1-vuotiaalla tosi löysä kakka
Minua mietityttää tuon meidän pojan, 1v., kakka. Se on ollut jo kauan tosi löysää. Siis lähes yhtä löysää kuin silloin kun sai ruoaksi vain maitoa. Hän juo maitoa aivan älyttömästi päivässä, en osaa sanoa tarkkaa määrää mutta varmaan n. litran. Syö kyllä myös yleensä hyvin ruokaa ja on tosi liikkuvainen ihminen. Yritin alkaa antamaan tavallista maitoa mutta meni aivan ripuliksi. Nyt olen antanut HYLA-maitoa ja on kyllä löysää mutta ei aivan ripulia. Onko kellään moisesta kokemusta, mistä vois johtua? Juoko yksinkertaisesti niin paljon maitoa vai eikö se maito sitten sovi hänen mahalle. Iho-oireita ei ole ja allergiatestissä ei ilmennyt allergiaa. Onkohan tämä normaalia?
Kommentit (7)
Meillä tuollaiset, edellisen hauskasti ilmaisevat löysäkaudet, liittyvät usein hampaiden tuloon. nyt onkin poskihampaita täällä väännetty urakalla, mutta kakka on luistanut vääntämättäkin. Ikää pojalla 1 v 2 kk. Muutenkin reagoi usein vatsallaan, niinkuin minäkin. Kylässä pantataan ja kotona sitten päästellään senkin edestä reissun jälkeen.
Mä en ole kyllä allergiatesteissä käynyt, koska mitään muita oireita ei ole ja selvästi tosiaan hampaisiin ainakin liittyy meillä tuo löysyys. mistähän sekin johtuu???
vappua!
Deux ja poika
Nyt siis ikää jo 2v.3kk Maidon juonti/maidoton dietti ei vaikuttanut kakan koostumukseen. Kyselin joskus asiasta neuvolassa, mutta kukaan ei noteerannut asiaa mitenkään. Tiedän myös, että meillä lähipiirissä olemme ainoita " löysäkakkaisia" .
Olen itse ajatellut, josko tuo suolisto on jotenkin vielä kehitysvaiheessa?? Lähinnähän tuo on työlästä, kun aina täytyy pestä oli kaupungilla tai lentokoneessa, mutta muuta haittaa asiasta ei kaiketi ole.
meilläkin oli vielä noin vuosi sitten. söi kiinteitä ja kotiruokaa jo mutta kakka oli todella löysää, ei kuitenkaa ihan ripulia.. mutta poika jois illon noin 1-1,5 litraa maitoa päivässä ja siihen mehut ja vedet yms. Tuttipullo jätettiin pois ennen 2 vee synttäreitä eli maiidon juonti puolittui, ja alko tulemaan taas kiinteää kakkaa.. eli varmaan johtuu teilläkin vaan runsaasta nesteen juonnista..
Meillä molemmat muksut ovat olleet oikeita suorasuolia. Esikoinen (nyt jo 4v) kakkasi 1v vielä 5-6 kertaa päivässä ja se oli hänelle normaalia. Nnopeimmillaan ruoka meni kolmessa tunnissa läpi. Hän ei ole oireillut muuten koskaan mahaansa. Vähitellen vatsan toiminta on hidastunut, mutta vieläkin 2-3 kertaa päivässä kakkaa. Hankalin vaihe meillä oli reilu 2v, kun ei meinattu päästä vaipoista eroon tuon löysävatsaisuuden vuoksi, lukemattomat kakat tuli housuihin juuri kun oltiin wc:ssä laskemassa pöksyjä. Esikoinen ei muuten ole koskaan juonut kovin paljon, maitoa ehkä 5dl ja vettä pari desiä päivässä. Eli meillä toi ei johtunut edes runsaasta juomisesta.
Poika 1v2kk on aina kakannut aika löysää. Aina saa pestä peppua kunnolla. Toisaalta olen iloinen siitä, että pojan vatsa tuntuu toimivan hyvin ja hän kakkaa 1-4 kertaa päivässä ja aina aamupäivisin. Tällaista säännönmukaisuutta ei ole muilla lapsillani ollut!
Itsekin olen miettinyt mistä johtuu. Olen kyllä huomannut, että silloin kun on tullut poskihampaita, niin kakka on ollut entistä löysempää. Nyt odottelen kulmahampaita, joten siitäköhän johtuisi tällä hetkellä? Allergioita en kuitenkaan epäile.
vaivaa meilläkin. Muutaman viikon on kakka ollut pääasiassa löysää, ei missään nimessä kuitenkaan ripulia. Olen kovasti miettinyt syömisiä ja juomisia. Meillä on maitoallergia, joten maitoa ei juoda, mutta kauramaitoa ja soijamaitoa ymv tuotteita kyllä. Aiemmin tuli myös ihan kiinteitä pökäleitäkin,tosin enempi löysähköä on kai aina kakki ollut.Joten olen vähän ihmetellyt, että miten tilanne on näin muuttunut, vaikka ruokavaliossa ei ole mikään juuri muuttunut... Ilmeisesti tällainen pitkä löysäkausi (kivoja ilmauksia) ei ole kuitenkaan lapsosilla kovin yleistä, kun ei ole kauheasti kohtalotovereita ilmaantunut. Liekö siis joku joka ei sovi... Tosin yhtenäisyyttä on ainakin tuo, että meidänkin 1v5kk on kova juomaan (etenkin kaurasuklaajuomaa) ja toooosi kova liikkumaan!