Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte ihmisiä, joilla on erityistoiveita?

Vierailija
22.01.2026 |

Mua jostain syystä ärsyttää ihmiset, jotka vaativat esim. vegaanista ruokaa tai eivät voi juoda kahvia ilman maitoa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä muiden ihmisten ruokavaliomieltymykset. En toki välttämättä aina niitä tule huomioiduksi - ihan kuten en itsekään odota että omat allergiani otetaan muiden toimesta aina huomioon.

Vierailija
2/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ärsytä muiden ihmisten ruokavaliomieltymykset. En toki välttämättä aina niitä tule huomioiduksi - ihan kuten en itsekään odota että omat allergiani otetaan muiden toimesta aina huomioon.

Allergiat on taas asia erikseen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäs tiedät että Vegaaniruoan pyytäjä ei ole allerginen?

Esim kaikki mitkä on vegaanisia sopii maitoallergisille.

Vierailija
4/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän.

Ap

Vierailija
5/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä kutsu ketään kylään, problem solved.

Vierailija
6/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vegaani, mutta en kyllä ole missään vaatimassa ruokaa tai tarjottavia, jos jonnekin menen vaikka kylään. Monesti niitä on kuitenkin ollut tarjolla. Jos tiedän jonkun olevan vaikka gluteeniton, niin hankin kyllä jotain glut. Tai soijattomalle hankin soijatonta. Hajuherkän kaverini tullessa kylään en suihkuttele hajuvettä tai hajusteellista pesuainetta.

Jos menen kylään paikkaan, jossa ei tiedetä ruokavaliostani, niin en sitä mitenkään mainosta jos kyse on vain tavallisesta kahvittelusta (juon sitten vaikka kahvin vaan mustana tai aika usein tarjolla on kauramaitoa ihan sattumalta. Voin myös itse viedä vaikka sopivan keksipaketin tai munkkipussin ja kukkapuskan tuomisina). Jos juhlat, niin yleensä ruokavaliosta kysytään jo valmiiksi.

Eivät nämä mielestäni ole mitenkään vaikeita asioita ja harvalla esim. erityisruokavalioinen alvariinsa laukkaa syömässä.

Vierailija
7/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa henkilö voisi kertoa, että hänellä on maitoproteiiniallergia.

Vierailija
8/8 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma juttu. Meillä on kaveriporukka, jossa ollaan tehty pitkään paljon yhdessä. Illanistujaisia, mökkireissuja ja ulkomaan reissuja. Porukassa on pari joilla on aina erityisvaatimuksia. Kaikki muut pystyy sopeutumaan. Mikä se asia onkin, on se ruoka, aikataulu, tekeminen (ajanviete peli, jonnekin käveleminen) ihan mikä vaan, niin näiltä tulee aina erityisvaatimuksia. Ja muut sitten mennään aina näiden pillin mukaan.

Jotain esimerkkejä:

-Yksi päättää pitää lasagne-illan. No, yksi ei tykkää valkosipulista, joten lasagnessa ei saa olla valkosipulia. 
-Päätetään pelata jotain, yksi antaa listan, mitä pelejä voi pelata

- Mökillä päätetään lähteä kävelyreissulle kauppaan aamiaisen jälkeen, yksi ilmoittaa aikataulun, että hän haluaa mukaan, mutta kolmen tunnin päästä voidaan vasta lähteä, koska nyt tulee tärkeä ohjelma, jonka hän haluaa nähdä.

Se on ihan jatkuvaa ja jotta voidaan tehdä ylipåätänsä jotain, niin muut mukailee. Hankalinta se on ruokakysymyksissä. Lista mitä ei saa olla ja se lista estää yksinkertaisesti joidenkin ruokien valmistamisen. Ja sanomattamakin selvää, että tämä erityisvaatimus henkilö ei sitten osallistu niiden ruokien valmistamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä