Suppoja hampaiden puhkeamisesta johtuvaan kitinään ?
Pojan 15kk hampaat vaivaavat taas. Poika puree kaikkea, vie kylmiä puruleluja suuhunsa, syö tavallista huonommin, vatsa on ollut löysällä ja nyt taas itkeskellää ja kieritään levotomasti öisin. Viime yönä poika itkeskeli ainakin 10 kertaa. Nukun lapsen kanssa samassa huoneessa enkä enää jaksa heräillä jatkuvasti.
Oletteko antaneet suppoja hammaskipuun vai onko jonkun mielestä väärin lääkitä poikaa vain jotta yöt olisivat rauhallisempia ? Onko asiasta annettu jotain ohjeita neuvoloissa tai oppaissa ?
Kommentit (11)
siis syö tavallista huonommin, mutta vie kaiken suuhunsa?
Eikös se huono syöminen hampaiden tulon aikaan (yleensä poskihampaiden) johdu juuri siitä että ikenet ovat arat, turvonneet, kuumottavat jne. ja siksi syöminen tekee kipeää. Tällaisessa tilanteessa olen helpottanut lapsen oloa kipulääkkeellä.
Etuhampaiden tullessa lapsi on vienyt kaiken suuhunsa, hieronut ikeniään jne. En osaa ajatella että ien olisi kovin kipeä kun lapsi hieroo sitä ja puree kaikkea mahdollista, ehkä kutinaa paremminkin. Silloin olen antanut kurjaan oloon viilentaviä puruleluja, porkkanaa, kuivaa ruisleipää jne.
En halua nyt saivarrella ja toki jokainen tuntee oman lapsensa ja hoitaa häntä tilanteen mukaan. En ole edes mitenkään kipulääkekielteinen, tämä hammastentulokysymys välillä vain mietityttää... Lapsi joka vie kaiken suuhun, puree jne.- on vaikea ajatella että kärsisi kivusta.
Ap taas;
Pojalle on puhkeamassa 4. hammas alhaalle eteen ja samanaikaisesti ehkä kulmahampaita. Ainakin aiemmin ylös puhkesi 3 hammasta samanaikaisesti ja itku oli sen mukaista.
Ongelma on itkeskely ja kitinä yöllä. Yöllä ei kai kannata antaa porkkanoita tai pureskeltavia ruokia.
Eli voi olla kutinaaja kipua samanaikaisesti. Tuskainen olo joka tapauksessa.
Onko tästä annettu mitään " virallisia ohjeita?" Lastensairaalankin neuvova puhelin vaan vastasi että siksi ne supot on keksisitty että niillä voidaan lapsen kipua helpottaa... Toisaalta terveyskeskuksessa puhutaan aina siitä että nykytiedon mukaan lapsen kipu pitää ottaa vakavasti ja toisaalta tuntuu että esim. päiväkodissa suhtaudutaan lääkkeisiin noin yleensä aika kielteisesti.
Ketä pitäisi uskoa ?
Kyllä mä olen laittanut lapselle supon silloin, kun hampaat tuntuvat vaivaavan. Ei mun mielestä lapsen tarvitse hammaskolotuksista kärsiä.
KL.
Lily:
En halua nyt saivarrella ja toki jokainen tuntee oman lapsensa ja hoitaa häntä tilanteen mukaan. En ole edes mitenkään kipulääkekielteinen, tämä hammastentulokysymys välillä vain mietityttää... Lapsi joka vie kaiken suuhun, puree jne.- on vaikea ajatella että kärsisi kivusta.
Ja kaikkien hampaitten puhkeamisen aikoihin on ollut selvästi kipeä. Eli tytölläni oli juurikin noita oireita joita aloittajan lapsella... En tiedä mikä siinä on että pureminen tuntui ikävältä mutta silti sinne suuhun piti tunkea tavaraa, mutta niin vaan tyttö teki. Aivan sama oliko tulossa etuhammas, kulmahammas tai eka tai toka poskihammas.
Aloittajalle: anna vaan särkylääkettä, kyllä hampaittentulo voi tehdä kipeää.
-minskuliina
on hammasvaivoihin annettu suppo tai nykyään Pamol F (tabl. liotetaan pieneen määrään vettä) särkylääke kun poika vastustelee niin supon laittoa.
Neuvolantädiltäkin joskus kysyin ja sanoi, että anna vain, niin nukkuu paremmin ja jaksaa päivällä,kun on nukk kunnolla. Tietysti jos vain vaiva jatkuu kannattaa käydä lääkärissä tarkastuttamassa korvat...
