Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia ergosta

29.04.2007 |

Hei! Haluaisin lukea kokemuksia ergo kantorepusta. Olen harkinnut kyseisen repun hankkimista, mutta mietiskelen onko kapistus todellakin hintansa väärti. Miten pientä vauvaa repussa voi kantaa ja mikä hyöty on erikseen myytävällä vauvatuella? Kiitos!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut ergo käytössä jo 3 vuotta. Meillä siis käytössä vanhempi malli, mihin ei vauvatukea ole kuulunutkaan. Tässä vanhemmassa mallissa sai alkaa vauvaa kantamaan 5kk iässä (jos muistan oikein). MInusta se on ollut oiva vaihtoehto kantoliinalle esim, kauppareissuilla ja matkustaessa kun haluaa lapsen nopeasti selkään tai etupuolelle. Ei tarvitse kieputella liinaa kaupan lattialla tai lentokoneessa :) (selässä taisin kantaa vauvaa vasta8-9kk iästä)

Myös metsäretkillä ergo on ollut meille hyvä! Usein vieläkin kuljetan ergoa mukana jos jompi kumpi lapsi hyytyy kesken matkan (lapset 2 ja 4 v.) Pitkiä matkoja ei 4 v:tä tule kannettua. Mutta 2-vuotias kulkee jonkin verran vielä.

Meidän lapset on olleet melko kannettavia, etenkin nuorempi. Vauvasta asti sai kantoliinakyytiä kunnes alkoi omin jaloin kulkea (herkkä ja vaativa vauva, jonka piti saada olla paljon lähellä ja sylissä). Silloin tuntui, että kaikki kantovälineet olivat loistava apu helpottamaan arkea !

Vierailija
2/5 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut Ergoja useamman vuoden, kokemusta on sekä vanhasta ja uudesta. Vanhaan verrattuna uudessa on enemmän toppausta ja kantohihnoja on vähän muotoiltu. Uudessa on kans " turvalukitus" lantiovyölle eli yksi kuminauha, jonka alta lukitusklipsu pujotetaan. Itseäni moinen vähän huvitti, vanhassa kun ei sellaiselle edes ollut todellakaan tarvetta - aina siihen asti kun kerran jostain syystä lukitusklipsu ei sitten ollutkaan lukossa (irronnut? jäänyt alunperinkin laittamatta?).

Itse olen tykännyt molemmista Ergoista. Vauvatukea vanhaan Ergoon ei saa, kuten edellinen kirjoittaja mainitsi. Vauvatuen avulla saa ihan pienenkin kyytiin kehtoasennossa (eli kylki kantajan kylkeä vasten). Muuten Ergoa voi alkaa käyttämään noin 4 kk:n iästä alkaen. Tässä ideana on se, että vauva on riittävän iso, että jalat ylettyvät repusta ulos. Meidän neitokaisemme, joka on kooltaan pieni, kökötti repussa aluksi niin, että jalat sojottivat suorina kantajan kylkiä kohti. Ei ollut kovin tyylikäs näky, mutta ei tyttö valittanut ja kantoajat olivat lyhyitä (kantoliina oli aktiivisemmassa käytössä).

Ergohan on nimensä mukaan ergonominen sekä vauvalle että kantajalle, etenkin siis siinä vaiheessa kun vauvan jalat ylettyvät tulemaan jalka-aukoista ulos.

Hyvä hankinta, jos kannat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin käytettynä (kokeilematta, kun mieheni sen nouti) Ergo-repun, ja kotona sitten kokeilin kuopusta siihen (on tottunut kantamiseen, kun vauvana viihtyi kantoliinassakin), mutta huusi vaan, enkä itsekään kokenut kantoreppua hyväksi.

Olen isokokoinen ja rintava, ja tuntui jotenkin vaikealta saada niitä olkaimia istumaan hyvin...en tykännyt.

Myin sen samantien pois, käyttämättömänä meillä.

Patapum-reppua olen kokeillut, ja se istui paremmin päälleni.

Vierailija
4/5 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole oikein koskaan innostunut kantoliinoista, tosin en ole koskaan kokeillutkaan... Rintareppua käytimme, mutta siitä sai selkänsä nopeasti kipeäksi.

Kokeiluksi sitten ostimme tämän, ja se jos joku oli hyvä päätös!! Siinä on kannettu pienempää lasta ja hänen isosiskoaan (kohta 5 v) ja hyvin on jaksettu kantaa ilman selkäkipua! Jopa mies kehui Ergoa, joka on aika paljon mieheltäni...

Viivi

Vierailija
5/5 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kantomukavuus liinaan verrattavissa ole, minä en saa kesävaatteissa lantiovyötä istumaan niin ettei se jostain hiukan painaisi. Olen yrittänyt laittaa sitä ylemmäs vyötärölle ja alemmas lantiolle, oikeaa kohtaa ei tunnu löytyvän. Mutta näin kevätvaatetuksella ei ole ongelmia.

Varsinkin metsäreissuilla on Ergo ollut mahtava, etenkin kun kuopus oppi kävelemään vasta 1v8kk:n ikäisenä. Eilenkin kävimme pitkällä kävelyllä metsässä koiran kanssa, eipä tulisi mentyä ellei olisi kantoreppua.

Vanhassa Ergossa on pään nukkumistuki aika hankala, kuopus nukahti reppuun jokin aika sitten enkä yksin saanut millään molempia hihnoja kiinni ja tukea ylös. Tulin sitten metsästä kumarassa kävellen ettei lapsen pää retkota kauheasti, ja vasta sisällä peilin kanssa sain tuen ylos. Mutta tätäkin on kai paranneltu uudemmassa versiossa.

Suosittelen siis kantoteppua! Jos on mahdollisuutta käydä jälleenmyyjien luona kokeilemassa, kannattaa käydä kokeilemassa Ergoa ja Patapumia. En tiedä onko muitakin merkkejä saatavilla.