Kenellä on tinnitys ja mistä se tuli?
Keskustelua aiheesta
Kommentit (49)
Ensin tuli elämäni ensimmäinen punkin purema tuliaisina borrelia.
Tinnitus tuli 6 kk päästä ja samalla menierin tauti.
En osannut noita yhdistellä toisiinsa kunnes korvalääkäri kysyi: Onko ollut punkin puremaa? Bingo 🎉
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tinnitus alkoi selkeästi koronarokotteesta todella kovana. Lääkärille en tuota kuitenkaan kehdannut ääneen sanoa. Tutkimuksissa todettiin, että johtuu ikäkuulosta eli oli kuulon alenemaa. No on kai, jos tinnituksen vuoksi ei pysty aina kuulemaan. Kaipa mulla sitten on jo ikäkuulon vaiva, vaikka ikää vasta 50.
MInusta se oli ihan mahdollinen haitta koronarokoteelle, toki harvinainen. Kyllä näistä kannattaa lääkärille mainita niin menee avinkin tietoon.
Mulla tinnitus alkoi kun saattohoidon syöpään kuolevaa miestäni. Yhtäkkiä illalla vain havahduin ihmeelliseen suhinaan vasemmassa korvassa. Yleensä vain vasen oireilee. Ajattelin, että paranee kun stressi on ohi, mutta miehen kuolemasta on jo viisi vuotta ja edelleen suhisee.
En kiinnitä siihen huomiota, joten en tiedä, onko se kokoaikaista. Joskus huomaan sen. Tietenkin hiljaisessa ympäristössä sen erottaa paremmin. Ainakin sen volyymi vaihtelee.
En osaa sanoa. Yhtäkkiä vain kuulin sen surinan korvissa, reiku vuosi sitten (olin 55 v silloin). Oli joskus aikoinaan tinnitusta yökerhoillan jälkeen, mutta mei aina ohi. Tinnitus on koko ajan, mutta jotenkin onnistun blokkaamaan sen mielestäni. Nyt kun luin tämän aloituksen, kuulen surinat tosi kovana. Kuhan alan jotain touhuamaan, en sitä huomaakaan. Joskus on muutama sekunti, että se tosiaan oikeasti loppuu. Silloin on ihan outo olo, ihan kuin jotain uupuisi. Kun liikahdan se alkaa taas.
Mulla on kuulemma iästä johtuva kuulon rappeuma. Alkoi jo vähän päälle 40 vuotiaana. Nyt olen 60v. Rappeuma aiheuttaa kuulon alenemaa ja tinnitusta. Tinnitus pääasiassa kohisevaa, joskus vinkuvaa. Kuulolaitteet helpottavat oloa päiväsaikaan. Yöksi otan kuulolaitteet pois ja nukahdan hyvin kohinaan.
Sain elinikäisen tinnituksen 1989 teini-ikäisenä Helsingin jäähallin rock-konsertista. Korvia särki koko konsertin ajan ja se musiikki oli todella kovalla. En teininä ymmärtänyt vaaraa, vaan sitkeästi olin koko konsertin loppuun, vaikka korvia särki niin. Tämän jälkeen en kuullut kahteen viikkoon oikeastaan mitään. Aivan kuin olisin ollut veden alla. Pikku hiljaa kuulo palasi, mutta jäi elinikäinen tinnitus, sellainen melko korkea sirinä taukoamatta.
Olen oppinut elämään tinnituksen kanssa, että en kuule sitä normaalissa arjessa. Joskus sängyssä maatessa hiljaisuudessa kuulen sen. Jos olen tahtomattani ja yllättäen altistunut äkilliselle kovalle äänelle, korvani soivat muutamista päivistä viikkoihin kovempaa.
Asiaahan ei auttanut myöskään sitten nuorena aikuisena baarireissut, joka paikassa soitettiin musaa niin lujaa, että korvat soivat vieläkin lujempaa aina koko seuraavan päivän ja kylläpä se ahdisti, koska se lujempi soiminen oli vieläkin veemäisempää.
Sittemmin viisastuin ja nykyään, jos olen menossa paikkaan, jossa altistuu melulle, pistän aina korvatulpat korviin. Mulla on jopa leffassa korvatulpat mukana, sillä joskus ne äänet on sielläkin niin lujalla. Suojelen nyt siis korviani niin paljon kuin voin, sillä tiedän, kuinka vittumainen vaiva tämä on, enkä halua soimisen kuuluvan yhtään tämän lujempaa kuin nyt. Ja jos ulkona tulee joku kova ääni, pistän suoraan kädet korville siten, että painan vielä sormella sen korva-aukon umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä on lievä ilmaus, sillä tinnitus on pahimmillaan hulluksi tekevä!!!
Onneksi apua on saatavilla! Itselläni tinnitus aiheutti jo kuulon alenemankin ja sain kuulolaitteet jotka eivät kyllä tinnitusta hävitä mihinkään, mutta nyt tinnitus on jäänyt taka-alalle koska kuulen byt muut äänet erittäin selvästi.
Olen ikäihminen ja minulla tinnitu on ollut kauan. Paha kuulonalebema on todettu ja saan pian kuulolaitteet korviini. Moni on sanonut että kun saa kuulolaitteet tinnitus häviää ja sitä toivon.
Täällä kanssa yksi jolla tinnitus alkoi reilun viikon päästä 1. koronarokotteen ottamisesta.