Hupulin(1v3kk)äiti
olisin kysynyt että millä tavalla kielteisesti päiväkodissa suhtaudutaan lääkkeisiin?asian vierestä ehkä menee,mutta olen itse päiväkodissa töissä ja olen vanhempien pyynnöstä esim.supottanut päiväunille mentäessä runsaan vuoden ikäistä lasta juuri hampaiden aiheuttaman kärttyisyyden vuoksi,ja nimenomaan vanhemman pyynnöstä.viime syksynä oli " kaunis" rivi meillä päikkärissä yskänlääke,antibiootti ym.lääkepulloja ja toimimmen lääkkeitä antaessa aina vanhempien ohjeiden mukaan.joskus vanhemmat pyytävät seuraamaan tilannetta esm.jos lapsella on yskä,saamme vanhemman pyynnöstä päättää yskiikö lapsi nukkumaan mennessä niin paljon että tarvitsee antaa yskänlääkettä,ja joskus on niin että meideän mielestä ei ole päivänaikana yskinyt eikä tarvitse välttämättä yskänlääkettä ottaa.
eli suppo ei lääkäreidenkään mukaan osu niin hyvin ja nopeasti oikeaan kohteeseensa kuin nestemäinen särkylääke - käytännössä reseptittä saa panadolia. Toinen hyvä vaihtoehto on pureskeltava/nesteeseen liotettava Pamol. Mutta joka tapauksessa särkyyn voi ja pitää antaa lääkettä - meillä suomessa ja muissakin länsimaissa suhtaudutaan lapsen kipuun liian lievästi, koska emme itse tunne sitä kipua emme voi tietää myöskään miltä lapsesta kipu tuntuu aikuisen asteikkkoon verrattuna. Tavallinen särkylääke ei ole vahingoksi lapselle!
Meidän samanikäinen ainakin tykkäsi Panadolin mausta, ja sitä piti ottaa vain 2teelusikkaa. Pyysi vaan lisää ja lisää, kun osaa puhua :) Itsekin maistoin ja oli sellaista mansikkaista sokerilientä:) Supon käyttäminen on noin isolle mielestäni jo inhottavaa kiusaamista, kun kuitenkin osaa jo lusikasta syödä.
Ja tästä mielipideasiasta että kannaatko yleensä särkylääkettä käyttää, niin en antaisi kuin äärimmäisessä tilanteessa, eli esim jos lapsi herää 10krt yössä itkemään. Siinä häiriintyy aikuisen lisäksi myös lapsen uni ja lapsi on päivällä entistä kiukkuisempi, kun ei saa lepoa. Päivä aikaan en antaisi särkylääkettä, ellei kuume nouse yli38 asteen, niinkuin suositellaan neuvolastakin.
Anna ikenien+hamapaiden avuksi näkkileipää, ruoka-aikoina ja muutenkin. Se kuulostaa ikävältä ikenille, mutta meidän poika tykkäsi siitä paljon enemmän kuin tavallisesta leivästä, luultavasti siksi että se puhkaisi ja tuntui ikenessä paljon enemmän. Porkanaa en antaisi, sillä siitä voi lohjeta isokin pala (kahdella hampaalla) joka voi juuttua kurkkuun ja tukkia hengitystiet!!! Näkkileipä sen sijaan sulaa lopulta suussa kun vauvan syljeneritys on voimakasta, vaikka niitä hampaitakaan ei olisi paljon vielä.
Viime vuosina on tutkittu paljon lasten kipua ja tutkimusten mukaan lasten kivunhoito ei ole vieläkään riittävää. Toiset lapset ovat todella tuskaisia kun hampaita tulee, silloin voi aivan turvallisesti antaa särkylääkettä myös päivällä. Luonnollisesti kaikkia muitakin keinoja, joilla helpottaa pienen oloa, kannattaa käyttää.
Terveysportissa olisi ollut pari hyvää artikkelia lasten kivunhoidosta, mutta niitä en kotikoneelta saanut auki, joten tyydyn vinkkaamaan oheista linkkiä.
http://www.mediuutiset.fi/doc.ot?f_id=1097690
Omat lapseni ovat puhkoneet hampaita ikeniinsä sillä tahdilla (esim. pikkokakkonen 7kpl hampaita 1,5kk aikana), että olen antanut särkylääkettä surutta. Siitä huolimatta, että lapseni on vaikeasti allerginen ja on allerginen myös lääkkeiden apuaineille. Olen sitten lääkinnyt kipulääkkeistä johtuvaa kutinaa ja iho-ongelmia niille tarkoitetuilla lääkkeillä. Ei kiva noidankehä, mutta lapsen kipu täytyy hoitaa. Lääkkeenä olen antanut pääosin Pronaxenia (reseptilääke) ja toisena vaihtoehtona olen käyttänyt murskattua ja pieneen määrään vettä sekoitettua Buranaa. Niiden vaikutus kestää pidempään kuin Panadol mikstuuran ja lapseni elimistö sietää niitä hieman paremmin kuin Panadolia. Esikoisen kivun hoidin Panadol mikstuuralla joka hänelle hyvin kävi ja lääke maistuu paremmalta.
Nykyisin tosiaan suositellaan lasten kipuun mikstuuroita. Imeytyvät paremmin ja ovat ovat antotavaltaan miellyttävämpiä.
Tähän aikaan ajatus ei kulje ja tekstini saattaa olla sekavaa, mutta pointtini on, että lapsen kipu tulee hoitaa ja lääkkeet ovat tutkittuja turvallisia näille pienillekin, kun annosteluohjeita noudatetaan.
Lila75, ja tytöt 2.5v ja 1.1v
Ottaahan sitä itsekin lääkettä jos on esim. pääkipeä, joten miksi pienen pitäisi kärsiä. Hampaiden tulo tekee kipeää ja suppovarmasti auttaa.