itse huolehtia. Riittää kun on vain ihan rauhallisesti sen 10 - 15 minuuttia paikoillaan siinä leikkauspöydällä. Sitten siinä välissä kun vaihtuu silmä, voi vähän liikkuakin. Helposti se menee.
Tässä ketjussa on viestejä, jotka selvästi on tehty pelottelutarkoituksessa. Ei kannata uskoa kaikkea. Helppo ja hyvä leikkaus kyseessä, sitä on turha jännittää.
Olen ollut. Näkö lähti toisesta silmästä. Toisessa vähän näkö parani.