Kummallinen tilanne exän lapsen kanssa
Tulin 20-vuotiaana isäksi kun ehkäisy petti vajaa vuotta aikaisemmin (intin lomat :D). Muutettiin yhteen raskausaikana. Ero tuli kun vauva oli puolivuotias, ja ex muutti vauvan kanssa omilleen. Antoi ymmärtää, että takaisin ei ole tulemista, ja lasta on turha yrittää tavata. En vielä tuolloin tiennyt omista oikeuksistani, ja olen tässä vaan elareita maksellut poikaa koskaan näkemättä. Tosin ei sen ikäisenä olisi ollut varaakaan käräjöidä.
Nyt ex otti yhteyttä kun poika täytttää kohta jo 14. Ilmeisesti on ollut ongelmia kotona. Sanoin miettiväni asiaa.
Miten tässä tulisi oikein toimia kun on oma perhe ja 2 lasta? Exän poika on käytännössä vieras ihminen, häneen ei ole minkäänlaista kiintymyssuhdetta.
Kommentit (81)
Ei se ole exän poika, vaan se on sinunkin poikasi. Nyt vaan opettelet isäksi hänelle ja jos ei äiti pärjää hänen kanssaan, niin otat teille asumaan.
No, alat luomaan sitä suhdetta. Minä sain tietää isästäni vasta kun olin 19v ja saatiin luotua hyvät ja toimivat välit.
Älä ota poikaa omalle vastuullesi, exäsi on hänet jo pilannut. Elä omaa elämääsi ja kasvata omat lapsesi ilman tuota vierasta ihmistä.
No korkea aika alkaa kantamaan vastuuta omasta lapsestasi.
No mitä miettimistä tossa on yrittää edes auttaa ihmistä jota ei tunne. Vai rahaako se on vailla? Ja loppupeleissä onko 100% varmuus että olet isä?
Lapsi on sinun perhettä ja näiden muiden lasten sisarus.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on sinun perhettä ja näiden muiden lasten sisarus.
Minä sain tietää isästäni vasta kun olin 19v ja isän lapset oli tosi kiukkuisia kun eivät tienneet minusta. Nyt olen yhden isän lapsen lapsen kummi.
Vierailija kirjoitti:
No korkea aika alkaa kantamaan vastuuta omasta lapsestasi.
Olishan ap kantanut vastuuta jo ennemmin mutta ex ei antanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole exän poika, vaan se on sinunkin poikasi. Nyt vaan opettelet isäksi hänelle ja jos ei äiti pärjää hänen kanssaan, niin otat teille asumaan.
Ei ole muuten kuin biologisesti. Ihan exän oma projekti on ollut, sanoi että voin painua **** eikä missään nimessä halua, että tapaan lasta.
Omat lapset on 3 ja 6v, en todellakaan ota jotain tuntematonta teiniä tänne riehumaan.
Oletko sitä mieltä, ettei lastesi ole tarpeen tuntea sisarustaan? Vaikka tämä tulee aikanaan istumaan samassa perukirjatilaisuudessa?
Herää jo pahvi.
Vierailija kirjoitti:
No, alat luomaan sitä suhdetta. Minä sain tietää isästäni vasta kun olin 19v ja saatiin luotua hyvät ja toimivat välit.
Sain 12 vuotiaana itselleni (puoli)isosiskon, kun äiti oli salannut ensimmäisen lapsensa.
Opettelette pojan kanssa tutustumaan toisiinne. Tapaatte säännöllisesti ja luotte pikkuhiljaa sidettä välillenne. Siitä se lähtee.
Totta, että poika on sinulle vieras. Kuten sinä myös pojallesi. Sinänsä ei ole mitenkään liian myöhäistä tutustua toiseen, jos haluaa. Pojalle olisi todennäköisesti hyväksi tutustua sinuun. Useasti tuntematon isä saattaa aiheuttaa epämääräistä huonoa käytöstä jne. ja sinuun tutustuminen saattaisi auttaa. Mikäli siis käyttäydyt kuten vastuullinen aikuinen käyttäytyy. Mikäli epäilet isyyttäsi, niin helppohan se isyys on nykyään varmistaa. Toiseen ihmiseen voi tutustua minkä ikäisenä ja luoda sellaisen suhteen kuin molemmat osapuolet ovat valmiit.
Tuossa iässä lapsi itse päättää haluaako tutustua sinuun vai ei. Valvotut tapaamiset ois tuossa vaiheessa hyvä. Koska sä et voi tietää minkälaisia ongelmia lapsella on, hän voi olla väkivaltainen, voi olla päihdeongelmia yms. Lisäksi ulkopuolinen tuki on tärkeää kun tilanne on niin haastava, että olette toisillenne täysin vieraat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vähän eri dynamiikka. Jos poika itse haluaisi oppia isänsä tuntemaan aikuisuuden kynnyksellä, mikäs siinä. Poika ei itse ottanut yhteyttä vaan ex, joka nimenomaan sanoi että ei halua minua lapsen lähellekään ikinä...
Veikkaan, että on jotain vailla tai ei pärjää kasvavan pojan kanssa. Tekisi mieli sanoa, että omapahan on ongelmasi. Ja niinhän se onkin, ei minulla ole huoltajuutta tai edes tapaamissopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, ettei lastesi ole tarpeen tuntea sisarustaan? Vaikka tämä tulee aikanaan istumaan samassa perukirjatilaisuudessa?
Herää jo pahvi.
Vaimo tietää kyllä, että on lapsi edellisestä suhteesta. Ei ole mikään salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ota luoksesi asumaan ja terrorisoimaan perhettäsi.
Kummallinen tilanne AP kanssa. Puhuu omasta lapsesta exän lapsena.
Exän lapsen? Sehän on SINUNkin lapsi.