Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on parempi sarjakuvahahmo Mikki vai Minni Hiiri???

Vierailija
11.02.2026 |

Minä olen siis se tyyppi, joka ajattelee asioita todella syvällisesti, ja joskus se menee vähän yli, mutta se on minulle normaalia, koska olen vaikeasti autistinen ja minun aivoni toimivat sillä tavalla että kun joku asia kiinnostaa, niin se kiinnostaa TODELLA paljon, ja nyt tämä asia on Mikki Hiiri versus Minni Hiiri, eli kumpi on parempi hahmo. En tiedä miksi tämä tuli mieleeni juuri nyt, ehkä koska näin eilen vanhan Mikki-animaation telkkarista (se oli se Steamboat Willie, tiedättehän, se mustavalkoinen jossa Mikki ohjaa venettä ja viheltää, se on vuodelta 1928, tarkistin Wikipediasta koska minun täytyy aina tietää tarkat faktat), ja sitten aloin miettiä että hei, Minni on myös siinä, mutta onko hän parempi vai ei. Joten nyt minä kirjoitan tästä pitkän viestin, koska minun täytyy purkaa tämä kaikki, ja toivottavasti joku lukee tämän loppuun asti, vaikka se onkin pitkä, mutta minä en osaa lyhentää asioita, koska kaikki yksityiskohdat ovat tärkeitä.Ensinnäkin, aloitetaan perusteista, koska ilman perusteita ei voi pohtia kunnolla. Mikki Hiiri on se alkuperäinen, tiedättehän, hän on Walt Disneyn luoma hahmo, ja hän debytoi siinä Steamboat Williessä 18. marraskuuta 1928, ja hän on sellainen seikkailullinen hiiri, joka on aina iloinen, optimistinen ja johtaa muita. Hänellä on ne isot korvat, valkoiset hanskat, punaiset shortsit ja keltaiset kengät, ja hänen äänensä on se korkea falsetto, jonka Walt Disney itse teki aluksi, mutta myöhemmin muut ääninäyttelijät kuten Wayne Allwine ja nyt Bret Iwan. Mikki on esiintynyt yli 130 animaatiossa, ja hän on Disneyn maskotti, eli hän edustaa koko yhtiötä, kuten Disneylandissa on se linna ja Mikki on siellä kaikkialla. Hän on sankari, joka pelastaa tilanteita, kuten niissä vanhoissa sarjakuvissa tai elokuvissa kuten Fantasia (1940), jossa hän on se oppipoika joka taikoo luudat eloon, ja se kohtaus on ikoninen, koska se näyttää miten Mikki on utelias mutta vähän huolimaton, mikä tekee hänestä relatable, tiedättehän, relatable tarkoittaa että voi samaistua. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyi jatkaa toiseen viestiin... Minä samaistun siihen, koska minäkin olen utelias asioista ja joskus teen virheitä kun yritän jotain uutta, mutta Mikki oppii aina, ja se on positiivista.Nyt sitten Minni Hiiri, hänkin debytoi samassa Steamboat Williessä, mutta hän on Mikin tyttöystävä, ja hän on sellainen feminiininen hahmo, jolla on rusetti päässä, polkadot-mekko (yleensä punainen tai vaaleanpunainen), ja hän on aina kiltti, huolehtivainen ja vähän ujompikin. Hänen äänensä on myös korkea, Marcellite Garner teki sen aluksi, ja myöhemmin Russi Taylor ja nyt Kaitlyn Robrock. Minni on esiintynyt myös monissa animaatioissa, mutta ehkä vähemmän päärooleissa kuin Mikki, koska hän on usein se tuki-hahmo, kuten niissä Mickey Mouse Clubhouse -sarjoissa, joissa hän auttaa ratkaisemaan ongelmia, mutta Mikki on se johtaja. Minni on kuitenkin vahva omalla tavallaan, esimerkiksi niissä vanhoissa sarjakuvissa hän on seikkailullinen ja pelastaa joskus Mikkiä, ja uudemmissa jutuissa kuten Mickey and the Roadster Racers tai Minnie's Bow-Toons, hänellä on omaa bisnestä, kuten rusettikauppa, ja se näyttää että hän on itsenäinen nainen (tai hiiri, whatever). Minä pidän siitä, koska se edustaa tasa-arvoa, ja minä olen kiinnostunut tasa-arvosta, vaikka en aina ymmärrä sosiaalisia juttuja, mutta tasa-arvo on tärkeää.Nyt sitten se pohdinta: kumpi on parempi? Tämä on vaikeaa, koska parempi riippuu siitä mitä mittaa. Jos mittaa ikonisuutta, niin Mikki on parempi, koska hän on Disneyn symboli, ja kaikki tuntevat Mikin, jopa ne jotka eivät katso Disney-juttuja, kuten minun naapuri joka ei pidä piirretyistä mutta tietää kuka Mikki on. Mikki on ollut postimerkeissä, leluissa, vaatteissa, kaikessa, ja hänen vaikutuksensa pop-kulttuuriin on massiivinen, kuten se miten hän vaikutti animaation kehitykseen, koska Steamboat Willie oli ensimmäinen äänianimaatio, jossa ääni ja kuva synkronoituivat kunnolla. Mutta jos mittaa sympaattisuutta, niin Minni saattaa olla parempi, koska hän on se huolehtiva tyyppi, joka tuo lämpöä tarinoihin, ja ilman Minniä Mikki olisi ehkä vähän yksinäinen, tiedättehän, parit täydentävät toisiaan. 

