Ennen sämpylät kahvioissa myytiin niin että oli halkaistu kahtia ja molemmilla puoliskoilla oli täytettä erikseen.
Nykyään jonkun kuivan sämpylän väliin on piilotettu pieni juusto ja salaattiviipale. Kalliita täytteitä menee vähemmän ja laskutetaan silti korkea hinta.
Ja siinä on liikaa sitä hiilarisämpylää. Siirrän aina täytteet toiselle puoliskolle ja vien toisen kotiin
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Milloin oli "ennen:? En ole ikinä nähnyt puolikkaita sämpylöitä myynnissä. Kahvilassa olin töissä 1997, ja ihan samalla lailla sämpylät täytettiin kuin nykyäänkin.
Ennen tuota. Lama-aikana ja sen jälkeen jälkeen taisi alkaa sämpyläkikkailu. Joskus ysärin alkupuolella.
Ap
Sämpylöissä on nykyään täytteenä esim. kinkkua/metwurstia, juustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia, mitä muuta mukamas ennen oli?
Vierailija kirjoitti:
Ja silloin maksettiin markoilla ja ravintolan radiossa soi Kake Randelin ja kaikki oli hyvin.
Se oli niitä hyviä aikoja, kun Kekkonen oli presidenttinä ja saatiin halpaa öljyä ja kunnon talviautoja, joita duunarikin pystyi ostamaan uutena.
Tai juurikin euron tultua. Siihen samaan syssyyn keploteltiin hinnoilla ja tää täytetyillä sämpylöillä huijaamisen aloitus osui samaan ajankohtaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että aloittaja tarkoittaa, että molemmat puolet sämpyläastä oli voideltu ja molemmilla puolilla oli täytteitä. Saatoit esim kaverin kanssa ottaa sämpylän puoliksi. Toinen otti esim. salaatit ja juuston ja toinen sai kinkkua ja tomaattia. Siinä oli kaksi kunnon leipää.
Nykyään vain toinen puoli sämpylästä on tehty valmiiksi leiväksi ja siihen läntätty kuiva toinen puolikas hatuksi. Ilman edes levitettä.
Juuri tätä tarkoitin.
Kiitos hyvästä kuvauksesta.
Ap
Hölmö, se on pakkaustekninen juttu, kääri kelmuun puoli sämpylää, niin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Sämpylöissä on nykyään täytteenä esim. kinkkua/metwurstia, juustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia, mitä muuta mukamas ennen oli?
Ap, vastaisitko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että aloittaja tarkoittaa, että molemmat puolet sämpyläastä oli voideltu ja molemmilla puolilla oli täytteitä. Saatoit esim kaverin kanssa ottaa sämpylän puoliksi. Toinen otti esim. salaatit ja juuston ja toinen sai kinkkua ja tomaattia. Siinä oli kaksi kunnon leipää.
Nykyään vain toinen puoli sämpylästä on tehty valmiiksi leiväksi ja siihen läntätty kuiva toinen puolikas hatuksi. Ilman edes levitettä.
Juuri tätä tarkoitin.
Kiitos hyvästä kuvauksesta.
Ap
Miksi et itse selittänyt ymmärrettävästi?
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla sen voi nykyäänkin syödä, ainakin niissä kahviloissa joissa minä käyn.
Niin on huonontunut tuotteet.Kun haukkaa palasen on toinen puoli tyhjä eli laitetaan tyrkylle puoli siivua juustoa ja puolisiivua kinkkua ... Kerrankin sanoin jääkylämästi että tekevät uuden leivän jossa kokonainen kinkku sekäö juustosiiva.Sain.
Pitää valittaa jos ei ole tyytyväinen.
Myös harvoin aitoa voita leivän päällä. usein jotain lösää yhdellä puoliskolla ....
Ei se ole voileipä jossa margariinia ....
Enemmän ärsyttää se että monessa paikkaa sämpylät on vain puoliksi viilletty auki ja siihen survottu täytteet, jotka sitten kun puraiset tursuaa sieltä pois ja puolet on kuivaa sämpylää
Vierailija kirjoitti:
Kuka kutsuu Subia vielä Sämpyläksi ?
Ehkä joku 80 vuotias...
Sinä et siis tunne edes sämpylä sanaa?! Se ei ole mikään tuotemerkki, joka kirjoitetaan isolla kirjaimella! Siis leivotko kotona jotain subeja?
Turun laivalta hyökkään ensimmäiseen kahvilaan, oisko Teboil jossa ihanat munkit ja tuoksuva kahvi. Jotenkin kodikasta.,
Miksikähän tämäkin kommentti poistettiin.
Mode vihaa minua .
Kumma että moni nuori elää jotenkin pussissa kun eivät edes sämpyläsanaa ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli sitten vissiin aika kauan sitten kun minä en tuommoista muista.
Ei ihme jos alkaa muisti pätkiä. Eino Grön aloitteli silloin laulajan uraansa.
Siihen aikaan se taisi olla. Levyautomaatista sai soittaa markalla 3 levyä ja 50 pennillä yhden.
Yks rämpytti Ou did you happen to see the most beautiful girl in the world. Oisko Engelbert Humbernick . Osaan joka sanan ulkoa vieläkin. Olin töissä kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kokonainen siivu juustoa ja kokonainen siivu kinkkua, ei muuta . Mutta ei myöskään fuskattu voin kanssa.
Nyt saat yhden suupalan joka on laitettu niin että näyttää herkulliselta ostaa aito kinkkulleipä. mikä pettymys ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kutsuu Subia vielä Sämpyläksi ?
Ehkä joku 80 vuotias...
Sinä et siis tunne edes sämpylä sanaa?! Se ei ole mikään tuotemerkki, joka kirjoitetaan isolla kirjaimella! Siis leivotko kotona jotain subeja?
Subi on se miesosapuoli joka tarjoaa pyllyään otettavaksi.
Hyvä, että tämäkin yhteiskunnallinen epäkohta tulee nyt esiin!
Avaajalta jäi taas ajankohta määrittelemättä? Olikohan silloin edes sämpylöitä myyviä baareja tai kuppiloita?
Siihen aikaan se taisi olla. Levyautomaatista sai soittaa markalla 3 levyä ja 50 pennillä yhden.