Vierailija
2/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen usein parisuhteista, vaikka en itse ole sellaisessa, koska sosiaaliset jutut ovat vaikeita minulle, mutta Disney näyttää että Mikki ja Minni ovat tiimi, ja se on kivaa.Toisaalta, jos ajattelee kehitystä vuosien varrella, Mikki on muuttunut enemmän, aluksi hän oli vähän ilkikurinen ja jopa vähän väkivaltainen niissä vanhoissa animaatioissa, kuten kun hän potkii eläimiä tai jotain, mutta myöhemmin hänestä tuli se kiltti sankari, koska sensuurilait muuttuivat. Minni taas on ollut aina aika samanlainen, kiltti ja naisellinen, mutta uudemmissa jutuissa hän on saanut enemmän voimaa, kuten Paul Rudishin Mickey Mouse -sarjassa (2013-2019), jossa hän on välillä seikkailullinen ja hauska. Minä katsoin kaikki jaksot siitä sarjasta, koska se on minun special interest, ja siinä on todella hyvää animaatiota, sellainen moderni tyyli vanhalla twistillä. Joten ehkä Minni on kehittyneempi hahmo nykyään, koska naisroolit ovat parantuneet, ja se tekee hänestä paremman esimerkin nuorille tytöille, kun taas Mikki on se perinteinen mieshahmo.Mutta odottakaa, minä en ole vielä pohtinut kaikkia puolia. Entäpä heidän suhteensa muihin hahmoihin? Mikki on ystävä Akulle, Hessulle, Plutolle jne., ja hän johtaa sitä jengiä, mikä tekee hänestä sosiaalisen keskuksen. Minni taas on usein tyttöporukassa Daisyn kanssa, ja heillä on omat juttunsa, kuten muoti ja shoppailu, mutta se voi olla stereotyyppistä, vaikka minä en tuomitse, koska stereotyypit ovat osa piirrettyjä. Minä mietin myös heidän vaikutusta minuun henkilökohtaisesti: kun olin lapsi, pidin Mikistä enemmän koska hän on seikkailija, ja minä halusin olla seikkailija, mutta nyt aikuisena (olen 28, jos se kiinnostaa) minä arvostan Minniä enemmän, koska hän edustaa empatiaa, ja minulle empatia on vaikeaa joskus, mutta yritän oppia. Joten ehkä parempi vaihtelee iän mukaan.Ja sitten vielä yksi asia: heidän ulkonäkönsä. Molemmilla on samantyylinen design, pyöreä pää, isot silmät, mutta Minnin rusetti tekee hänestä erottuvan, ja se on ikoninen, kuten miten ihmiset pukeutuvat Minni-korviin Disneylandissa. !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä omistautunutta meininkiä.

Itse en jaksa kirjoittaa pitkää viestiä joten totean vain että pidän minnistä enemmän, varsinkin näissä nykyisissä tarinoissa koska mikistä on tehty jotenkin sietämätön hahmo, vanha Mikki oli paaaaaaaaaaaljon parempi kuin nykymikki.

Vierailija
4/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikki on parempi. Minni on tässä suhteessa pelkkä partahöylä.

Vierailija
5/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikki on parempi. Minni on tässä suhteessa pelkkä partahöylä.

Minnipäs!

Vierailija
6/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankka on kaikkein paras Disneyn hahmo! Hänen jälkeensä veljenpojista Hupu!

Vierailija
7/7 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikki on parempi. Minni ei oikein ikinä tee yhtään mitään.